بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

سرمایه گذاران به بورس بی اعتماد شده اند

با توجه به نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه، چنانچه اطمینان به بازار سرمایه بازگردد شاهد بازگشت این نقدینگی به بورس و وضعیت مطلوب بازار سرمایه خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۵۹۶۴
نویسنده :
اعتماد
با توجه به نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه، چنانچه اطمینان به بازار سرمایه بازگردد شاهد بازگشت این نقدینگی به بورس و وضعیت مطلوب بازار سرمایه خواهیم بود.

در همین راستا، علی شهریاری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده سهامداران نسبت به بازار سرمایه در شرایط کنونی بی اعتماد شده اند و در نتیجه تمایلی جهت خرید سهام بنیادی و غیر بنیادی از سوی سهامداران مشاهده نمی شود بنابراین در شرایط مذکور حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه نیز با کاهش همراه شده است که نهایتاً این امر در بلندمدت موجب صدمه به بازار سرمایه می شود.

شهریاری تصریح کرد: شایان ذکر است که قیمت سهام در سال 92 با رشد غیرمنطقی و بدون توجیهی همراه بود بطوریکه رشد بی رویه قیمت ها در سال گذشته، سیگنال خطر برای بازار محسوب می شد در نتیجه اصلاح قیمت ها در سال جاری منطقی به نظر می رسد.

وی افزود: بازار سرمایه در شرایط کنونی در حال اصلاح می باشد بطوریکه به نظر می رسد تقریباً بازار به نقطه عطف رسیده است و قطعاً روند بازار سرمایه پس از این اصلاح، باید برگردد. بنابراین بطور کلی بنده نسبت به چشم انداز بازار سرمایه خوشبین هستم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شایان ذکر است که مهمترین هدف و برنامه دولت در زمینه امور خارجی مربوط به پیشبرد مذاکرات و در مقوله امور داخلی مربوط به کنترل تورم می باشد بنابراین به نظر می رسد با توجه به هدف کنترل تورم، دولت در مقابل افزایش نرخ محصولات شرکت ها مقاومت می کند. در نتیجه بطور کلی ابهامات موجود در دو مقوله مذکور می تواند تا حدودی در تشدید افت شاخص مؤثر باشد.

وی افزود: به نظر بنده علت اصلی روند نزولی بازار، بی اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه می باشد. متأسفانه عدم اطمینان سهامداران نسبت به وضعیت کنونی بازار سرمایه در حدی است که چنانچه نتیجه مذاکرات هسته ای نیز مثبت باشد، شوک خاصی و نتیجه قابل توجهی بر بازار سرمایه نخواهد گذاشت. علت این قضیه این است که مشکل اصلی بازار سرمایه در شرایط کنونی بی اعتمادی و آسیبی است که سهامداران طی این مدت متقبل شده اند. در نتیجه به اصطلاح سهامداران در این مدت دچار مار گزیدگی شدند و بنابراین حاضر به تقبل ریسک موجود در بازار سرمایه در شرایط کنونی نیستند. شایان ذکر است که بازگشت این اعتماد از دست رفته سهامداران، مستلزم گذشت زمان و همچنین رسیدن بازار سرمایه به ثبات می باشد علاوه بر این، سهامداران باید دید خود را بلندمدت و انتظار بازدهی معقول از بازار سرمایه را داشته باشند.

شهریاری بیان کرد: بطور کلی با توجه به رسیدن سهام به قیمت های بسیار ارزنده، سرانجام باید این اصلاح قیمت ها در یک مقطعی پایان یابد. در نتیجه هم اکنون با توجه به اینکه مسیر نزولی افت قیمت ها کند شده است، لذا به نظر می رسد به پایان اصلاح قیمت ها رسیده ایم و بزودی بازار شاهد ثبات خواهد بود. در نتیجه بنده به آینده بازار سرمایه خوشبین هستم همچنین به نظر می رسد مسایل سیاسی در جهت مثبت به نتیجه برسد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شایان ذکر است که با توجه به نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه، چنانچه اطمینان به بازار سرمایه بازگردد شاهد بازگشت این نقدینگی به بورس و وضعیت مطلوب بازار سرمایه خواهیم بود.

وی در خاتمه افزود: بازار سرمایه در شرایط کنونی نیازمند حمایت صندوق ها، سبد گردان ها و مسئولین و همچنین دیدگاه بلندمدت سهامداران می باشد. در حقیقت اصل کار صندوق ها باید این باشد که در شرایطی که بازار با افت قیمت ها مواجه می باشد به جذب مشتری، بازاریابی و تأمین نقدینگی اقدام نماید بطوریکه این مدیران با تبیین دیدگاه بلندمدت به سهامداران و مدیریت صحیح در پرتفوی گردانی، می توانند در شرایط افت قیمت ها به حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید اقدام نمایند و بازار سرمایه را حمایت کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر