بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد:

بانک مرکزی در حوزه ارز بدتر از این نمی‌توانست عمل کند/ چگونه ضربه به تولید و صادرات را نمی‌بینید؟

بانک مرکزی در حوزه ارز بدتر از این نمی‌توانست عمل کند/ چگونه ضربه به تولید و صادرات را نمی‌بینید؟
رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران گفت: بدترین عملکرد ممکن در زمینه نرخ ارز، همین رویکرد فعلی است و بانک مرکزی بدتر از این نمی‌توانست عمل کند؛ سوال مهم اینجاست که چگونه ضرر و زیان تولید، صادرات و اقتصاد کشور ناشی از فاصله شدید نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد را نمی‌بینید؟
کد خبر : ۲۸۰۲۲۹

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با بورس نیوز، اظهار داشت: ارز باید تک نرخی و البته براساس واقعیت‌های آزاد به نرخی تعادلی و واقعی برسد، در غیر اینصورت و با ادامه عملکرد بانک مرکزی و ایجاد فاصله شدید بین نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد، ضرر و زیان تولید، صادرات و اقتصاد کشور ادامه خواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: استفاده از ارز نیمایی، زمینه‌ساز ایجاد رانت و تشویق واردات و نیز ضربه به صادرات و تولید کشور است و با وجود همه تجربیات گذشته در این حوزه جای تعجب است که سیاست گذاران کماکان بر این رویه زیان بر تاکید دارند. 

به گفته نجفی منش، پیامد‌های سرکوب نرخ ارز صادرات و اعتراض صادرکنندگان به نفع کشور نیست، چراکه به طور حتم افزایش واردات در کشور و ممانعت از صادرات منجر به ایجاد پیامد‌های منفی در کشور می‌شود که نخستین اتفاق، زمین خوردن تولید در سال جهش تولید است. 

وی تاکید کرد: باید اقدامی برای تک نرخی شدن ارز صورت بگیرد، در این میان ممکن است اعلام شود که این اتفاق باعث آسیب به اقشار آسیب پذیر شود که در این میان باید مابه التفاوتی برای این اتفاق در نظر گرفته شود و راهی صحیح برای آن سنجید. 

وی گفت: حذف رانت ارزی از اقتصاد ایران به طور حتم علاوه بر افزایش درآمد دولت به نفع مردم و اقتصاد کشور خواهد شد، اما متاسفانه کماکان عده‌ای بر سرکوب دستوری نرخ ارز و شعار‌های عوام پسند اعتقاد دارند. 

او گفت: با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید آن هم با مشارکت مردم است، اما این اقدام بانک مرکزی و اصرار بر سرکوب نرخ ارز نیما، دقیقا خلاف جهت تحقق شعار سال است.

نجفی منش در خصوص انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی از سوی بانک مرکزی گفت: واقعیت این است که این اتفاق هم با هیچ نتیجه مثبتی و طبق انتظارات بانک مرکزی همراه نشده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز
ضرباهنگ رشد قیمت دلار نیما بالاتر خواهد رفت

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز

ارسال نظر