بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
مستطيل شيشه اي تالار

محمدجواد متشکریم

شاید امروز روز موعود بورس بود، شاید هم فقط یک جوی گذرا بود اما به هر حال اخبار مثبت منتشر شده از مذاکرات هسته ای امروز اندکی امید را در بین اهالی تالار زنده کرد تا سرمایه گذاران به جهت تصمیم نهایی تا معاملات روز شنبه آتی به انتظار بشینند و حداقل تکلیف کوتاه مدت روند بورس برایشان اندکی روشن شود.
کد خبر : ۱۲۵۹۵۷
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 93.3.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 165 واحد رشد به رقم 54316 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 516 واحد افزایش عدد 139403 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 235 واحد رشد به رقم 72873 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک صادرات ایران با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 40 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 746 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی زاگرس با 0.59 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی جم با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 40 میلیارد ریال رسید.

شاید امروز روز موعود بورس بود، شاید هم فقط یک جوی گذرا بود اما به هر حال اخبار مثبت منتشر شده از مذاکرات هسته ای امروز اندکی امید را در بین اهالی تالار زنده کرد تا سرمایه گذاران به جهت تصمیم نهایی تا معاملات روز شنبه آتی به انتظار بشینند و حداقل تکلیف کوتاه مدت روند بورس برایشان اندکی روشن شود.

براساس گزارش بورس نیوز، همچنین امروز رییس انجمن صنفی صنعت سیمان خبر از افزایش قیمت سیمان داد که همین موضوع منجر به افزایش تقاضا برای نمادهای این گروه و تشکیل صف خرید برای اغلب آنها شد و از طرف دیگر این موضوع در بازگشت علائم حیات به بازار سرمایه بی تأثیر نبود.

اما روند صعودی امروز بازار سرمایه تنها به کام سهام شرکت هایی شیرین آمد که یک دلسوز به نام سهامدار عمده در ترکیب سهامداری آنها به چشم می خورد. البته درست است که بیشتر نمادها امروز با رشد قیمت مواجه شدند اما اهالی تالار معتقدند افراد حقیقی و خرد بازار سرمایه در شرایط این چنینی باید بیش از پیش مراقب سرمایه گذاری های خود در بورس باشند چراکه داشتن متولی و صاحب برای سهام یک شرکت بیش از وضعیت بنیادی و مالی آن شرکت اهمیت دارد که برای درک این موضوع می توانید به روند نزولی چند ماه گذشته قیمت سهام شرکت ها و میزان حضور سهامدار عمده در خرید و فروش های آنها مراجعه کنید.

مراقب سهام شرکت هایی باشید که مدیران آنها هیچ اعتقادی به بورس و قیمت سهام در بازار سرمایه ندارند.

بگذریم، امروز بعد از خزان غمناک شاخص بورس و افت قیمت سهام شرکت ها طی چند هفته اخیر، شاخه گلی را به دستمان دادند که هنوز نمی دانیم با این گل بهار آمده یا هنوز بهار از راه نرسیده هرچند که امیدواریم دوران خزان جای خوش را به بهار بورس داده باشد.

راستی فراموش نکنیم که اگر بهار بورسی که از آن نام می ببریم فرا رسیده باشد، بازار سرمایه آن را فقط و فقط مدیون تلاش ها و زحمات محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده اش می باشد، جا دارد که در همین جا از ظرافت مذاکرات ظریف مان که با صورتی خندان و تدبیری براّن با اخبار مثبت مذاکرات خود بورس را سامان داد، تشکر و قدردانی کنیم، آقا محمدجواد بازم به معرفت شما اما خدا کنه حقوقی ها دوباره هدیه ارسالی شما از وین را پس نفرستند.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

پالایشی ها: این گروه امروز با حجم معاملات مورچه ای روندی صعودی به خود گرفت که اغلب خواستگاران نمادهای این گروه حقیقی ها بودند. به نظر می رسد فعلاً گروه چشم به یگانه لیدر خود یعنی "شبندر" دوخته که این نماد هم اینگونه که مشخص است نای بلند شدن ندارد البته حق داره این چند وقته بدجوری ضربه خورده.

پتروشیمی ها: با همت دوستان امروز موفق شدیم شرورترین شرکت گروه را که با ناسازگاری های خود مخل جو گروه و کلاً جامعه بازار سرمایه (شاخص بورس) شده بود برای مدتی بفرستیم هواخوری تا یک نفس راحتی هم گروه بکشه هم این شاخص بنده خدا، آخه اگه امروز نیم ساعت دیرتر گرفته بودنش ممکن بود بدبلایی سر شاخص بیاره، خوب خدا رو شکر فعلاً فاز منفی تو بورس نداریم.

راستی اگه این "پاکشو" را هم بفرستن کنار دست "فارس" به نظرم یه مدتی این عرضه اولیه ها می تونن آبروی خودشون رو حفظ کنن، آخه این "پاکشو" آبروی هرچی عرضه اولیه تو بورس و فرابورس بوده برده. خدایش خیلی بده مدیر شرکت باشی کلی آدم از کف بازار و کارگزاری ها جمع کنی تو شرکت دور خودت و کلی هم از اقدامات و دستاوردها و آینده طلایی و حمایت همه جانبه تعریف کنی بعد این جوری بشه، آقای مدیر باید این شرکت رو تنبیه کنی شرکت که رو حرف مدیرش نباید حرف بزنه دیگه چه برسه به اینکه ....

راستی "تاپیکو" جان حواست به خودت باشه 350 اومدی الان بعد از حدوداً یکسال 460 شدی فکر نکنی حواسمون نیست همینجوری ادامه بدی میگم اونایی که "فارس" رو بردن سراغ تو هم بیان ها.

سیمانی ها: بعد از مدت ها کش و قوس بالاخره امروز خبری دادند که گروه خاکستری بورس رنگ سبز را به خودش دید، به نظر می رسد اگر دوباره حرف و سخنی پیش نیارن سیمانی ها بتونن مدتی رو با جامه سبز در بورس ظاهر بشوند.

کنتورسازی ایران: این شرکت نمونه بارز همون شرکت هایی که الان راجع به اون به شما گفتم، سهم از حدودای 1800 تومن رسید به 940 تومن اما دریغ از یک دونه سهم که سهامدار عمده به جهت حمایت از شرکتش نه حمایت از سهامدار خرد بخره، اصلاً انگار خبر ندارن بورسی هم وجود دارد که سهامشون داره توی اون معامله میشه، امروز هم که تمام خریداران و فروشندگان حقیقی بودند. برادر من اگه به بورس اعتقادی نداری خوب برو بیرون ازش، دیگه کسی هم نیست که گیر بده اذیتت کنه، راستی این گزارش عملکرد 12 ماهه چی شد سه هفته دیگه مجمع دارین الان هم که دیگه باید گزارش سه ماهه 93 رو آماده کنین، نکنه دوباره اتفاقی افتاده!!!

فلزات اساسی: خیلی باحالن وقتی این گروه رو می بینم جیگرم آتیش می گیره بابا این طفلک ها یه زمانی واسه خودشون کسی بودن کلی برو بیا تو این بازار داشتن، یه "فولاد" می گفتی کل بازار می لرزید اسم "فملی" و "فاسمین" و "ذوب" و "فخوز" که میامد سهامای دیگه می نشستن سرجاشون حالا امروز ببین به چه روزی افتادن، بورسه دیگه به کی وفا کرده که به اینها بخواد بکنه.

به نظرم سرتون رو درد آوردم تا شنبه و شروع یک بازار معاملات سهام دیگه، یاحق.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر