بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
ضمن نشان از اهمیت مسولان این شرکت به نقش رسانه ها در شفایت اطلاعاتی و اطلاع رسانی دقیق حکایت از توجه مدیریت این شرکت به بازار سرمایه خصوصاً سهام شرکت تحت مدیریت خود را دارد.
کد خبر : ۱۱۳۳۴۹
در پی انتشار تحلیلی تحت عنوان "پیش بینی رشد سود تراکتورسازی" در تاریخ 26 آذر ماه سال جاری ، شرکت تراکتور سازی ایران ضمن مخالفت با برخی اعداد و ارقام اعلام شده در این تحلیل به آن پاسخ داده است که در ذیل می خوانیم اما قبل از هر چیز مدیریت سایت بورس نیوز با تقدیر و ستایش این اقدام مدیر عامل شرکت تراکتور سازی ایران از عنایت و توجه خاص مسئولان "تایرا" به تحلیل مذکور و بررسی دقیق آن نهایت تشکر را دارد چراکه این امر ضمن نشان از اهمیت مسولان این شرکت به نقش رسانه ها در شفایت اطلاعاتی و اطلاع رسانی دقیق حکایت از توجه مدیریت این شرکت به بازار سرمایه خصوصاً سهام شرکت تحت مدیریت خود را دارد.

حال پیرامون پاسخ این شرکت به تحلیل بنیادی منتشر شده از سوی این خبرگزاری توجه به نگاه زیر حائز اهمیت می باشد.

اولین و مهمترین نکته قابل توجه در تحلیل های بنیادی ارایه شده از جمله تحلیل بنیادی "تایرا" این است که، کلیه برآوردهای صورت گرفته و همچنین مفروضات لحاظ شده براساس روند عملیاتی شرکت در سنوات گذشته و همچنین عملکردهای تحقق یافته مجموعه مذکور در ماه های قبل می باشد.

بنابراین بدیهی است پیش بینی عملکرد آینده هر شرکتی بدون در نظر گرفتن روند عملیاتی آن امکان پذیر نیست چراکه تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه هیچ گونه دسترسی به اطلاعتی به جز اطلاعات تحقق یافته شرکت ها ندارند و تنها مفروضات قابل اتکا عملکرد تاریخی آنهاست.

به عنوان مثال در تحلیل بنیادی ارایه شده میزان 38 درصد فروش صادراتی ذکر شده در گزارش براساس یادداشت های توضیحی پیش بینی درآمد هر سهم سال 92 شرکت و برای کل سال مالی جاری بوده نه صرفاً عملکرد شش ماهه نخست.

نمونه دیگر اینکه بهای تمام شده شرکت برای سال جاری معادل بودجه شرکت و برای سال 93 همانگونه که در نامه ارسالی نیز عنوان شده برابر 86 درصد از درآمد فروش برآوردی در نظر گرفته شده است، که این میزان همان طور که خود شرکت نیز اعلام کرده با توجه به نسبت بهای تمام شده به فروش "تایرا" در سال های 91 و 92 می باشد.

نهایت کلام اینکه از یک سو ماهیت گزارش های تحلیلی براساس مفروضات بوده و خواننده نیز به این موضوع اشراف داشته که سود برآوردی براساس مفروضات گفته شده در گزارش بوده و در صورت تغییر هر یک از آنها پیش بینی ارایه شده می تواند دستخوش تغییر گردد.

از سوی دیگر حتی با در نظر گرفتن اطلاعات مندرج در نامه ارسالی از سوی شرکت تراکتورسازی ایران برآیند پارامترهای کاهنده و افزاینده سود هر سهم در نهایت فاصله زیادی با سود برآوردی در تحلیل نداشته هرچند که شاید در مواردی ترکیب مفروضات با تغییراتی همراه باشد.




اشتراک گذاری :
ارسال نظر