بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر : ۱۱۱۷۳

رئیس جمهور :8 توصیه مهم به بانکها در مراسم افتتاح بانک قرض الحسنه???

احمدی نژاد گفت: با تاسیس این بانک تامین نیازهای مردم از کارهای اقتصادی و نظام بانکی سود آور جدا می شود که همین امر یک تحول بزرگ را در سیستم بانکی کشور بوجود خواهد آورد.

محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاح بانک قرض الحسنه ایجاد این بانک را یک گام مهم در تحولات بانکی و همچنین در تنظیم مناسبات جدید اقتصادی کشور خواند و 8 توصیه مهم را در خصوص نظام بانکی عنوان کرد.

دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح اولین بانک قرض الحسنه ایران که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: با تاسیس این بانک تامین نیازهای مردم از کارهای اقتصادی و نظام بانکی سود آور جدا می شود که همین امر یک تحول بزرگ را در سیستم بانکی کشور بوجود خواهد آورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این صندوق در اصل محل امنی است برای این که مردم با افتتاح حساب در آن بتوانند مناسبات اقتصادی خود را آن هم براساس میزان برداشت خود از صندوق در کشور فعالیت کنند آن هم به دور از هر گونه سود آوری که برای بانک .

توصیه اول: هدف سیستم بانکی ما فقط سود آوری نباشد

وی با بیان اینکه " اگر هدف سیستم بانکی ما فقط سود آوری باشد این فرهنگ در تمام اجزای کشور تاثیر گذار خواهد بود" اظهار داشت: اگر نگاه سود آوری در بانک ها داشته باشیم باعث خواهد شد تا تمام گامهایی که ما آنها را ضد ارزش می پنداشتیم به جلو بیاید و تمام فعالیتهای ما به سمت سود آوری برود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نگاه آحاد جامعه نسبت به تمام فعالتیها صرفا سود آور نیست، گفت: اگر نگاه ما صرفا سود آور باشد باید مطمئن باشیم که جامعه هیچ گاه روی آرامش را نخواهد دید.

وی ادامه داد: اگر بانکها بخواهند همه نقش های اصلی از جمله کلید زدن پروژه ها را بر عهده بگیرند پس مردم چه کاره هستند ؟ پس جایی برای مردم نمی ماند ! این درست نیست که بانک خودش جمع کننده ، سرمایه گذار ، تسهیلات دهنده و همچنین طرف معامله باشد، پس جای مردم کجاست.
رئیس جمهوری با بیان اینکه" ما در نظام برنامه نویسی شعار می دهیم که می خواهیم دولت را کوچک کنیم و کار را به مردم دهیم" تاکید کرد: متاسفانه بالای 90 درصد فعالیتها در جایی به نام بانک متمرکز شده است که این همین امر مانعی بزرگ برای کوچک کردن دولت است.

توصیه دوم: ایفای نقش وابستگی بانکها بین کسی که می خواهد کار کند و یا منابع کم دارند

احمدی نژاد وظیفه بانکها را ایفای نقش وابستگی بین کسی که می خواهد کار کند و یا منابع کم دارد عنوان کرد و افزود: این که ما بیاییم از تمام سپرده گذاریهای به یک شکل حمایت کنیم درست نیست ، نمی شود نهادی هم چون بانک از همه مردم نمایندگی بگیرد و خود سرمایه گذاری کند.

وی بهترین حالت در سیستم بانکی را افزایش نقش مشارکتی مردم در پروژه ها از طریق بانکها عنوان کرد و افزود: حال اگر آن پروژه موفق شود مردم در آینده به پروژه های بعدی نیز اطمینان و از آن حمایت خواهند کرد.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه "متاسفانه بار افراد ناموفق در اقتصاد بر دوش بانک است" گفت: متاسفانه در سیستم بانکی که از گذشته وجود داشته و ارتباطی که بانک با مردم داشته است نوع هزینه ها یکی بوده، مثلا شخصی که 500 هزار تومان وام گرفته با آن کسی که یک میلیارد وام گرفته هزینه های دریافت وامشان یکی بوده است که این ظلم به مردم است و این امر نوعی ظلم به مردمی است که در این بانکها سپرده گذاری کرده اند.

توصیه سوم: تلاش مدیران در ایجاد تحول در نظام بانکی

رئیس جمهوری خطاب به مدیران بانکهای حاضر در جلسه گفت: شما مدیران باید تلاش کنید تا تحولی در نظام بانکی ایجاد شود و همه باید دست به دست هم دهیم تا دستورات اسلام را که تنها راه سعادت و آخرت و همچنین رشد اقتصاد کشور خواهد بود را رعایت و پیدا کنیم .

توصیه چهارم: از بین بردن آلودگی موجود در سیستم بانکی

احمدی نژاد گفت: باید تلاش کرد تا آلودگی که در سیستم بانکی وجود دارد از بین برود که این امر نیازمند یک تحول جدی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تامین نیازهای مردم باید از کار اقتصادی و نظام بانکی سود آور جدا شود گفت: مجموعه بانک ها باید تنها به یک واسطه تبدیل شود و اگر پولی کم آوردند از دریافت هزینه هایشان این کسری را پر کنند این ظلم است که هزینه خدمات بانکی به طور مساوی بین مردم تقسیم شود .

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: این که برخی ها فکر می کنند تاسیس این بانک تنها برای مردم در راه مانده است درست نیست زیرا این کاریک منشاء اقتصادی است که هم در فرهنگ و هم در تمایلات مردم ما دیده می شود.

احمدی نژاد افزود: امروز در جامعه می بینیم که جز عده ای کاسب و تاجر که فقط به دنبال پول هستند، مردم به هم پول قرض می دهند و این همان قرض الحسنه است، این کار مگر بد است که بخواهیم آن را عوض کنیم و یا تغییر ایجاد دهیم .

توصیه پنجم: پای بانک قرض الحسنه به دایره کارهای سرمایه گذاری باز نشود

وی با بیان اینکه" افتتاح اولین بانک قرض الحسنه در کشور باعث خواهد شد تحرکات اساسی در کشور ایجاد شود"، تصریح کرد:ما نباید اجازه دهیم پای بانک قرض الحسنه به دایره کارهای سرمایه گذاری باز شود،زیرا در آنجا یک محیط پیچیده ای وجود دارد که اگر ارتباط برقرار شود سیستم بانک قرض الحسنه را نیز در خود جای خواهد داد.

توصیه ششم: متناسب بودن هزینه های اخذ شده توسط بانکها با مقدار قرض الحسنه ای که به فرد داده شده

رئیس جمهور اظهار داشت: در سیستم بانکی باید تلاش شود خدمتی که به مردم داده می شود هزینه ها بر اساس همان مقدار قرض الحسنه ای تنظیم شود که به شخص داده شده است.

توصیه هفتم: ارائه هر چه سریعتر برنامه های کارگروه دوم برای اصلاحات بنیادین در سیستم بانکی
وی درادامه خطاب به کارگروه دوم که اصلاحات بنیادین را در سیستم بانکی دنبال می کند ، گفت: این کار گروه باید هر چه سریعتر برنامه های خود را ارائه دهد تا ما شاهد اصلاحات بنیادین باشیم .

توصیه هشتم : بانک قرض الحسنه به مردم

معرفی رئیس جمهوری همچنین از رسانه ها خواست تا در این زمینه تلاششان را چند برابر کنند و بانک قرض الحسنه را به مردم معرفی کنند.

احمدی نژاد در بخش پایانی سخنان خود به نقش و اهمیت بانک اشاره کرد و گفت: امروز کسی پیدا نمی شود که در خصوص تاثیر قطعی نظام بانکی در فعالیتهای اقتصادی تردید داشته باشد امروز بانک مهمترین و تعیین کننده ترین نهاد در تحولات اقتصادی است و حتی در جهت گیری های اقتصادی در جامعه بسیار نقش دارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اگر مجموعه نظام بانکی پرنشاط ، هدفمند و در جهت اهداف نظام اسلامی حرکت کند باید مطمئن باشیم که به زودی شاهد رشد روز افزون و توسعه عدالت در میهن اسلامیمان باشیم چرا که هیچ فعالیت اقتصادی بدون بانک معنا ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر