بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر : ۱۲۵۷۹۳

ایران هسته ای- یک مقام امریکایی تاکید کرد در دیدار عراقچی و برنز پیشرفت هایی به دست آمده که می تواند به نهایی شدن توافق میان ایران و 1+5 بینجامد ولی نه ایران و نه امریکا فعلا نمی خواهند درباره آن پیشرفت ها حرف بزنند.

این مقام امریکایی همچنین گفته است نگارش پیش نویس توافق نهایی میان ایران و 1+5 از نشست وین 4 آغاز شده و در وین 5 «ادامه پیدا خواهد کرد».

این در حالی است که مقام های ایرانی گفته بودند در وین 4 حتی یک سطر از توافق نهایی نوشته نشده است.

این مقام امریکایی که نام وی فاش نشده گفته است: «ايران و گروه 1+5 تهيه پيش نويس توافق جامع هسته اي را در آخرين دور مذاکرات شان در ماه مي (اواخر ارديبهشت ماه ) آغاز کردند و اين مساله در دور جديد گفت و گوها که روز دوشنبه آغاز شد، ادامه مي يابد».

وی ادامه داده است: «در واقع در آخرين دور مذاکرات، بخش اندکي از پيش نويس توافق تهيه شد و انتظار مي رود که بخش هاي بيشتر در جريان اين دور مذاکرات تنظيم شود».

ویبا تاکيد بر اینکه اختلاف نظر های مهم به قوت خود باقی است، اضافه کرد: «در مذاکرات دو جانبه بين ايران و آمريکا که طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در ژنو برگزار شد، پيشرفتي به دست آمده است. نه تنها پس از آن دو روز يکديگر را بهتر درک کرديم، بلکه تصور مي کنم که دو طرف مي توانيم موقعيت هايي را تصور کنيم که شايد بتوانيم اختلاف ها را از ميان برداريم».

وی تاکید کرده است: «همانطور که مي دانيد اين توافقي است که به موجب آن بر سر هيچ چيز توافق نمي شود مگر اينکه بر سر همه چيز توافق شود و هيچ کس مايل نيست حرفي از مسائل مورد توافق زند تا زماني که واقعا مجبور به اين کار شود».

اکنون هیچ اطلاعات تایید شده ای در این باره وجود ندارد که پیشرفتی که این مقام امریکایی از آن سخن گفته دقیقا در کجا بوده و اختلاف های مهم کجاست.

منابع دیپلماتیک در گفت وگو با «ایران هسته ای» تایید کرده اند ایران در مذاکرات دوجانبه با امریکا پیشنهادی به این کشور ارائه کرده است ولی جزئیات این پیشنهاد دقیقا معلوم نیست.

علاوه بر این،اظهارات این مقام امریکاییکه تا کنون از سوی تیم مذاکره کننده ایران تکذیب نشده- با سخنانی که پیش از این از سوی تیم مذاکره کننده ایران بیان شده بود همخوانی ندارد.

تیم ایرانی پس از مذاکرات وین 4 تاکید کرده بود حتی یک سطر از توافق جامع هم نوشته نشده ولی اکنون مقام امریکایی می گوید این کار در آن مذاکرات آغاز شده و اکنون صرفا ادامه خواهد یافت.

ایران و 1+5 اعلام کرده اند در مذاکرات وین 5 نگارش پیش نویس توافق نهایی آغاز خواهد شد.

تحلیلگران پیش از این به «ایران هسته ای» گفته اند تیم ایرانی در مذاکرات خطوط قرمزی دارد که مجاز نیست از آنها عدول کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر