بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
اصرار نابجا بر عرضه "وفارس"

كسري بودجه دولت بلاي جان بازار

آیا نمی بایست مدیران شرکت های بورس، فرابورس، کانون نهادهای سرمایه گذاری و نمایندگان اقتصادی در مجلس به حمایت از بازار سرمایه بپردازند و نگذارند سازمان خصوصی سازی تحت هر شرایطی سهام مورد نظر خود را فقط برای تأمین کسری بودجه وارد بازار کند.
کد خبر : ۹۱۳۷۳
چندي است، بازار سرمايه انتظار يك شروع مناسب براي سال 92 را مي‌كشد. فعالان بازار كه همواره در روزهاي انتهايي اسفند با رصد فضاي بازار سرمايه به دنبال قيمت هاي مناسب براي خريد سهام بودند امسال با يك پديده عجيب و نسبتاً جديد مواجه‌اند. اين پديده همان عرضه هلدينگ پتروشيمي خليج فارس يا "شخليج" سابق و "وفارس" جديد است.

به گزارش بورس نیوز، در اين ميان اما دولتی با كسری بودجه قابل توجه وجود داردکه براي توزيع پول در ميان مردم در كشور شايد دیگر نتواند روز 29 اسفند از حساب بانك ها پول بردارد. امسال دولت باز هم شاهكار جديدي در چنته دارد و اين بار گويا ارقامي بين 800 تا 1200 ميليارد تومان را از جاي ديگري طلب مي‌كند و البته اينجا ديگر فقط چند حساب در كار نيست، اينجا چند صد هزار و بلكه به ادعاي دولتي ها چندين ميليون سهامدار درگير هستند.

بازار در چند روز اخير و به دنبال اعلام عرضه "وفارس" به طرز عجيبي شاهد عرضه‌هاي غيرمترقبه است. حتي برخي از بزرگان بازار كه معمولاً اميد بازار در روزهاي منفي هستند در برخي نمادهاي نه چندان بزرگ به ناگاه از ارقام صفر تابلوي سهام يك Range منفي كشيده و سهامي را صف فروش مي‌كنند. اين رفتار عجيب، بازار را به تكاپو انداخته است كه چرا چنين رفتار غير معقولي از برخي از اينها سر مي‌زند.

در پاسخ هاي غير رسمي، برخي مي‌گويند‌ مجبورند اين كار را بكنند و رؤساي اين مجموعه هاي بزرگ به آنها دستور داده‌اند كه هر جوري شده پول جور كنند و سهام "وفارس" را خريداري كنند حتي به بهاي كاهش وحشتناك شاخص.

به هر ترتيب، اصرار دولت و بخصوص وزارت اقتصاد به عرضه اين سهم در اين روزهاي آخر سال جاي ترديدي باقي نمي گذارد كه اكنون آنچه كارشناسان پيش بيني مي‌كردند و دولت هم كمافي السابق آن را انكار مي‌كند، كسري بودجه است؛ و نياز به منابع مالي براي كاري كه دولت اصرار دارد با برنامه انجام مي‌دهد و كارشناسان مي گويند برنامه مدوني براي آن وجود ندارد و تاكتيك "فرج از اين ستون به آن ستون" بر آن حاكم است. ليكن دولت ظاهراً براي ايجاد گشايش در كار خود خيلي به آثاري كه پشت سرش باقي مي گذارد توجهي ندارد. بنا به گفته جناب آقای رحمانی فضلی رییس دیوان محاسبات کشور، دولت در سال جاری نزدیک به 50 درصد کسری بودجه دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود ولی مشخص نیست چرا باید هزینه این بی برنامگی و کسری بودجه را بازار سرمایه بپردازد.

اصرار بي‌جا براي عرضه سهام "وفارس" در حالي كه نه گزارش هاي حسابرسي آن، نه گزارش تلفيقي آن، نه معرفي مناسبي براي آن، نه شناخت لازم از ابعاد بسيار گسترده آن در بازار سرمايه، و نه نقدينگي كافي غير مضر به حال بازار سرمايه، برای آن فراهم نمي باشد هيچ منطقي براي تعجيل در اين عرضه باقي نمي گذارد جز منطق خاص دولت كه اصولاً منطقي نيست كه بقيه مي فهمند!

در حالي كه برخي به اجبار و برخي به اختيار و از سر كم اطلاعي، شروع به عرضه هاي غيرمعمول در بازار سرمايه براي خريد نماد "وفارس" نموده اند و درصدد آن هستند تا اين سهام در حال حاضر گران را فقط در اثر جو موجود خريداري نمايند، چيزي كه كمتر بازار به آن توجه نموده است يادآوري عرضه‌هاي "وپست"، "شتران"، "شبندر" و تعدادي از شركتهاي ديگر عرضه شده است كه در زمان خود به جاي نگاه كارشناسانه به عرضه، تنها يك منطق داشت و آن هم "هرچه زودتر انجام شدن" عرضه بود.

هنوز كه هنوز است دعواهاي وزارت اقتصاد و ارتباطات بر سر عرضه مابقی سهام پست بانك و رياست مجمع آن خبرساز است. هنوز كه هنوز است بسته بودن طولاني مدت نماد "شبندر"، "شپنا" و در آخرين مورد قابل ذكر،‌"شتران" به واسطه عدم شفافيت در صورت هاي مالي و نوسان وحشتناك برخي تصميمات گرفته نشده بر سر نحوه تسويه پول نفت با دولت، خوراك با صنايع پايين دستي، مالیات بر ارزش افزوده (لزوم يا عدم لزوم آن)، 23 يا 26 درصد عوارض و مواردي از اين دست، سرمايه گذاران بازار سرمايه را آزار مي دهد و آنان را در بلاتكليفي باقی گذاشته است.

عجله برای واگذاری بزرگترین مجموعه پالایشی و پتروشیمی کشور چیست؟ آیا زماینکه هنوز اطلاعات آن برای بازار مشخص نشده و نمی توان در مورد آن به درستی قضاوت کرد عرضه اولیه آن صحیح است؟

اگر مدیران سازمان بنا به دلایلی در سال جاری نمی توانند در مقابل خواسته های نادرست وزارت اقتصاد ایستادگی کنند،آیا نمی بایست مدیران شرکت های بورس، فرابورس، کانون نهادهای سرمایه گذاری و نمایندگان اقتصادی در مجلس به حمایت از بازار سرمایه بپردازند و نگذارند سازمان خصوصی سازی تحت هر شرایطی سهام مورد نظر خود را فقط برای تأمین کسری بودجه وارد بازار کند.

انتظار فعالان بازار سرمايه از سازمان بورس هم اين است كه به جاي هماهنگي صرف و كامل با اين تصميمات ويرانگر، و تحمل آثار ناشي از اين تصميمات و گلايه‌ ها و شكايات سهامداران در ادامه معاملات نمادهاي اين چنيني كه با عجله عرضه شده اند، پاي نظرات صائب كارشناسي خود بایستد، تا هم آينده خود در ذهن فعالان بازار سرمايه و هم جو بسيار بد بازار، ناشي از اجبار به فروش براي تأمين نقدينگي را بهبود بخشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر