بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
همزمان با افت هشت درصدی شاخص کل رقم خورد:

نزول شاخص 39 صنعت در سال 93

در پی سیر نزولی حاکم بر قیمت سهام و شاخص ها از ابتدای سال 93 تاکنون، سرمایه گذاران و سهامداران نظاره گر کاهش بازدهی ها و حتی ذوب شدن سرمایه های خود در بورس هستند.
کد خبر : ۱۲۵۷۰۳
نویسنده :
کیوان فر
میانگین بازدهی کل بازار سهام به نزدیک منفی پنج درصد از ابتدای سال جاری تاکنون رسید.

به گزارش بورس نیوز، در پی سیر نزولی حاکم بر قیمت سهام و شاخص ها از ابتدای سال 93 تاکنون، سرمایه گذاران و سهامداران نظاره گر کاهش بازدهی ها و حتی ذوب شدن سرمایه های خود در بورس هستند.

این روند نزولی در شرایطی بازار سهام را در برگرفته که شاخص کل حرکت خود را در بالاترین سطح از رقم 79 هزار و 15 واحدی آغاز کرده و تاکنون با کاهش بیش از هشت درصدی طی روز گذشته به رقم 72 هزار و 621 واحد در پایین ترین سطح خود رسیده است.

نکته جالب توجه در این است که طی این دوره میزان افت شاخص کل در مقایسه با میانگین بازدهی کل بازار بیشتر و نزدیک به دو برابر بوده، حال آنکه پیش از این و به طور معمول شاخص کل در زمان حاکمیت روند منفی کمتر از قیمت سایر سهام کاهش را نشان می داد.

در این رابطه می توان افت بیشتر قیمت سهام شرکت های شاخص ساز در مقایسه با سهام سایر شرکت هایی که اثر چندانی بر نماگر مذکور ندارند را دلیل این موضوع دانست. چراکه سهام شرکت های کوچک و سهم هایی که بر روند شاخص کل بی تأثیر هستند، پیش از این و در ماه های پایانی سال گذشته افت های قابل ملاحظه ای را تجربه کرده اند و به نظر می رسد این بار نوبت نمادهای مؤثر بر شاخص است که با کاهش قیمت سهم مواجه شوند.

اما با بررسی بیشتر شاخص های بازار سهام می توان به نکته دیگری نیز دست یافت. بطوریکه طی روزهای معاملاتی سال جاری شاخص 39 صنعت روندی نزولی را در اختیار داشتند و تنها شاخص چهار صنعت محصولات چوبی، وسایل ارتباطی، قند و شکر و منسوجات بازدهی مثبت داشته و شاخص پنج صنعت نیز بدون بازدهی مثبت و منفی همراه بوده اند.

نکته جالب توجه در این است که طی این دوره میزان افت شاخص کل در مقایسه با میانگین بازدهی کل بازار بیشتر و نزدیک به دو برابر بوده، حال آنکه پیش از این و به طور معمول شاخص کل در زمان حاکمیت روند منفی کمتر از قیمت سایر سهام کاهش را نشان می داد.

روند نزولی شاخص های بورسی طی سال جاری در حالی بر بازار حکمفرماست که طی دوره مشابه سال گذشته شاخص تمامی صنایع به جز دو صنعت محصولات چوبی و زراعت، حرکتی مثبت را در اختیار داشتند و هفت صنعت نیز بدون تغییر در روند شاخص خود همراه بودند. بطوریکه شاخص صنعت فرآورده های نفتی پرسرعت ترین شاخص در میان صنایع برای حرکت صعودی بود و این نماگر با افزایش بیش از 4870 واحدی بیشترین تغییرات مثبت را از خود به نمایش گذاشت.حال آنکه این شاخص با افت بیش از 5710 واحدی طی سال جاری بالاترین تغییرات منفی را در میان سایر صنایع ثبت کرده است.

طی دوره مشابه سال گذشته نماگر شش صنعت دیگر نیز افزون بر شاخص صنعت فرآورده های نفتی افزایش بیش از هزار واحدی را تجربه کردند و شاخص کل بورس نیز با رشد 951 واحدی همراه شد که بیانگر کلیت روند صعودی حاکم بر قیمت سهام اکثر شرکت ها طی آن دوره زمانی می باشد.


در پایان گفتنی است روند نزول نماگرهای بازار سهام طی سال جاری بگونه ای بوده که امسال رکورد بیشترین میزان افت شاخص ها در طول تاریخ 47 ساله بورس رقم خورده و این روند منفی برخلاف وعده های اولیه دولت یازدهم برای حمایت از بخش های اقتصادی و نگاه ویژه دولتمردان به بورس است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر