انتقادها از نمایشگاه بورس ادامه دارد : هدف نا مشخص، استقبال ناامیدکننده
جهان صنعت:
بعد از آنکه در روزهای گذشته کارشناسان و فعالان بازار سرمایه از کیفیت برگزاری و اهداف نمایشگاه بورس انتقاداتی را مطرح کردند، این بار یکی از مدیران با تجربه بورسی به صراحت عنوان میکند که «در حال حاضر نهادهایی که منابع دیگران را مدیریت میکنند خیلی در نمایشگاه بورس حضور ندارند و جامعه هدف نیز در این نمایشگاه مشخص نیست». این در حالی است که گزارشهای میدانی خبرنگار «جهان صنعت» در روزهای دوم و سوم نمایشگاه بورس نیز نشان میدهد آنچنان که برگزارکنندگان نمایشگاه و رسانههای همسو از چند هفته قبل از آغاز این رویداد آن را در بوق و کرنا کرده بودند مردم عادی و البته مرتبط با بازار سرمایه از این نمایشگاه استقبال نکردهاند و همه چیز به یک گردهمایی صنفی تبدیل شده است. جالبتر آنکه این نمایشگاه حتی نتوانسته است در سطح نمایشگاههای معمولی مورد توجه قرار گیرد چراکه در هیچیک از بخشهای خبری جز روز اول بازتاب خاصی در جهت پخش گزارش و دعوت مردم به حضور نداشته است. فقط کافی است تا استقبال از یک نمایشگاه خاص اینچنینی همانند الکامپ یا کنگره موبایل و حتی پتروشیمی را با نمایشگاه بورس مقایسه کنیم تا به این نتیجه برسیم هیچگاه کیفیت در پس آمارهای کمی با همراهی بمبهای خبری و تبلیغاتی بیاثر پنهان نخواهند ماند چراکه در عصر ارتباطات و هوشمندی مردم دیگر سادهانگارانه با اینگونه مسایل برخورد نمیکنند.
متولیان نمایشگاه پاسخگو باشند
به هر حال در این ارتباط مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه گفت: جنس نمایشگاه بورس معرفی قابلیتهای تامین مالی و سرمایهگذاری است و باید به سمت معرفی محصولات و خدماتی برویم که برای مخاطبان خاص جذاب باشد. به گزارش تسنیم، بهروز زارع درخصوص میزان مشارکت بازدیدکنندگان از هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: نباید انتظار داشت جمعیت زیادی در این نمایشگاه حضور داشته باشند چراکه مخاطب بورس، خاص است البته با این توجیه نباید فراموش کنیم که استقبال خوب و درخور توجهی از نمایشگاه بورس نشده است. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: مشکلات مربوط به حوزه فرهنگسازی در بازار سرمایه از یکسو و کاستیهای متولیان بازار سهام از سوی دیگر در کاهش مخاطبان نمایشگاه بورس تاثیرگذار بوده است و متولیان بازار سهام باید این پرسش را از خود داشته باشند که هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست و چه فرصتهایی را برای مشارکتکنندگان ایجاد میکند. وی اضافه کرد: در کشورهایی که فرهنگ سرمایهگذاری در آنها پیشرفته است، تعداد معدودی از مردم بهطور مستقیم با بازار سهام در ارتباط هستند و معمولا مردم این کشورها با استفاده از خدمات شرکتهای واسطهای از جمله صندوقهای بازنشستگی و بانکها اقدام به سرمایهگذاری در بازار سرمایه میکنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه تا 45 درصد افراد در برخی کشورها در بورس سرمایهگذاری میکنند، تاکید کرد: مردم این کشورها دارایی خود را به دیگران یعنی همان واسطهها میسپارند و شمار بالای سهامداران نیز ناشی از فرهنگسازی در این کشورهاست. زارع افزود: در حال حاضر کسانی که منابع دیگران را مدیریت میکنند خیلی در نمایشگاه بورس حضور ندارند و نیز جامعه هدف در این نمایشگاه مشخص نیست و اطلاعرسانی تنها با هدف آگاهی رساندن به مخاطب عام صورت گرفته است. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر ادامه داد: حضور پررنگ بانکها و بیمهها در نمایشگاه بورس و استقبال مخاطبان از آنها به دلیل خدماتی است که به مردم ارایه میدهند که البته خدمات ارایه شده در این نمایشگاه همان خدماتی است که شعب بانکها در سراسر کشور ارایه میدهند. وی اضافه کرد: بانکها و بیمهها باید در نمایشگاه بورس خدمات جدیدی را به مخاطبان ارایه دهند چراکه جنس این نمایشگاه باید معرفی قابلیتهای تامین مالی و سرمایهگذاری باشد و باید به سمت معرفی محصولات و خدماتی برویم که برای مخاطبان خاص جذاب باشد. زارع در خصوص استقبال از شرکتهای تامین سرمایه در نمایشگاه بورس نیز گفت: شرکتهای تامین سرمایه به دلیل اینکه محصولات مشترکی دارند از جذابیت کمی برای مخاطبان برخوردارند و باید محصول خاصی مطابق نیازهای مشتری طراحی و ارایه شود. وی در ادامه شرکتهای کارگزاری را یکی از پرمخاطبترین غرفههای حاضر در هشتمین نمایشگاه بورس یاد کرد و افزود: شرکتهای کارگزاری به دلیل برگزاری دورههای آموزشی در نمایشگاه مورد توجه بیشتری قرار گرفتهاند، هر چند این شرکتها نیز باید با تعریفی که از مخاطب خود دارند متناسب با نیاز آنها خدمات ارایه دهند. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر درخصوص هیجانات بازار سهام نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات بازار سرمایه رفتار نهادهای مالی تحت تاثیر هیجانات بورس است چراکه وقتی شرایط بازار خوب و رو به رشد است شمار این صندوقها زیاد میشود و وقتی بازار روند منفی در پیش میگیرد این صندوقها تعطیل میشوند. زارع اضافه کرد: صندوقها در بازار سرمایه برای جلوگیری از نوسانات بورس شکل میگیرند و باید نقش فعال در بازار داشته باشند و بورس را به سمت و سوی مناسب هدایت کنند. همچنین صندوقهای سرمایهگذاری در بورس باید آنقدر بزرگ شوند که با جذب سرمایه، بازار را کنترل کنند. زارع با اشاره به اینکه نبود سازوکار اداره بازار موجب بر هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا و نیز ایجاد نوسان در بورس میشود، گفت: یکی از وظایف اصلی بازارگردانها تنظیم بازار سهام است که در حال حاضر بازارگردان رسمی در بازار سرمایه نداریم.
متولیان نمایشگاه پاسخگو باشند
به هر حال در این ارتباط مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه گفت: جنس نمایشگاه بورس معرفی قابلیتهای تامین مالی و سرمایهگذاری است و باید به سمت معرفی محصولات و خدماتی برویم که برای مخاطبان خاص جذاب باشد. به گزارش تسنیم، بهروز زارع درخصوص میزان مشارکت بازدیدکنندگان از هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: نباید انتظار داشت جمعیت زیادی در این نمایشگاه حضور داشته باشند چراکه مخاطب بورس، خاص است البته با این توجیه نباید فراموش کنیم که استقبال خوب و درخور توجهی از نمایشگاه بورس نشده است. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: مشکلات مربوط به حوزه فرهنگسازی در بازار سرمایه از یکسو و کاستیهای متولیان بازار سهام از سوی دیگر در کاهش مخاطبان نمایشگاه بورس تاثیرگذار بوده است و متولیان بازار سهام باید این پرسش را از خود داشته باشند که هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست و چه فرصتهایی را برای مشارکتکنندگان ایجاد میکند. وی اضافه کرد: در کشورهایی که فرهنگ سرمایهگذاری در آنها پیشرفته است، تعداد معدودی از مردم بهطور مستقیم با بازار سهام در ارتباط هستند و معمولا مردم این کشورها با استفاده از خدمات شرکتهای واسطهای از جمله صندوقهای بازنشستگی و بانکها اقدام به سرمایهگذاری در بازار سرمایه میکنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه تا 45 درصد افراد در برخی کشورها در بورس سرمایهگذاری میکنند، تاکید کرد: مردم این کشورها دارایی خود را به دیگران یعنی همان واسطهها میسپارند و شمار بالای سهامداران نیز ناشی از فرهنگسازی در این کشورهاست. زارع افزود: در حال حاضر کسانی که منابع دیگران را مدیریت میکنند خیلی در نمایشگاه بورس حضور ندارند و نیز جامعه هدف در این نمایشگاه مشخص نیست و اطلاعرسانی تنها با هدف آگاهی رساندن به مخاطب عام صورت گرفته است. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر ادامه داد: حضور پررنگ بانکها و بیمهها در نمایشگاه بورس و استقبال مخاطبان از آنها به دلیل خدماتی است که به مردم ارایه میدهند که البته خدمات ارایه شده در این نمایشگاه همان خدماتی است که شعب بانکها در سراسر کشور ارایه میدهند. وی اضافه کرد: بانکها و بیمهها باید در نمایشگاه بورس خدمات جدیدی را به مخاطبان ارایه دهند چراکه جنس این نمایشگاه باید معرفی قابلیتهای تامین مالی و سرمایهگذاری باشد و باید به سمت معرفی محصولات و خدماتی برویم که برای مخاطبان خاص جذاب باشد. زارع در خصوص استقبال از شرکتهای تامین سرمایه در نمایشگاه بورس نیز گفت: شرکتهای تامین سرمایه به دلیل اینکه محصولات مشترکی دارند از جذابیت کمی برای مخاطبان برخوردارند و باید محصول خاصی مطابق نیازهای مشتری طراحی و ارایه شود. وی در ادامه شرکتهای کارگزاری را یکی از پرمخاطبترین غرفههای حاضر در هشتمین نمایشگاه بورس یاد کرد و افزود: شرکتهای کارگزاری به دلیل برگزاری دورههای آموزشی در نمایشگاه مورد توجه بیشتری قرار گرفتهاند، هر چند این شرکتها نیز باید با تعریفی که از مخاطب خود دارند متناسب با نیاز آنها خدمات ارایه دهند. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر درخصوص هیجانات بازار سهام نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات بازار سرمایه رفتار نهادهای مالی تحت تاثیر هیجانات بورس است چراکه وقتی شرایط بازار خوب و رو به رشد است شمار این صندوقها زیاد میشود و وقتی بازار روند منفی در پیش میگیرد این صندوقها تعطیل میشوند. زارع اضافه کرد: صندوقها در بازار سرمایه برای جلوگیری از نوسانات بورس شکل میگیرند و باید نقش فعال در بازار داشته باشند و بورس را به سمت و سوی مناسب هدایت کنند. همچنین صندوقهای سرمایهگذاری در بورس باید آنقدر بزرگ شوند که با جذب سرمایه، بازار را کنترل کنند. زارع با اشاره به اینکه نبود سازوکار اداره بازار موجب بر هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا و نیز ایجاد نوسان در بورس میشود، گفت: یکی از وظایف اصلی بازارگردانها تنظیم بازار سهام است که در حال حاضر بازارگردان رسمی در بازار سرمایه نداریم.
گزارش خطا
0 پسندیدم
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه