بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر : ۸۰۷۲۶
سردار علی اشرف نوری گفتنی های جالبی دارد آن هم از مسائلی که تاکنون بدان ها پرداخته نشده است. خبرنگار شبکه ایران دیدگاه معاون سیاسی سپاه پاسداران را برای اولین بار در خصوص عملکرد رسانه های وابسته به سپاه جویا شده است. وی می گوید، انتقادات زیادی به عملکرد خبرگزاری فارس وارد است و بار ها و بارها دیده که نماینده ولی فقیه در سپاه برای تذکر، دست به قلم شده است. او در عین حال با نهایت اطمینان می گوید رسانه های سپاه در انتخابات مجلس شورای اسلامی از جبهه متحد اصولگرایان حمایت نکرده اند. در ادامه متن کامل این گفت و گو از نظرتان می گذرد:

سردار در ابتدا ارزیابی خودتان را در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان و دانش آموزان، بفرمایید.
فرمایش رهبر معظم انقلاب بسیار حکیمانه و دقیق بود. در شرایط کنونی یکی از مسائلی که می تواند برای کشور مشکل ایجاد کند، اختلاف بین مسئولان کشور است. ما از سران هر سه قوه تشکر می کنیم که به موقع نامه نوشتند و به فرمایشات رهبر انقلاب لبیک گفتند. واقعا غیر از این هم از مسئولان کشور انتظار نمی رفت، همه سران قوا دغدغه خدمت گذاری و پیشرفت دارند و ولایتمدارند.

رهبر انقلاب بر لزوم آرام نگه داشتن فضای سیاسی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند. در این خصوص چه نظری دارید؟
دشمن با بهره گیری از تجربیاتی که در فتنه 88 بدست آورده است، برای انتخابات 92 این سناریو را دنبال می کند که بدنه جامعه را علیه نظام بیاورد کف خیابان. سناریو دشمن در فتنه 88 بر اساس مدل های انقلاب مخملی بود و فتنه گران از شعار های سیاسی مثل آزادی، صیانت از آراء و ... استفاده می کردند. طبق اعتراف غربی ها این ادبیات فقط می توانست طبقه متوسط به بالا را بیاورد کف خیابان اما در این مقطع سناریو دشمن خیلی گسترده تر است و این بار روی اقتصاد تمرکز کرده اند. دشمن فکر می کند می تواند توده مردم را بیاورند کف خیابان. لذا ما همیشه این را یادآوری کرده ایم به مسئولان قوا که مراقب باشند در پازل دشمن بازی نکنند. به جای اختلاف باید وحدت داشته باشیم و تلاش کنیم جنگ اقتصادی به بهترین نحو ممکن مدیریت شود.

در جنگ اقتصادی، دولت نقش پیشانی نظام را ایفا می کند. آیا این که عده ای از یک سو دولت را بی کفایت و بی عرضه بنامند و از سوی دیگر برای سلب اختیارات اقتصادی دولت وارد عمل شوند، اقدام صحیحی است؟
نقش هر قوه مشخص است. باید به جای مچ گیری به هم کمک کنیم. اگر در جنگ اقتصادی نیاز به قانون داریم، مجلس به جای انتقاد مداوم به دولت، باید راه را هموار و قوانین مورد نیاز را تصویب کند. قوه مجریه هم به جای اینکه بی صبری کند و در برابر حرف و حدیث ها از کوره در برود، همان مشی همیشگی خودش را که تلاش و خدمت بی منت است، ادامه دهد. ملاحظه کردیم که در پیام لبیک رئیس جمهور به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب، بر همین مشی خدمتگزاری تاکید شده بود. مگر در همین 7- 8  سال گذشته کم علیه دولت، تبلیغات و حرف و حدیث وجود داشت؟ دولت همانطور که تا امروز واکنشی نشان نداده است، از این به بعد هم نباید وارد درگیری ها شود.

فکر نمی کنید ریشه واکنش های دولت به این مسئله بر می گردد که اخیرا دایره دشمنی ها وسیع تر شده و کسانی که از آن ها انتظار نمی رود، وارد اقدام علیه دولت شده اند؟ مثلا چه معنی دارد که آقای سعیدی علیه دولت مصاحبه کند آن هم با روزنامه اعتماد که شما و دوستانتان آن را فاسد و فتنه گر می نامید! بدتر از همه اینکه ایشان رئیس جمهور را با بنی صدر قیاس کرده و تهمت های زیادی به رئیس جمهور می زند. این رفتار به نظر شما صحیح است؟
متاسفانه این مصاحبه به صورت صادقانه و منصفانه منتشر نشده است. صحبت های نماینده محترم ولی فقیه 2 ساعت و نیم طول کشید. این که یک رسانه ای سخنان آقای سعیدی را تقطیع کند و برخی از اظهارات ایشان را بی خود برجسته کند، خلاف تقوای رسانه ایست. شما کل مصاحبه را بخوانید، ببینید جهت و نگاه آقای سعیدی چیست؟ این روزنامه اصرار داشته که از لابلای صحبت های ایشان چیزی در بیاورد.

رئیس جمهور در آخرین نشست خبری خود شدیدا از خبرگزاری فارس انتقاد کرده و گفتند چه معنی دارد که خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی – امنیتی هر روز به دولت حمله کند؟ آیا بعد از این اظهارات رئیس جمهور، از طرف مجموعه سپاه تذکری هم به خبرگزاری فارس داده شد؟
ما انتظار داریم مسئولین قوا در این مقطعی که عده ای آگاهانه یا نا آگاهانه در پی دامن زدن به اختلافات هستند، یک مقدار آستانه تحملشان را بالا ببرند. دوستانه عرض می کنم، از رئیس جمهور انتظار نداشتیم که بخواهد در یک نشست رسانه ای که همه هستند، اینجوری زوم کند روی رسانه ای که تمام هم و غمش خدمت است.

سردار به نظر شما اینکه خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی – امنیتی علیه دولت فعالیت کند چه معنی دارد؟ این برای رئیس جمهور قابل قبول نیست.
از جناب رئیس جمهور که نقش بزرگ خانواده و پدر را برای رسانه ها دارد، انتظار صبر بیشتری داریم. همانطور که ایشان از رسانه ای که صراحتا به ارزشها، آرمان ها و نهاد های انقلابی توهین کرده بود، با نگاهی پدرانه حمایت کردند و گفتند از خطایش بگذرید و حتی حمایتش کنید، انتظار می رود که با رسانه های انقلابی هم رفتاری پدرانه داشته باشند.

در خصوص روزنامه شرق رئیس جمهور هیچ یک از این سخنانی را که شما الان می فرمایید، بیان نکرده اند! چه زمانی گفتند از شرق باید حمایت شود یا از خطایش بگذرید؟ آقای احمدی نژاد گفتند وزیر حق ندارد از طرف خود، روزنامه ای را توقیف کند؛ باید دادگاه تشکیل شود و دادگاه حکم نهایی را صادر کند.
خب در دادگاه بررسی شده بود دیگر!

خیر! وزیر فرهنگ شخصا اقدام کردند.
ببینید، عرض من این است که انتظار ما از رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و جناب دکتر احمدی نژاد این است که همیشه تنش ها را کم کنند. شایسته است روسای قوا از مشی رهبری پیروی کنند. هیچگاه مشی آقا این نبوده که به این یا آن رسانه تذکر بدهد. آقا همیشه بزرگوارانه نصیحت می کنند.

قبول دارید که هیچ یک از مسئولین کشور به اندازه احمدی نژاد تحت فشار نبوده و سنگین ترین فشار روانی روی رئیس جمهور است؟
بله. قبول دارم.

با این وجود حتی با یک روزنامه نگار هم به خاطر رئیس جمهور برخورد نشده است. صبر احمدی نژاد انقدر زیاد است که خبرنگار فارس هم به خود اجازه می دهد در حضور رئیس جمهور، درشتی کند! حالا وقتی احمدی نژاد با این سعه صدر و نگاه پدرانه به رسانه ها از رسانه ای انتقاد می کند، قطعا باید به آن رسانه شک کرد!
اتفاقا ما چون همین مشی را از آقای دکتر احمدی نژاد دیده بودیم، انتظار نداشتیم با فارس چنین برخوردی داشته باشند. یک موقع مسئولی در کشور را می بینیم که به هر رسانه ای سریع واکنش نشان می دهد، شکایت می کند و... خب از این مسئول انتظاری نداریم. اما قضیه آقای احمدی نژاد که صبر و  تحملش بالاست و از روز اول تاکید کرده که وارد درگیری های سیاسی نمی شود، متفاوت است. به آقای احمدی نژاد دوستانه می گوییم که ای کاش وارد این مسائل نمی شدید. نه اینکه به عملکرد فارس انتقادی وارد نباشد، خیلی وقت ها هم ممکن است بی انصافی صورت گرفته باشد و من این را نفی نمی کنم. واقعا برخی رسانه ها بی انصافند و هیچ توجهی به تلاش های دولت ندارند. اما من می گویم باید با رسانه ها مثل حضرت آقا برخورد کرد. قطعا رسانه هاهم مخاطب تذکر اخیر حضرت آقا بودند.

به نظر شما عملکرد خبرگزاری وابسته به سپاه، در برخورد با دولت منصفانه است؟ به عبارت دیگر رسانه های وابسته به سپاه همین ادبیات و نحوه برخوردی که با آقای احمدی نژاد دارند را در برخورد با علی لاریجانی و آملی لاریجانی به کار می گیرند؟
من خودم هم بعضا نسبت به برخی مطالبی که دوستان ما می زنند، انتقاد دارم. اما می گویم انتظار ما این نبود که نوک پیکان رئیس جمهور به سمت فارس باشد. خبرگزاری فارس قبلا هم اعلام کرده بود که خبر افزایش قیمت سکه را یک خبرگزاری دولتی منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس می گوید که ایسنا در روز تعطیل خبر افزایش قیمت سکه و ارز را منتشر کرده است...
احسنت.

خب این کار فارس که چیزی بیشتر از یک مغالطه نیست! رئیس جمهور می گوید بر اساس گزارش وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات خبرگزاری فارس تعداد بسیار زیادی پیامک منتشر کرده است. وقتی می پرسیم علت انتشار پیامک ها در روز تعطیل چیست؟ خبرگزاری فارس در پاسخ می گوید که ایسنا خبر افزایش قیمت را در سایت خود منتشر کرده و ما هم با انتشار خبری در سایت خودمان اقدام ایسنا را محکوم کرده ایم! در حالی که اساسا سخن رئیس جمهور در مورد انتشار خبر در سایت نیست! مگر در روز تعطیل چند نفر یک خبر اقتصادی را می خوانند؟ سخن از پیامک است! چرا در مورد پیامک ها توضیح نمی دهند؟ بار اولی هم نیست که پیامک های فارس برای کشور مشکل ایجاد می کند. پیامک های همین خبرگزاری فارس در ماجرای حمله به سفارت، خیل عظیمی را جلوی سفارت جمع کرد و از فردای حمله به سفارت انگلیس نوسانات بازار ارز شروع شد! رهبر انقلاب هم فرمودند ورود به سفارت اقدام اشتباهی بود!
اولا که تعداد پیامک به مراتب از تعداد بازدید کنندگان خبر کمتر است! ثانیا این پیامک ها فقط به مسئولین ارسال می شود و به دست عامه مردم نمی رسد!

بعید می دانم یک خبر اقتصادی آن هم در روز تعطیل مثلا 120 هزار بازدید کننده داشته باشد! ضمن اینکه مخاطبان خبرگزاری را قطعا قشر بازاری و ... تشکیل نمی دهد. 
ببینید پیامک فارس برای خود بنده آمد و مضمونش انتقاد به خبر ایسنا بود که چرا در روز تعطیل قیمت دلار را اعلام کرده اید! خبرگزاری فارس قصد و غرضی نداشت.

رئیس جمهور می گوید این گزارش را وزارت اطلاعات و ارتباطات داده است...
عین خبر برای رئیس جمهور فرستاده شد و خود آقای احمدی نژاد از ایسنا هم انتقاد کرد! حالا انتظار ما از همه قوا اجرای مشی حضرت آقاست. این مشی که از یک روزنامه حمایت کنیم و بگوییم وزیر ارشاد ما اشتباه کرد و از یک رسانه دیگر انتقاد کنیم، صحیح نیست. این مشی یک کارت زرد از آقا گرفته است!
سردار شما در انتخابات مجلس اصولگرایان را توصیه کردید به وحدت که شعار اصلی جریان آقای مهدوی کنی در برابر حامیان آقای مصباح بود. خبرگزاری فارس هم در انتخابات مجلس از جبهه متحد اصولگرایان حمایت می کرد. فکر می کنید اظهار نظر جنابعالی مصداق دخالت نیروهای نظامی در سیاست هست یا خیر و اینکه دفاع خبرگزاری فارس از یک جریان سیاسی را باید به حساب سپاه گذاشت؟
شما نباید بگویید چون این خبرگزاری وابسته به سپاه است، خطش را هم از سپاه می گیرد. خیلی از مواقع خود ما هم انتقاد داریم. بارها دیده ام که نماینده محترم ولی فقیه در سپاه نامه نوشتند و به جهت گیری و مطالب خبرگزاری فارس انتقاد کردند. ضمن اینکه فارس هم یک رسانه است و برای خودش مسئول دارد.

یعنی اگر فارس به جای دولت، سپاه را هم آماج حمله و تخریب قرار دهد، شما باز هم همین حرف را می زند؟
ممکن است بعضی جاها سپاه هم راضی نباشد.

ببینید، جنابعالی به عنوان معاون سیاسی سپاه پاسداران و خبرگزاری فارس که وابسته به این نهاد انقلابی است، در انتخابات مجلس از یکی از جریانات اصولگرایی حمایت کردید در حالی که حامیان دولت، اصلاح طلبان، جبهه پایداری و ... هم در این کشور مشغول فعالیت سیاسی هستند. این چه معنایی دارد؟
ببینید مواضع فارس، لزوما مواضع سپاه نیست. فارس هم یک رسانه است و جهت گیری های خودش را دارد. البته انصافا در جریان فتنه نقش خودش را به درستی ایفا کرده و چهره فتنه را روشن کرده است. اساسا فتنه یعنی صحنه غبار آلود و انصافا فارس در اینجا خوب کار کرده است. ممکن است برخی اقدامات هم مورد انتقاد سپاه باشد. اینکه بگویید فارس در انتخابات مجلس از یک جبهه حمایت کرد، من قبول ندارم. بروید یک بار کالبد شکافی کنید، عمده تاکید این خبرگزاری بر وحدت بود. بالاخره نیروهای ارزشی نباید اختلاف کنند، چون به نفع دشمن است. همه بزرگان از اختلاف به شدت نهی کردند. نقش فارس هم این بود که ارزشی ها اختلاف نکنند.

در انتخابات ریاست جمهوری آینده اگر فارس، جوان، نسیم و سایر رسانه های وابسته به سپاه به نفع یک کاندیدا وارد عمل شوند، شما صراحتا مخالفت می کنید؟
بله. مخالفت خواهیم کرد. نه تنها فارس بلکه اساسا همه رسانه های آزاد اندیش ما مثل ایران، کیهان، اطلاعات و ... باید کمک کنند به آگاهی بیشتر و بصیرت مردم و به جای اینکه به جان هم بیفتند، دوستانه گفت و گو کنند. امروز همه قبول داریم دشمن طراحی کرده و سناریو استکبار مشخص است. من نمی گویم اشتباه نیست ولی خداوکیلی پیام این مصاحبه را این بگذارید که رسانه ها حب و بغض را کنار بگذاردند و پای ارزش های انقلاب بایستند. هر رسانه ای که با عملکرد خود، یکی از مسئولان کشور را بی تاب کند به گونه ای که او در مقام واکنش برآید، مصداق فرمایش اخیر رهبر انقلاب است.

اشاره مجددی داشتید به فرمایش رهبر عزیز انقلاب. آیا می توان انتظار داشت اکه بعد از فرمایشات اخیر حضرت آقا، امثال آقای سراج و سعیدی دست از مصاحبه علیه دولت بردارند و دیگر کسی به دولت نگوید منحرف؟
یقین بدانید سپاه اولین نهادی است که به فرمایش آقا لبیک می گوید. حالا مصادیقی که گفتید یا واقعا بزرگنمایی شده بود یا اینکه در جلسات خاص و دوستانه مطرح شده بود. قرار نیست حرف های خصوصی بیاید رسانه ای شود. مگر مجلس جلسات غیر علنی ندارد؟ جلسه غیر علنی برای این است که می خواهند حرف هایی بزنند اما مصلحت نیست دیگران بفهمند. برخی از بحث ها مربوط می شود به محیط های دوستانه و خصوصی. هیچگاه مشی سپاه این نبوده که بخواهد مسئول یا نهادی را تضعیف کند. ولی اینکه کسی بخواهد شیطنت کند و مباحث خصوصی و دوستانه را به رسانه ها بکشد، کار غلطی است.

شما فرمایشات قبل و بعد آقای سعیدی را ببینید، روشن است که نیت ایشان چیست و به دنبال اصلاح است یا تخریب. جز نیت اصلاح اشتباهات چیز دیگری نمی بینیم.

به نظر شما منحرف نامیدن دولتمردان جمهوری اسلامی فی نفسه اختلاف آفرین نیست؟ یعنی می گویید سپاه با این رفتار ها مخالف است؟
ببینید پیام آقا شفاف است. هر اقدامی که فضای آرام جامعه را ملتهب کند، مصداق فرمایش آقا و خیانت است. سپاه هیچوقت به التهاب کمک نمی کند. حالا نمی خواهم وارد مصداق شوم. اما اگر این مصداقی هم که شما می گویید موجب التهاب شود، قعطا اشتباه است. یعنی هر کسی بخواهد پیرامون جریانات سیاسی کشوراز جمله جریان انحراف، جریان اصولگرا یا جریان اصلاح طلب التهاب ایجاد کند، کار خطایی کرده است.

به نظر شما خود لفظ انحراف التهاب آفرین نیست؟
نه. من اینجوری نمی بینم. مگر کسی بگوید جریان اصلاح طلب یا جریان اصولگرا التهاب آفرینی کرده است؟

سردار! وازه های اصلاح طلب و اصولگرا واژگانی با بار معنایی مثبت هستند اما انحراف ذاتا منفی است ... بگذریم ... سردار جعفری اخیرا از درخواست رئیس جمهور برای ورود سپاه به مقوله بازار ارز سخن گفته بود. اطلاعاتی در این مورد دارید؟
ببینید وقتی همه چیز آرام و طبیعی است اما به طور ناگهانی بازار ارز و سکه به هم می ریزد، هر کسی متوجه می شود که دست هایی در کار است. در یکی از جلسات مسئولین کشور، گلایه های متعددی در خصوص دست های اخلال گر در بازار ارز مطرح می شود. در این جلسه رئیس جمهورمحترم  درخواست می کنند هرکسی که می تواند عوامل را شناسایی کند وارد عمل شود و سپاه هم اعلام آمادگی می کند. همین مسئله منجر به این شد که تعدادی از اخلال گران توسط سپاه بازداشت شدند.

گفته می شود عده ای از 23 نفری که دستگیر شدند از افراد متنفذ و وابسته به نهادها و ارگان های خاص بودند. صحت دارد؟
اطلاع دقیقی از دستگیر شدگان و وابستگی شان ندارم. وقتی شما می گویید نهاد خاص، ممکن است ذهن مردم برود روی نهاد هایی که در این خصوص وظیفه دارند و تصور شود دستگاه هایی که خودشان مسئول ایجاد امنیت هستند در این مسائل نقش دارند. این ادبیات درست نیست و صحت هم ندارد. حالا ممکن از میان این 22-23 نفر، یک نفر با چند واسطه به یک نهادی هم وصل باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر