بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
رییس کمیته صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ارزیابی کرد:

افزایش 20 درصدی قیمت روغن موتور در هفته آینده

از ابتدای امسال تاکنون تغییری در قیمت روغن پایه و مواد روغنی صنعتی چهار واحد تولیدکننده عمده روغن موتور از جمله "شنفت"، "شبهرن"، "شرانول" و نیز نفت سپاهان اعمال نشده است که علت این اقدام را می توان چنین بیان کرد که دولت ابتدای امسال از پالایشگاه های روغن سازی خواست تا پایان تیر ماه در قیمت ها تغییری اعمال نکنند تا وضعیت سیاسی و شرایط تحریم ها مشخص شده و بهای ارز به ثبات لازم برسد.
کد خبر : ۱۲۷۹۲۳
نویسنده :
کیوان فر
افزایش نرخ فروش محصولات برخی صنایع این روزها بر سرزبان ها افتاده و پس از صنایع سیمان، خودرو و نیز محصولات لبنی، این بار احتمال افزایش نرخ روغن های صنعتی قوت گرفته است.

رییس کمیته صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بهای لوبکات مصرفی مجتمع های روغن سازی بر مبنای 95 درصد FOB خلیج فارس محاسبه می شود که تغییر مبنای قیمت گذاری محصولات در رینگ پتروشیمی بورس کالا از ارز مبادله ای به نرخ آزاد می تواند موجب رشد حداقل 20 درصدی بهای روغن موتورهای تولیدی تسویه اول شود.

خراسانی افزود: البته معاملات لوبکات عرضه شده در آخرین روز از هفته گذشته در بورس کالا حاکی از این بود که هنوز نرخ ها بر مبنای دلار مبادله ای محاسبه شده است که طی روز چهارشنبه اخیر قیمت آن حدود 1696 تومان در هر لیتر بود و طی هفته جاری نیز عرضه جدیدی صورت نگرفته که مبنای نرخ گذاری در آن تغییر کرده باشد.

وی تأکید کرد: چنانچه فرمول محاسباتی برای عرضه لوبکات مصرفی مجتمع های روغن سازی براساس دلار آزاد تغییر کند، پیش بینی می شود افزایش حدود 20 درصدی در نرخ ها محقق گردد.

این مقام مسئول اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون تغییری در قیمت روغن پایه و مواد روغنی صنعتی چهار واحد تولیدکننده عمده روغن موتور از جمله "شنفت"، "شبهرن"، "شرانول" و نیز نفت سپاهان اعمال نشده است که علت این اقدام را می توان چنین بیان کرد که دولت ابتدای امسال از پالایشگاه های روغن سازی خواست تا پایان تیر ماه در قیمت ها تغییری اعمال نکنند تا وضعیت سیاسی و شرایط تحریم ها مشخص شده و بهای ارز به ثبات لازم برسد.

وی اظهار داشت: اما در صورتی که مبنای ارزش ریال به دلار در عرضه محصول لوبکات مصرفی تولیدکنندگان روغن موتور تغییر کند، قیمت فروش روغن های صنعتی تحت تأثیر قرار گرفته و افزایش خواهد یافت.

خراسانی از رشد قیمت روغن های بازیافتی و کار کرده متأثر از افزایش نرخ لوبکات سخن گفت و افزود: سالانه حدود 500 هزار تن روغن بازیافتی در کشور تولید می شود که معادل تولید یکسال شرکت نفت سپاهان است که نصف این مقدار صادر شده و مابقی دوباره بازیافت شده و به روغن پایه تبدیل می شود. بهای این مواد نیز تابعی از نرخ لوبکات اعلامی توسط شرکت ملی نفت است که ابتدای هر ماه اعلام شده و به واحدها ابلاغ می گردد.

رییس کمیته صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خاتمه سخنان خود افزود: با توجه به افزایش و نوسان هزینه نهاده های تولید از جمله حقوق و دستمزد، افزایش نرخ روغن موتورها لازم به نظر می رسد؛ گرچه واحدهای تولیدی این فرآورده ها تاکنون به دلیل جلوگیری از التهاب بازار تغییری در این رابطه اعمال نکرده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر