بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر : ۱۲۳۹۴۸
موضوع پرداخت خسارت جبران آسیب وارده به سفارت انگلیس در سال 2011 احتمالا بخشی از روند از سرگیری ایران و انگلیس خواهد بود.

به گزارش «تابناک» و به نقل از گاردین ایران اماده است تا جبران خسارت مالی حمله به سفارت انگلیس در تهران در سال 2011 را به عنوان بخشی از توافق برای تجدید روابط دو طرف مورد گفت و گو قرار دهد ولی رسما عذرخواهی نخواهد کرد.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه گفته است که از سرگیری روابط دوجانبه که بعد از آن حادثه قطع شد مورد گفت و گوهای جدی قرار گرفته است. به گفته وی اگر چه برنامه‌ی زمانی برای این کار تهیه نشده است ولی احتمالا طرفین تا آخر سال به توافق خواهند رسید. وی گفته است «در این باره عذرخواهی مطرح نیست. در گذشته مسائل بسیاری اتفاق افتاده است که طرف مقابل به خاطر آن از ما عذرخواهی نکرده است ولی ما قطعا در مورد وقایع اتفاق افتاده با دولت بریتانیا در حال کار هستیم.»

روانچی در این باره گفته است که سفر سایمون گس مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلیس در اواخر ماه گذشته به تهران خوب پیش رفته است و در مورد بعضی مسائل توافقاتی حاصل شده است در حالی که مسائل دیگری باقی مانده است. وی گفت و گو را روشی مناسب دانسته و اظهار داشته که ما در حال طی مسیری درست هستیم.

گس سفیر سابق انگلیس در تهران عالی‌ترین مقام انگلیسی است که پس از قطع روابط دو طرف به تهران سفر کرده است.

گاردین ضمن اقرار به نقش چالش‌برانگیز انگلیس در تاریخ ایران، حمایت شدید این کشور از تحریم‌ها علیه ایران را جرقه حمله به سفارت این کشور در تهران به وسیله طیفی خاص از دانشجویان دانسته است و به رای مجلس به کاهش روابط با انگلیس و در واقع اخراج گس در این ماجرا اشاره کرده است.


 

اگر چه تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد ولی تماس‌های مستقیم بین دو طرف از زمان دیدار ظریف و هیگ وزرای خارجه دو کشور در سپتامبر گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در حال افزایش بوده است. در این مدت هر دو کشور کارداران غیرمقیمی را به عنوان نماینده خود در کشور مقابل منصوب کرده‌اند و روابط محدود کنسولی نیز از ماه فوریه از سر گرفته شده است. در این مدت هیات‌هایی نیز بین دو طرف رد وبدل شده است که شامل سفر هیات پارلمانی انگلیس به سرپرستی جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس نیز می‌شود.

در حالی که تجدید روابط دو طرف مورد گفت و گوی دو طرف قرار دارد و مورد تائید حسن حبیب‌الله زاده کاردار غیرمقیم ایران در لندن نیز قرار گرفته است، ظاهرا انگلیس تضمین امنیت سفارت خود و کارکنان ان و نیزکار عادی و بدون مانع سفارت خود در تهران را خواستار شده است.

این در حالی است که تصمیم برای عادی شدن روابط هنوز اتخاذ نشده است و انتظار نمی‌رود که در ماه‌های آتی نیز اتخاذ شود.

به نوشته گاردین انتظار می‌رود گفت و گو در مورد جبران مالی خسارت‌ها بر آسیب‌ها و غارت سفارت در جریان حمله متمرکز شود. مهاجمان طبقه پایین ساختمان سفارت را به آتش کشیدند، درها و شیشه‌ها راشکستند، به تابلوهای نقاشی آسیب زده شد و دارایی‌های شخصی دیپلمات‌های انگلیسی هم در ساختمان سفارت و هم در باغ قلهک مفقود شده است. باغ قلهک که در شمال تهران قرار دارد همزمان مورد حمله قرار گرفت.

بعد از این حادثه، وزارت خارجه ایران ضمن ابراز تاسف از این حادثه، آن را غیر قابل قبول خواند و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز ضمن تائید احساسات دانشجویان نسبت به انگلیس، ورود به سفارت را کاری دانست که درست نبوده است.

گاردین، سرنوشت مذاکرات هسته‌ای را نیز در آینده روابط دو طرف و تنش موجود در روابط دو کشور موثر دانسته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر