بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر : ۱۲۷۲۷۴

بر اساس پیش بینی یک عضو شورای عالی بورس پس از حذف واسطه ها بر اساس مصوبه تغییر مبنای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، از ارز مبادله ای به ارز آزاد ارزش سهام شرکتهای پتروشیمی به شدت افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درباره مصوبه اخیر شورای عالی بورس مبنی بر تغییر مبنای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، از ارز مبادله ای به ارز آزاد، ‌گفت: مدت‌ها قبل باید این تصمیم گرفته می شد چرا که باید از تفاوت قیمت محصولات پتروشیمی که رانت ایجاد کرده بود جلوگیری می شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گذاری نامناسب در ستاد تنظیم بازاراختلاف قیمتی را با قیمت عرضه این محصولات در بورس ایجاد کرده بود، گفت: محاسبه قیمت محصولات با ارز مبادله ای به دلیل تفاوت با نرخ ارز آزاد رانت 20 درصدی ایجاد می کرد که به جیب دلالان بازار سرمایه می رفت که این هم به ضرر مصرف کنندگان بود و هم تولیدکنندگان.

وی با بیان اینکه این اقدام سفره دلال بازی و تقاضاهای کاذب را جمع می کند، افزود: قیمت محصولات پتروشیمی برای مصرف کننده کاهش می یابد و قیمت تولیدکننده بالامی رود و به نفع تولید کننده است.

عضو شورای عالی بورس درباره تاثیر این مصوبه بر شاخص های بورس، گفت: شرکتهای پتروشیمی به واسطه اینکه تفاوت قیمت پایین از دلالی حذف و به این شرکتها بر می گردد در درآمدهایشان تعدیل صورت خواهد گرفت و طی روزهای آینده سهام این شرکتها به شدت افزایش می یابد.

بعد از نشست چهار روز قبل وزرای اقتصاد، صنعت، نفت، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس به منظور بررسی راهکارهای تقویت بازار سرمایه و با موافقت وزارت صنعت، مبنای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، از فردا شنبه، 14 تیر از ارز مبادله ای به ارز آزاد تغییر خواهد یافت، ضمن اینکه وزارت صنعت تأکید کرده است همه محصولات پتروشیمی باید در بورس کالا عرضه شود.

در این ابلاغیه آمده است با توجه به تعدیل نرخ های پایه و همچنین به منظور رصد نمودن مداوم بازار و تأمین نیاز داخلی، کلیه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، اعم از دولتی و خصوصی موظفند همه محصولات حود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.در تبصره این ابلاغیه آمده است درصورتیکه محصولات عرضه شده در بورس کالا در دو مرحله متوالی عرضه به فروش نرسد، واحد عرضه کننده مجاز است به همان میزان که فروش نرفته، در خارج از بورس به فروش رساند.

لازم به ذکر است این مصوبه، یکی از مواردی است که در جلسه هفته گذشته وزرای اقتصاد، صنعت، نفت، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس، پیشنهاد و پس از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهت اجرا به بورس کالا ابلاغ شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر