بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

سه عامل تأثیرگذار بر افت قیمت سهام

شاخص کل بورس طی روز گذشته در حالی با افت 110 واحدی مواجه شد که سهامداران منتظر اخبار ناشی از نشست مذاکرات هسته ای در وین بودند.
کد خبر : ۱۲۵۹۱۹
نویسنده :
اعتماد
شاخص کل بورس طی روز گذشته در حالی با افت 110 واحدی مواجه شد که سهامداران منتظر اخبار ناشی از نشست مذاکرات هسته ای در وین بودند. بنابراین معاملات با احتیاط بیشتر و در حجم کمی رقم خورد. شایان ذکر است که به دلیل ابهامات در افزایش نرخ محصولات و همچنین نتیجه مذاکرات سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی تمایلی به فعالیت در بازار سرمایه طی روز گذشته نداشتند.

در همین راستا، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: چشم انداز بازار سرمایه با توجه به شرایط پیشرو غیر قبل پیش بینی می باشد. اگرچه احتمال می رود با حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای به بازار سرمایه شوکی وارد شود و روند بازار در جهت مثبت تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر بنده سه عامل منجر به شرایط کنونی و افت قیمت ها در بازار سرمایه شده است. مقوله اول، تثبیت قیمت ها و عدم افزایش قیمت محصولات شرکت ها به وسیله دولت است، دولت با توجه به سیاست کنترل تورم، مخالف افزایش قیمت محصولات می باشد اما در مقابل شرکت ها با افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش دستمزد و در نهایت با افزایش بهای تمام شده مواجه هستند این در حالی است که اجازه افزایش قیمت محصولات خود را ندارند.

وی افزود: همچنین مسائل هسته ای و تأثیر آن بر روند بازار سرمایه، موجب ابهاماتی در بازار شده است. عامل سوم مسئله بی ثباتی و حمله تروریستی گروه داعش می باشد که عامل عدم امنیت در بازار سرمایه می باشد. در نتیجه سه عامل مذکور، منجر به روند نزولی در بازار سرمایه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بنده رفتار سهامداران در شرایط کنونی را به دلیل اینکه ریسک سرمایه گذاری در بازار و عدم امنیت افزایش یافته، منطقی ارزیابی می کنم این در حالی است که با توجه به گزارشات مالی مطلوب اکثر شرکت ها، انتظار می رفت در فصل مجامع اقبال سهامداران نسبت به بازار سرمایه افزایش یابد اما در شرایط کنونی شاهد دلسردی سهامداران نسبت به وضعیت بازار می باشیم.

سه عامل منجر به شرایط کنونی و افت قیمت ها در بازار سرمایه شده است. مقوله اول، تثبیت قیمت ها و عدم افزایش قیمت محصولات شرکت ها به وسیله دولت است،همچنین مسائل هسته ای و تأثیر آن بر روند بازار سرمایه، موجب ابهاماتی در بازار شده است. عامل سوم مسئله بی ثباتی و حمله تروریستی گروه داعش می باشد که عامل عدم امنیت در بازار سرمایه می باشد. در نتیجه سه عامل مذکور، منجر به روند نزولی در بازار سرمایه شده است.

وی در خاتمه افزود: توصیه بنده به سهامداران این است که دیدگاه بلندمدت و بنیادی به سهام داشته باشند. همچنین ریسک پذیری خود را افزایش دهند و عجولانه در مقطع کنونی تصمیم گیری نکنند علاوه بر این وظیفه سازمان بورس نظارت می باشد و نباید در نقش حمایتی ایفای نقش کند بلکه باید شرکت ها را تشویق به ارایه شفاف سازی و اطلاع رسانی کند. بطوریکه انتظار می رود طی سال جاری صنایع پتروشیمی، معدنی و فلزی ها و همچنین دارویی ها از بازدهی بیشتری برخوردار باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر