بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
سپهر عبدالله‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛

رکود بازار های موازی در صورت شکل گرفتن توافقات بین‌المللی

رکود بازار های موازی در صورت شکل گرفتن توافقات بین‌المللی
با توجه به این که بازارهای موازی بازدهی نسبتا بالایی را پشت سر گذاشته‌اند، در صورت توافق بین‌المللی و گشایش در روابط خارجی، بازارهایی مثل طلا، مسکن و خودرو دچار رکود می‌شوند.
کد خبر : ۲۷۰۹۷۳

رکود بازار های موازی در صورت شکل گرفتن توافقات بین‌المللی

بورس نیوز:

سپهر عبدالله پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر من تا زمانی که نرخ دلار در حال درجا زدن هست، برای کلیت بازار روند صعودی خاصی را نمی‌توانیم متصور باشیم. در واقع با تثبیت دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، شاخص کل نیز در محدوده ۲ تا ۲.۵ میلیون باقی خواهد ماند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازدهی بازارهای موازی اظهار کرد: با توجه به اینکه بازارهای موازی بازدهی نسبتاً بالایی را پشت سر گذاشته‌اند، در صورت توافق بین‌المللی و گشایش در روابط خارجی، بازارهایی مثل طلا، مسکن و خودرو دچار رکود می‌شوند.

بورس کالا محلی شفاف برای عرضه خودرو شناخته می‌شود، به دلیل سماجت و دخالت‌های شورای رقابت و صمت تحت‌الشعاع قرار گرفته و به خاطر این موضوع عرضه خودرو در بورس به تعویق افتاد. عبدالله پور در خصوص دخالت‌های صورت گرفته تا چه حد می‌تواند‌ بر بازار تأثیرگذار باشد نیز گفت:

با دسترسی به منابع ارزی اگر امکان واردات خودرو نیز فراهم شود این بازار با کاهش قیمت جدی روبرو خواهد شد. بلاتکلیفی و عدم روشن شدن متغیرهایی نظیر نرخ خوراک و سوخت صنایع و نیز تداوم قیمت‌گذاری دستوری در بخش‌های مختلف، باعث سردرگمی و ابهام تحلیلگران و فعالان بازار می‌شود و در نهایت به ایجاد دوره‌های رکود طولانی و فرسایشی منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: نمونه همین سردرگمی و ابهام و عدم قطعیت را در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا شاهد هستیم. هرچقدر دخالت نهادهای بیرونی اعم از وزارت صمت، شورای رقابت و سایر بخشه‌ای در متغیرهای کلیدی بازار کمتر شود امکان پیش‌بینی پذیری برای فعالان بیشتر خواهد شد و فضای رونق برای بازه‌های طولانی‌تر به بازار باز خواهد گشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود
احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پردیس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
بازار سرمایه از دیگر بازارهای اقتصادی دیگر در کشور خیلی عقب مانده است و این عقب ماندن باعث بی ارزش شدن سرمایه های مردمی که سرمایه گذاری کردند در این بازار شده است