بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۶
کد خبر : ۸۹۸۶۴
مجيد اسكندري: فرابورس ایران روز پررونقي را پشت سر گذاشت. اين رونق در سايه انتشار خبر عرضه اوليه نفت پاسارگاد و به دنبال آن استقبال چشمگير فعالان اين بازار از سهام نفت ايرانول رخ داد.

به گونه‌اي كه تا پايان ساعت معاملات حدود 62 ميليون سهم اين شركت دادوستد شد. در همين حال نمادهاي «شراز» و «شاوان» نيز با اقبال مناسبي همراه بودند.
همچنين بازار ديروز، نظاره‌گر عرضه عمده حق‌تقدم بانك گردشگري بود كه در اين عرضه 180 ميليون حق‌تقدم اين شركت به خريداران عرضه شد. از سوي ديگر دومين روز پذيره‌نويسي سهام بانك آينده با خريد 100 ميليون سهم اين بانك در فرابورس خاتمه يافت و ادامه پذيره‌نويسي 2 ميليون سهم اين بانك به امروز موكول شد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز نفت ايرانول توانست با دادوستد حدود 62 ميليون سهم، بيشترين حجم معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص دهد.
پس از ايرانول، حق‌تقدم پتروشيمي دهدشت و پالايش نفت شيراز به ترتيب با 38 ميليون و 7/12 ميليون برگه، پرمعامله‌ترين نمادهاي بازار بودند.
براساس اين گزارش نفت ايرانول توانست با ارزش معاملات 726 ميليارد ريالي، رتبه نخست را در فرابورس به خود اختصاص دهد. پالايش نفت شيراز و بانك آينده نيز به ترتيب با ارزش معاملات 149 ميليارد ريالي و 100 ميليارد ريالي پس از ايرانول، بيشترين ارزش معاملات بازار را كسب كردند.
اين در حالي است كه نمادهاي «كشرق»، «قچار» و «قشير» در معاملات روز گذشته فرابورس با صف فروش مواجه شدند. در گروه پتروشيمي نيز پتروشيمي‌هاي زاگرس و مارون با كاهش قيمت روبه‌رو شدند.
همچنين ديروز نمادهاي «زنگان» و «فزرين» با تشكيل صف‌هاي فروش و نوسان منفي به كار خود پايان دادند.
گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد حاكي است ديروز نفت ايرانول توانست با 5 درصد افزايش قيمت، بيشترين رشد را در ميان نمادهاي حاضر در فرابورس كسب كند.
همچنين نمادهاي «شاوان» و «ثعمرا» به ترتيب با افزايش قيمت 99/4 درصدي و 9/4 درصدي در رتبه‌هاي دوم و سوم رشد قيمت ايستادند.
از سوي ديگر بانك گردشگري با 95/4 درصد كاهش قيمت، بيشترين افت را در بازار شاهد بود. «كشرق» و «خفناور» نيز به ترتيب شاهد افت قيمت 94/4 درصدي و 93/4 درصدي بودند.
در جريان دادوستدهاي روز گذشته فرابورس، 87 نماد معامله شدند كه از اين تعداد 43 نماد با افت قيمت و 17 نماد با رشد قيمت همراه شدند. 27 نماد نيز بدون تغيير قيمت ماندند.
بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد اجاره سامان 56هزارو 830برگه، مشارکت نفت فصلی 48هزار و 900برگه و مشارکت نارنجستان 37هزار و 800 برگه داشتند.
طبق پیغام ناظر بازار، نماد معاملاتي شركت توكاريل، پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، معامله شد.
هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن نيز مانند روز ماقبل با کاهش قیمت روبه‌رو‌ شد و در مرز 600 هزار ریال دادو‌ستد شد.
بازگشايي «شتران» در آخر هفته 
روز گذشته مدیرعامل فرابورس درباره بازگشایی نماد پالایشگاه تهران گفت: بازگشايي اين نماد منوط به ارائه بودجه سال آینده شرکت شده و به نظر طی هفته جاری این گزارش ارائه و نماد این شرکت مشمول اصل44 باز شود.
امیر هامونی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با دلیل تاخیر در بازگشایی نماد شرکت پالایشگاه تهران که قرار بود اوایل هفته جاری باز شود، توضیح داد: با توجه به لزوم ارائه بودجه 92 همه شرکت‌ها و همچنین احتمال تفاوت معناداری در بودجه سال آینده پالایشگاه تهران، مقرر شد این شرکت بودجه 92 را ارائه کند تا مانع از توقف دوباره نماد آن شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب مسوولان‌ این شرکت مشمول اصل 44 در تلاشند تا به زودی بودجه 92 را به سازمان بورس برای انتشار در سایت کدال ارائه کنند تا ما هم قادر به بازگشایی نماد پالایشگاه تهران در روزهای آخر همین هفته باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر