بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر : ۱۲۳۸۱۸
پرونده سهام عدالت یکی از ۴مشکل بسیار بزرگ دولت است، سازوکار تخصیص سهام عدالت به ۴۲میلیون ایرانی به مشکل بزرگی در دولت حسن روحانی تبدیل شده که کسی دقیقا نمی‌داند باید با آن‌چه کند اما آنطور که نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید، گویا راه‌حل‌هایی برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت پیدا شده و قرار است طرح جامع آن خرداد‌ماه به مجلس ارائه شود.

به گزارش همشهری، آن زمان که حسن روحانی در زمان ارائه لایحه بودجه سال 93 از آزاد‌سازی‌ سهام عدالت حداکثر تا 2‌ماه خبر داد برای بسیاری از کارشناسان روشن بود که آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به همین سادگی هم نیست. ماجرا از این قرار است که پس از آنکه شاخص‌های بورس رشد کردند ارزش سبد سهام عدالت هم به موازات شاخص‌های بورس رشد کردند.

بخش زیادی از سهام شرکت‌هایی که به سبد سهام عدالت اختصاص پیدا کرده است دربورس دادوستد می‌شود، به همین دلیل از زمانی که شاخص بورس شروع به رشد کرد ارزش سبد سهام عدالت هم رشد کرد، به‌طوری که ارزش میزان کل دارایی‌هایی که در قالب سهام در سبدسهام عدالتوجود دارد از 40هزار میلیارد تومان به روایتی به 90و به روایت دیگری به 120هزار میلیارد تومان رسیده است.

این یعنی اینکه دارایی سهام هریک از مشمولان از یک میلیون تومان به 2تا 3میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. البته این خبر خوشی برای مردم است اما یک جای کار مشکل دارد. مشکل اینجاست که با افزایش میزان دارایی‌های سبد سهام عدالت نحوه مدیریت آن به مشکل بر خورده است. مشکل اینجاست که کسی نمی‌داند این دارایی‌ها باید توسط چه‌کسی مدیریت شود.

دولت، بخش خصوصی یا شرکت‌های شبه‌دولتی. اکنون 2طرح اصلی برای مدیریت این دارایی‌ها وجود دارد طرح اول که روش بسیار مدرنی است و در عین حال مورد تأکید کارشناسان خبره مالی است واریز دارایی‌های سهام عدالت به یک صندوق سرمایه‌گذاری(قابل معامله) را پیشنهاد می‌کند و روش دوم که روش سنتی‌تری است می‌گوید این سهام باید در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مردم تخصیص پیدا کند. اما مشکل آنجاست که به‌گفته محمدرضاپور ابراهیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تبدیل به محل رانت و فساد شده‌اند.

از 3سال پیش براساس دستور دولت احمدی‌نژاد 30شرکت سرمایه‌گذاری استانی تاسیس شدند تا سهام عدالت در قالب این شرکت‌ها به مردم واگذار شود اما این شرکت‌ها به‌دلیل استفاده از مدیران غیرمتخصص به محلی برای رانت و فساد اقتصادی تبدیل شدند. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش در این‌باره به همشهری گفته بود: سهام عدالت به امپراتور رانت در کشور تبدیل شده است. اطلاعات ما از وضعیت اسفبار در سهام عدالت خبر می‌دهد. در دفترخانه‌ها سهام عدالت مردم را به نام افراد می‌زنند. به این ترتیب می‌توان گفت طرح تخصیص سهام به مردم در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عملا یک طرح شکست خورده است اما کار به‌همین جا ختم نمی‌شود، مشکل این است که طرح اختصاص سهام عدالت در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری هم در قانون بودجه سال 93رأی نیاورد. دلیل آن شاید همین ترس از نحوه مدیریت این دارایی‌ها بود.

ارائه لایحه آزاد‌سازی‌ تا پایان خرداد

در همین رابطه نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارائه یک لایحه برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت خبر داد و گفت: دولت موضوع آزادسازی‌ معاملات سهام عدالت را پیگیری می‌کند و مقرر شده که در این زمینه پیشنهاد خود را تا پایان خرداد به مجلس ارائه کند. نماینده کرمان و راور ادامه داد: دولت در حال حاضر در حال تدوین پیش‌نویس طرح جامعی در زمینه آزادسازی معاملات سهام عدالت است و مقرر شده که این طرح تا پایان خرداد به مجلس ارائه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر پیش‌نویس طرح جامع آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت که با هماهنگی وزارت اقتصادی و امور دارایی و سازمان خصوصی‌سازی‌ در حال تدوین است تا پایان خرداد به مجلس ارائه شود، مجلس این آمادگی را دارد که بررسی‌های تخصصی در این زمینه را انجام دهد و به‌عبارتی تکلیف این موضوع را مشخص کند. پورابراهیمی ادامه داد: اگر دولت پیش‌نویس طرح جامع خرید و فروش سهام عدالت را تا پایان خرداد به مجلس ارائه نکند در این صورت از سوی مجلس طرح دوفوریتی ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر