بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
تفاوت نظرات نسبت به مسئله هسته ای کشور و اینکه آیا در کوتاه مدت دولت قادر به حل و فصل این مورد می باشد یا خیر تبدیل به اصلی ترین موضوع تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه گردیده است.
کد خبر : ۱۲۵۷۵۶
نویسنده :
رهنما
تفاوت نظرات نسبت به مسئله هسته ای کشور و اینکه آیا در کوتاه مدت دولت قادر به حل و فصل این مورد می باشد یا خیر تبدیل به اصلی ترین موضوع تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه گردیده است.

در همین راستا، یک کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر وزن خوشبینی نسبت به حل و فصل مسئله بین المللی به نسبت بیشتر از بدبینی هاست لذا نظر شخصی بنده نیز این است که در سال جاری به احتمال بالا دولت در جهت رسیدن به یک توافق نهایی موفق عمل خواهد نمود.

فتحی ادامه داد: در صورتیکه این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد می توان یک برگشت مناسب در روند نزولی بازار را تجربه کرد بنابراین با توجه به زمانبر بودن این مسیر پیش بینی می شود این مراحل تا قبل از شروع فصل زمستان طی شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: مسئله ای که باقی است تأثیر اجرای سیاست های دولت در جهت کاهش تورم و جذب نقدینگی از طریق سیستم بانکی است که سبب قرار گرفتن بازار سرمایه در مسیر افت شده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد دولت با بالا بردن نرخ سود بانکی در اواخر سال گذشته سعی در اجرای سیاست انقباظی و جذب نقدینگی از بازارها نمود تا بتواند مهار تورم را به دست گیرد بنابراین اقدام به اجرای سیاست هایی نمود که عمده بازارها، از جمله بازار سرمایه را با بازدهی منفی رو به رو کرد.

فتحی خاطر نشان کرد: علت این تصمیم تیم اقتصادی دولت این است که وجود بازاری با بازدهی بالا و غیر منطقی در اقتصادی که برنامه کاهش تورم دارد به هیچ وجه منطقی نخواهد بود بنابراین می بایست در جهت اصلاح زیرساخت های اقتصاد کلان و کاهش این تورم فزآینده حرکت کند که سیاست صحیحی می باشد.

به نظر می رسد دولت با بالا بردن نرخ سود بانکی در اواخر سال گذشته سعی در اجرای سیاست انقباظی و جذب نقدینگی از بازارها نمود تا بتواند مهار تورم را به دست گیرد بنابراین اقدام به اجرای سیاست هایی نمود که عمده بازارها، از جمله بازار سرمایه را با بازدهی منفی رو به رو کرد.

مازیار فتحی با اشاره به تأثیر مثبت سیاست های دولت در بلندمدت اظهار داشت: بعد از کاهش ریسک سیستماتیک حال حاضر کشور نقدینگی توسط دولت به سمت تولید هدایت خواهد شد و با رشد تولید کشور شاهد رشد متناسب بازار سرمایه همگام با این تحول خواهیم بود چراکه اکثر شرکت های حاضر در این بازار را تولیدکنندگان بزرگ تشکیل می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ادامه رکود بازارهای موازی در سال جاری ابراز داشت: در کوتاه مدت روند بازار سرمایه منوط به خروجی مذاکرات خواهد بود و برگزاری جلسات متعدد از طرف متولیان بازار سرمایه و دولت فقط نوعی تسکین دهنده کوتاه مدت خواهد بود، از طرف دیگر در این مدت بازارهای موازی نیز جذابیت خاصی نخواهد داشت.

وی افزود: مسئله ترس و عدم اعتماد در بازار همچنان وجود دارد بنابراین سرمایه گذار هر رشدی را فرصتی برای خروج می داند لذا تغییر این رویه نیاز به چیزی فراتر از برگزاری نشست های مداوم دارد مثلاً اگر شخص رییس جمهور در حمایت بازار سرمایه صحبت کند می تواند روند صعودی در بازار سرمایه شکل گیرد.

در خاتمه فتحی پیرامون وضعیت آتی بازار سرمایه اظهار داشت: پیش بینی می شود در اواخر فصل پاییز و ابتدای زمستان سال جاری شاهد کاهش ریسک های سیاسی و اقتصادی باشیم و به تناسب حجم معاملات مناسبی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کنیم.

بنابراین توصیه من به سهامداران این است که اقدام به تشکیل پرتفوی متنوعی کنند تا مدیریت ریسک بهتری را داشته باشند و از صنایع پرپتانسیل همچون صنعت خودرو، بانکداری و صنعت پالایشگاه و پتروشیمی با توجه به مزیت هایی که در کشور دارند در سبد خود بهره گیرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
جناب کارشناس
در اقتصادی با تورم بیش از 40% باید کسب و کارها چه بازدهی داشته باشند که بقول جنابعالی منطقی باشد؟
با 20% موافقید؟ در این صورت نام آن سرمایه گذار را چه باید گذاشت؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
حضور در بازاری که اختیارش دست دولت است بزرگترین اشتباه من بود. با نیت کسب سود از راهی غیر از فعالیت های مخرب اقتصادی نظیر دلالی وارد بورس شدیم که البته نقره داغ شدیم.
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
یک روز میگویید قبل از مجامع بازار رشد میکند یک روز میگویید بعد از تیر ما ه یک روز میگویید اوایل پاییز روزدیگر اوایل زمستان یکباره بگویید اخر ریاست جمهوری روحانی اینقدر که شما دارید کشش میدهید چیزی از بازار باقی نمیمونه زحمت نکشید بازارو تعطیل کنید هرموقع صلاح دیدید بازش کنید واینقدرماروزجرندهید
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
آفرین به جمال
خخخخخخخخ
زدی تو خال
فرهاد20
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
مهم نیست اسم آن سرمایه گذار را چه بگذاریم، مهم این است که دولت از جیب سرمایه گذاران متضرر نمره مثبتی در کارنامه خود ثبت نماید. بهایش را سرمایه گذار میپردازد و امتیازش را دولت تدبیر و امید میگیرد، این که چه زندگیهایی هم در این راه نابود شود اهمیتی ندارد. مهم امتیاز است، امتیاز در کارنامه!
ناشناس
SWITZERLAND
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
یکی سود منطقی رو برای من تعریف کنه.سرمایه هامون در این هفت ماه نصف شده اون موقع صحبت از سود منطقی میکنند.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
خدمت به کارشناس محترم می خواهم عرض کنم که سهامدارانی که در طی مدت شش ماهه گذشته سرمایه هایشان نابود شد و رفت باید حق و حقوق تضییع شده خود را از کجا بگیرند شما چون با منطق و عقلانیت سر و کاری ندارید از این حرف ها می زنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
جناب جمال این مطلبی که شما می فرمایید یک اشتباه تایپی خبرنگار در تهیه گزارش بود که اصلاح شد