بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
یک کارشناس صنعت سرب و روی عنوان کرد:

کمبود خاک معدنی بزرگترین مشکل شرکت های گروه روی

خاک معدنی اکسیده در حالی توسط دولت استخراج می شود که علیرغم پتانسیل های شرکت های مذکور جهت تولید بیشتر، میزان عرضه خاک مورد نیاز به کارخانجات تولیدی آنها ، بسیار کم می باشد.
کد خبر : ۱۲۶۵۲۲
نویسنده :
جمشیدی
شرکت های فعال در گروه سرب و روی در حالی به دلیل کمبود ماده معدنی مورد نیاز کمتر از حداکثر ظرفیت اسمی تولید، فعالیت می کنند که این مجموعه ها در صورت رفع این مشکل می توانند ظرفیت تولید خود را حداقل 30 درصد افزایش دهند.

یک کارشناس صنعت سرب و روی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: خاک معدنی اکسیده در حالی توسط دولت استخراج می شود که علیرغم پتانسیل های شرکت های مذکور جهت تولید بیشتر، میزان عرضه خاک مورد نیاز به کارخانجات تولیدی آنها ، بسیار کم می باشد.

هوشنگ ادهمی به افزایش تعرفه های دولتی و در مقابل کاهش قیمت های جهانی به عنوان عامل اثرگذار بر وضعیت این شرکت ها اشاره کرد و ابراز داشت: دولت برخلاف تفاوت قیمتی موجود میان قیمت مواد اولیه و فروش محصولات تولیدی در عملیات استخراج ماده معدنی چندان مناسب عمل نکرده است؛ چراکه مجموعه های فعال در صنعت سرب و روی در حال حاضر تنها از ماده معدنی اکسیده استفاده می کنند و تاکنون ماده معدنی سولفوره از معادن واقع در شهرک صنعتی سرب و روی شهر زنجان استخراج نشده است.

وی در خصوص ظرفیت استحصال معادن اکسیده شهر زنجان عنوان کرد: کارشناسان پیش بینی می کنند که ظرفیت استحصال معادن مذکور طی چهار الی پنج سال آینده به اتمام برسد، این در حالی است که تاکنون در بخش پایین دستی معادن و زیرمینی هیچ عملیاتی جهت استخراج ماده معدنی سولفوره انجام نشده و فقط ماده معدنی اکسیده در این فرآیند تولید این شرکت ها به عنوان ماده اولیه مورد نیاز به کار برده می شود.

ادهمی به معادن موجود در شهر بافق اشاره کرد و گفت: معادن بافق یکی از بزرگترین معادن کشور است تاکنون دولت از هیچ یک از پتانسیل ها و ظرفیت استحصال آن استفاده نکرده است.

این کارشناس صنعت سرب و روی پیرامون اکتشاف معادن جدید اظهار داشت: اگرچه ظرفیت استحصال معادن اکسیده رو به اتمام است، اما هیچ سیاست و برنامه ای از سوی دولت جهت استفاده از معادن بافق و سولفوره زنجان اعلام نشده و به نظر می رسد در حال حاضر استخراج ماده معدنی اکسیده و عرضه آن به کارخانجات تولیدی تنها استراتژی دولت باشد.

ادهمی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکل کمبود خاک معدنی تصریح کرد: اگرچه راهکار اصلی می بایست از سوی دولت ارایه و اجرا شود، اما به نظر می رسد واگذاری معادن به بخش خصوصی در قالب قرارداد یا چارچوب خاصی همزمان با مالکیت دولت می تواند یکی از راهکارهایی باشد که می تواند به افزایش میزان خاک استحصالی از معادن و تولید محصولات منجر شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر