بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر : ۹۷۹۰۲
 بازار سهام از ابتداي امسال توانست به بازدهی 8/19 درصدی دست یابد. ترکیب این بازدهی به همراه تقسیم سودهای مناسب دركنار رکود بازارهای موازی موجب شده‌است جایگاه بازار سرمایه ارتقا یابد. در حالی که هفته گذشته بازار سهام شاهد جو احتیاطی بود، اما حجم قابل ملاحظه معاملات که به 478میلیارد تومان رسید، نشان‌دهنده حضور نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در بازار بود. در همين حال بازار سرمايه امروز شاهد عرضه بلوك هلدينگ خليج‌فارس خواهد بود؛ شركتي كه بخش بزرگي از بازدهي امسال بازار سرمايه مديون معاملات پرحجم اين نماد بوده‌است.
جنب پل حافظ
در انتظار معامله بزرگ
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با پشت سر گذاشتن سه روز کاری و تعطیلی 4روزه در پایان هفته رشدي معادل 95/0 درصد را براي شاخص به ثبت رساند.
در حالی که هفته گذشته بازار سهام به دلیل ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تعطیلی انتهای هفته شاهد جو احتیاطی بود، اما حجم قابل ملاحظه معاملات که به 478میلیارد تومان رسید، نشان‌دهنده حضور نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در بازار است. همین امر نیز امیدواری‌ها به بازار را افزایش داده است هر‌چند که تا‌کنون نیز عملکرد بازار نسبت به انتظار اولیه کارشناسان بازار همزمان با سال انتخابات ریاست‌جمهوری فراتر است. بازار سهام از ابتداي امسال تا روز دوشنبه توانست به بازدهی 8/19 درصدی دست یابد که بازدهی مناسبی تلقی می‌شود.ترکیب این بازدهی عمومی بازار به همراه تقسیم سودهای مناسب به ویژه در گروه‌هایي نظیر پتروشیمی و رکود بازارهای موازی موجب شده است جایگاه بازار سرمایه در فضای سرمایه‌گذاری کشور ارتقا یابد.
در همین شرایط بازار با تحولاتی مهمي نیز روبه‌رو‌ است؛ در مهم‌ترین موضوع عرضه بلوک 17درصدی هلدینگ خلیج‌فارس قرار دارد که قرار است روز شنبه (امروز) به روی تابلو برود. این شرکت منحصر به فرد روز دوشنبه با صف خرید نیز مواجه شد تا آخرین قیمت این سهم به ده هزار و 83 ریال برسد و  بهای پایه این بلوک به 13هزار و 83 ریال برسد. در همین شرایط بازار بی‌صبرانه در انتظار خریدار یا خریداران این بلوک است که احتمالا با توجه به لزوم پرداخت حصه نقدی 15هزار میلیارد ریالی، این خرید ماهیت کنسرسیومی خواهند داشت. برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد تلاش شرکت‌های عمده سهامدار برای تقسیم سودهای فوق العاده در مجامع اخیر بی ارتباط به تامین حصه نقدی این معامله نبوده است. در 4مجمع اخیر شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه، خراسان، مارون و خارک به ترتیب 317میلیارد تومان، 268میلیارد تومان، 2هزار و 280میلیارد تومان و 750میلیارد تومان سود تقسیم شده است که مجموعا 3هزار و 615میلیارد تومان نقدینگی آزاد كرده است. با توجه به حضور پر‌رنگ بازيگران حقوقي در این شرکت‌ها به نظر می‌رسد ترکیب خریداران بلوک 17درصدی احتمالا کنسرسیومی مرکب از برخی سهامداران حقوقي اين شركت‌هاي پتروشيمي و گروه سرمایه‌گذاری ایران خواهد بود. به نظر می‌رسد در نهایت پس از واگذاری مابقی سهام دولت، ترکیب هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس به صورتی کنسرسیومی و حداکثر با حضور سه تا چهار سهامدار رقم بخورد. به ویژه آنکه براساس اعلام‌های اولیه قرار است پس از بلوک 17درصدی کنونی، دو بلوک 17 یا یک بلوک 17و بلوک دیگر 15درصدی ديگر راهی تابلو شود. در همین حال خرید کنسرسیومی بلوک 17درصدی به معنای نیاز خریداران به خرید سهم خرد برای کاهش بهای تمام شده خواهد بود. 
در کنار بحث هلدینگ مهم خلیج فارس، معامله‌گران با تحولات مهم دیگری نیز در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی مواجه‌اند. در حوزه سیاسی خارجی تلاش برای تحریم شرکت‌های حوزه‌های خارج از نفت در هفته گذشته با تحریم 8پتروشیمی بنزین‌ساز که نقش مهمی در خودکفایی بنزینی کشور داشته‌اند، پررنگ شد. از دیدگاه کارشناسان تحریم شرکت‌های کوچک پتروشیمی با توجه به تجربیاتی که این شرکت‌ها در سال‌های اخیر به دست آورده‌اند، سخت و به‌دور از امکان تحقق است. در همین حال انتظار برای افزایش ارزش دلار در برابر ریال و عدم تمایل دولت برای افزایش بهای خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل لزوم تشویق بیشتر صادرات غیر‌نفتی و جذب مازاد گاز و نفت موجود می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهد.
در کنار مسائل سیاسی خارجی در داخل نیز فاصله کمتر از هفت روز به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر موجب شده است تا سهم تحولات سیاسی در صحنه کشور افزایش یابد. در این شرایط نتایج انتخابات و ترکیب کابینه نیز در هفته‌های آینده محل مباحث مهمی خواهد بود.
در حوزه اقتصادی اما به نظر می‌رسد در فاصله باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری حفظ آرامش بازارها و ثبات اقتصادی به اولویت مسوولان اقتصادی تبدیل شده است. در همین حال آخرین مراحل قطعی شدن قانون بودجه سال 92نیز در هفته جاري می‌تواند خبرهایي را برای بازار در بر‌داشته باشد.
به ویژه که در ایرادات وارد شده از سوی شورای نگهبان به لایحه بودجه دو بند به صورت مستقیم به واگذاری‌ها دولتی مرتبط است؛ براساس اعلام شورای نگهبان در مورد واگذاری هلدینگ خلیج فارس منظور از تکلیف دولت در بند 14-13، روشن نیست که آیا مربوط به فروش حداقل 50 درصد از سهام است یا مربوط به سقف 300 هزار میلیارد ریال با فروش رساندن آن به صورت نقدی یا همه این موارد را شامل می‌شود و پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
همچنین در واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال منظور از واژه‌های «شبه‌دولتی»، «هواداران»، «اهلیت» و «قابلیت» در جزء الحاقی 2 بند 14-13 مشخص نیست؛ به علاوه، روش واگذاری در فراز دوم این جزء در‌خصوص باشگاه‌های استقلال و پیروزی روشن نیست که آيا واگذاری اینها نیز از طریق بورس انجام می‌گیرد یا خیر و پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
در همین حال در حوزه اقتصاد جهانی هفته‌ای خوب پیش روی بازار قرار گرفته است؛ جایي که کاهش ارزش دلار موجب رشد بهای فلزات شده است.
در همین حال در بورس کالا نیز برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به عرضه محصولات خود كردند. در بخش فلزات ورق گرم بی‌فولاد مبارکه هر کیلو 16هزار و 89ریال و سرد بی 19هزار و 902ریال رقم خورد.
در بخش پتروشیمی و نفتی نیز وکیوم باتوم پالایشگاه بندرعباس 10هزار و 970ریال، پلی اتیلن سنگین ای ایکس 3 پتروشیمی بندرعباس 36هزار و 700ریال، پارزایلن بروزیه 33هزار و 651ریال، استایرن بوتادین رابر بندرامام 50هزار و 269ریال، کریستال ملامین خراسان 36هزار و 179ریال، اوره صنعتی پتروشیمی شیراز 8هزار و 921ریال، اکلیل بنزن خطی 46هزار و 305ریال قیمت خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص به دلیل رشد قیمت هلدینگ خلیج فارس و تاثیر آن شاهد رشد 342واحدی بود تا شاخص به 45هزار و 590واحد برسد و فاصله چندانی برای شکستن رکورد تاریخی خود در ورای مرز 45هزار و 792واحد نداشته باشد. 45هزار و 792واحد بیشترین میزانی است که شاخص کل در عمر 46ساله خود تجربه کرده است. در بازار روز دوشنبه معامله‌گران همچنین شاهد تقسیم‌های سود فوق‌العاده شرکت‌های پتروشیمی بودند؛ این تقسیم‌های بالا که اکثرا در بازگشایی نمادها نیز با رشد قیمت سهام همراه شده موجب افزایش توجه به گروه پتروشیمی شده است. نمادهایي نظیر پتروشیمی اراک و خراسان با وجود تقسیم سود، افت اندکی را تجربه کردند.
در روز دوشنبه پس از تعدیل منفی پالایشگاه شیراز این بار نوبت پالایشگاه تهران بود تا برای تعدیل عملکرد سال 91خود متوقف باشد. گفته می‌شود انتقال هزینه خرید برخی مواد نظیر ام‌تی‌بی‌ای (مکمل بنزین سازی)به پالایشگاه تهران تعدیل نزدیک به 25درصدی را تجربه خواهد کرد؛ هر چند که پالایشگاه تهران برای سال 92 می‌تواند حرف‌هایي برای گفتن داشته باشد.در همین رابطه علي بيگ‌زاده، رييس اداره نظارت بر ناشران فرابورسي سازمان بورس و اوراق بهادار درگفت و گو با سنا در خصوص توقف نماد شرکت پالايش نفت تهران اظهار كرد: با توجه به گزارش ارسالي شرکت مبني بر ابهام در يارانه دريافتي، بابت ماده اکتان افزا اين شرکت، نماد «شتران» تا تکميل اطلاعات مربوطه متوقف گرديد. وي ادامه داد: بديهي است توقف نماد شرکت پالايش نفت تهران باتوجه به ابهام بر سر توقف يارانه دريافتي ماده اکتان افزا بوده که با رفع اين ابهام، نماد آن دوباره بازگشايي خواهد شد. بيگ‌زاده در‌خصوص توقف طولاني مدت نماد بيمه دي نيز بيان داشت: پيگير وضعيت اين شرکت هستيم، اما تا به اين ساعت، از اخراج اين شرکت حرفي به ميان نيامده است. در بازار روز دوشنبه در گروه پتروشیمی، نماد زاگرس بازگشایی شد که افت 15درصدی را تجربه کرد. زاگرس که به دلیل اختلاف در تسعیر مطالبات خود با شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجبور به تعدیل منفی شد، در سال جاری شرایط متفاوتی را نسبت به سال قبل تجربه می‌کند. 
براساس آمار منتشره زاگرس در 2ماهه نخست امسال 355هزار تن صادرات داشته است که 40درصد بیش از سال قبل است؛ سال گذشته زاگرس به دلیل مشکلات تحریم تا تعطیلی موقت نیز پیش رفت.
در همین حال ارزش صادرات زاگرس در دو ماهه  نخست امسال بالغ بر 130میلیون دلار بوده که نسبت به 90میلیون دلار سال قبل 45درصد بیشتر است؛ در همین حال نرخ ارز در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری داشته است. اين در حالي است كه در شش‌ماهه نخست سال گذشته نرخ تسعیر ارز پتروشیمی زاگرس اندکی کمتر از 21هزار ریال بوده است.در گروه پتروشیمی پس از تقسیم سود سه شرکت خراسان ، کرمانشاه و مارون، سود پارسان در‌گیر تغییر خواهد شد که تا‌کنون بیش از 100ریال به سود این شرکت از این محل افزوده شده است.
در گروه شرکت‌های هلدینگی نیز تقسیم فوق‌العاده خارک موجب افزایش سود سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی خواهد شد.
در گروه دارویی برخی از شرکت‌های این گروه در گزارش‌هایي به احتمال تغییر در سود این شرکت‌ها ناشی از افزایش قیمت دارو اشاره کردند. حذف ارز مرجع و اعطایی ارز مبادلاتی موجب شده است انتظار افزایش قیمت دارو وجود داشته باشد. در این گروه، شرکت کارخانجات دارو پخش اعلام کرده است که نظر به اینکه قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با توجه به تنوع تولید محصولات این شرکت که بالغ بر 300 قلم است به طور کامل تحقق نیافته و تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادلاتی از سوی بانک مرکزی رسما اعلام نشده است، بنابراين ارزیابی آثار ناشی از اين موارد پس از تحقق کامل تغییرات یاد شده، اعلام خواهد شد.
همچنین داروسازی زهراوی هم اعلام کرده قیمت داروهای یارانه‌ای که در حدود 70 درصد فروش شرکت را شامل می‌شود تاکنون از طرف سازمان غذا و دارو تایید و ابلاغ نشده و همچنین آثار تغییر نرخ ارز تاکنون برای شرکت مشخص نشده است. بعد از مشخص شدن موارد فوق شرکت نسبت به افشای تعدیلات احتمالی اقدام خواهد کرد. در همین رابطه معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اظهار كرد: هر چند فروش دارو مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود، اما آن بخش از نهاده‌های دارو که توسط واحدهای تولیدی دارو خریداری می‌شود و در لیست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دارو تلقی نشده باشد، مشمول این پایه مالیاتی است.
عليرضا طاري‌بخش به استناد تبصره ۵ ماده ۱۷ قانون‌، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده این اقلام به عنوان هزینه قابل قبول به قیمت تمام شده محصولات اضافه خواهد شد.
طاری بخش گفت: داروخانه‌های موضوع بند ب ماده ۹۶ قانون مالیات‌های مستقیم (شامل تمام داروخانه‌ها) تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، بنابراین مخاطب قانون مالیات بر ارزش افزوده نیستند و مجوز دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند.
در گروه سیمانی، رشد شدید قیمت‌ها در دو هفته اخیر به افزایش عرضه‌ها منجر شد و روز دوشنبه بيشتر نمادهای دارای صف خرید با عرضه‌های سنگینی همراه شدند. بر اين اساس روز دوشنبه بازگشایی نمادهای سیمان تهران و داراب پس از بازگشایی مثبت با صف فروش همراه شدند. در بازار روز دوشنبه سیمان تهران از سود واقعی 539 ریالی مبلغ 520 ریال تقسیم کرد. همچنین سیمان داراب از سود واقعی 801 ریالی مبلغ 500 ریال تقسیم کرد.
در گروه غذایی، قند چهارمحال در مجمع خود از سود واقعی 303 ریالی مبلغ 280 ریال تقسیم کرد.
در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که در آن 188میلیارد تومان سهام مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که 7/17 درصد آن را معامله 33میلیون سهم خلیج فارس تشکیل داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر