بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران عنوان کرد:

کاهش تورم با تحمیل هزینه تولید بر صنایع به نفع بورس نیست

بازار سرمایه چند ماهی است که رو به زوال و افول پیش می رود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بسیاری از عوامل ریز و درشت در کنار عدم حمایت سهامداران حقوقی یا همان بزرگان بازار سرمایه منجر به حاکمیت چنین روندی در بازار سهام شده است.
کد خبر : ۱۲۵۹۰۹
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه چند ماهی است که رو به زوال و افول پیش می رود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بسیاری از عوامل ریز و درشت در کنار عدم حمایت سهامداران حقوقی یا همان بزرگان بازار سرمایه منجر به حاکمیت چنین روندی در بازار سهام شده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کاهش نرخ تورم در حالی یکی از اصلی ترین برنامه های دولت به شمار می رود که تاکنون این برنامه را از سوی دولتمردان به صورت تحمیل هزینه های تولید بر صنایع مختلف و در مقابل آن کنترل و تثبیت قیمت فروش محصولات، شاهد بوده ایم.

این در حالی است که دستیابی به نرخ تورم پایین از این طریق در درجه اول به بازار سرمایه و سهامداران آن لطمه وارد می کند. چراکه افزایش هزینه های تحمیلی بر شرکت ها در کنار عوامل دیگر همچون فراهم نبودن شرایط مناسب برای تولید صنایع انرژی بر و اعمال محدودیت هایی از سوی بانک ها جهت اعطای وام به مدیران مجموعه های بورسی موجب وضعیت نابسامان اقتصادی می گردد.

علیرضا عسگری مارانی افزود: عدم حرکت اقتصاد کشور در مسیر رشد و بالندگی موجب شده تا بودجه سال جاری مجموعه های بورسی نیز نسبت به سال گذشته با کاهش برآورد شود، عاملی که سبب از بین رفتن انگیزه سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی جهت تزریق نقدینگی به بازار سرمایه شده است.

وی به موفقیت های دولتمردان در عرصه سیاسی و تحقق اهداف آنها جهت کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: دولت در حالی به مقاصد خود در این زمینه دست یافته که در سطح کلان اقتصادی هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده، به گونه ای که طی سال جاری هیچ طرح توسعه ای توسط صنایع مختلف همچون فولاد و سیمان تدوین یا راه اندازی نشده است.

برهمین اساس می توان گفت تا تحولی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود، دو گروه سرمایه گذاران یعنی سهامداران خرد و عمده چندان میلی جهت ورود به بازار سهام نخواهند داشت. چراکه سرمایه گذاران با درکی درست از وضعیت اقتصادی کشور اقدام به سرمایه گذاری در این بازار می کنند.

این مقام مسئول در خصوص دلایل عدم حمایت سهامداران حقوقی از بازار سرمایه نیز تصریح کرد: اگرچه این گروه از سهامداران به اندازه توان مالی و نقدینگی در اختیار خود به روند معاملات این بازار کمک کرده اند، اما نباید فراموش کنیم که سهامداران حقوقی شامل شرکت های سرمایه گذاری، صندوق بازنشستگی، صندوق تأمین اجتماعی و صندوق نفت در کنار برخی بزرگان بورس مشکلات نقدینگی و تعهداتی را دارند که می بایست به این تعهدات نیز عمل کنند و در جهت رفع کمبود منابع مالی نیز بکوشند.

علاوه بر این، وضعیت نقدینگی مجموعه های سرمایه گذاری نیز به دلیل عدم اجرای برنامه افزایش سرمایه طی چند سال اخیر و عدم توان تأمین منابع مالی از محل دریافت وام بانکی چندان مناسب نیست، حال آنکه در شرایط کنونی بازار سهام نیز چندان نمی تواند سود مناسبی را از طریق فروش سهام شناسایی کنند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی همچنین در خصوص عملکرد صندوق توسعه بازار اظهار داشت: این صندوق از طریق بانک ها و بیمه ها نقدینگی را وارد بازار سرمایه کرده که امیدواریم همچنان شاهد کمک این دو نهاد مالی باشیم.

عسگری مارانی در خاتمه پیرامون وضعیت آتی بورس بیان کرد: بازار سرمایه نیازمند تزریق منابع مالی جدید است که این امر نیز جز با رشد اقتصادی کشور و صنایع فعال آن اتفاق نمی افتد، به گونه ای که دولت می بایست به پتانسیل های بازار سرمایه باور داشته باشد و برنامه هایی برای صعود دوباره آن در نظر بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
اقا گل رو لبات گل گففتی