بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
مدیر عامل شرکت ایران خودرو

انتظار حمایت از مسئولین بورس داریم

در پی اظهار نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص غیر منطقی بودن رشد قیمت محصولات خودرویی و بازنگری مجدد فرمول قیمت گذاری خودروسازان مدیر عامل شرکت ایران خودرو از وجود مدارک و مستندات منطقی و علمی برای افزایش قیمت 3 تا 6.7 درصدی محصولات خودروسازان سخن گفت.
کد خبر : ۱۲۸۵۰۶
نویسنده :
آموخته
در پی اظهار نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص غیر منطقی بودن رشد قیمت محصولات خودرویی و بازنگری مجدد فرمول قیمت گذاری خودروسازان مدیر عامل شرکت ایران خودرو از وجود مدارک و مستندات منطقی و علمی برای افزایش قیمت 3 تا 6.7 درصدی محصولات خودروسازان سخن گفت.

در همین راستا، یکه زارع مدیر عامل شرکت ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص غیر منطقی بودن افزایش قیمت محصولات شرکت های خودرویی و بازنگری در فرمول قیمت گذاری شورای رقابت اظهار داشت: مجلس حق دارد تا افزایش قیمت خودرو را بررسی کند اما نمی توان خلاف قانون عمل کرد چراکه اولاً نمی توان خلاف قانون و مصوبه شورای رقابت عمل کرد و ثانیاً تمام اطلاعاتی که ما به شورای رقابت ارایه کردیم همه واقعی بوده و براساس مدارک و مستندات موجود ارایه شده و این افزایش قیمت حداقل میزانی بود که می شد برای محصولات خودرویی در نظر گرفت که بعید است در قیمت های فعلی تغییری ایجاد شود و به نظر هم نمی رسد رشد 3 تا 6.7 درصدی رقم قابل توجهی برای محصولات باشد.

وی افزود: در جاییکه به استناد مرکز آمار ایران که در خرداد ماه اعلام شده محصولات پوشاکی با رشد 18.6 درصدی، محصولات روغنی و محصولات لبنی با افزایش قیمت های بیش از 10 درصدی مواجه شده اند رشد حدوداً 4.5 درصدی محصولات خودرویی که یک چهارم رشد قیمت پوشاک نیز نمی باشد اصلاً غیر منطقی نیست.

این در حالی است که صنعت خودرو با توجه به میزان اشتغال زایی در کشور و تأثیرات اقتصادی که دارد اصلاً با صنعت پوشاک قابل مقایسه نیست.

یکه زارع خاطر نشان کرد: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی مسئولین وظیفه دارند تا از تولید حمایت کنند تا چرخ صنایع داخلی هرچه سریعتر به گردش درآید. ما باید کار علمی انجام دهیم و کارشناسی صحبت کنیم، اینکه می گویند محصولات خودرویی 30 درصد افزایش قیمت از شورای رقابت گرفته اند حرفی غیر کارشناسی بوده و مبنای علمی ندارد و این موضوع با توجه به مدارک و مستندات موجود قابل بررسی است.

از سویی دیگر شاهد هستیم که محصولات خودرویی داخل را با محصولات خارجی مقایسه قیمتی می کنند که این موضوع کارشناسی و عادلانه نیست چراکه مقایسه محصولات بدون عوارض خارجی با خودروی با عوارض داخلی کار کارشناسی نمی باشد اگر بنا به مقایسه است باید خودرویی بدون عوارض داخلی را با خودروی خارجی محاسبه کنیم.

وی افزود: اکنون صحبت از کاهش عوارض و به صفر رساندن عوارض واردات خودرو می باشد که باید در پاسخ به این صحبت گفت که اولاً در کجای دنیا به جز کشورهای عضو WTO عوارض خودرو صفر است که برخی قصد به صفر رساندن عوارض واردات خودرو را دارند.

مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: در اینکه باید ما برای افزایش کیفیت و بهبود خدمات بیشتر بکوشیم شکی نیست و باید معایب موجود را برطرف کنیم اما به هیچ عنوان رشد 30 درصدی قیمت خودرو را قبول نداریم و افزایش نرخ 3 تا 6.7 درصدی را حداقل افزایشی می دانیم که می شد برای صنعت خودرو در نظر گرفت.

یکه زارع با اشاره به وضعیت فعلی ایران خودرو گفت: برنامه ما برای بودجه سال جاری تولید 480 هزار دستگاه خودرو می باشد اما بنا داریم تا پایان سال به رقم 600 هزار دستگاه برسیم که با عنایت به مسیر پیشرو امکان پذیر است.

همچنین مذاکرات خود را با شرکای احتمالی خارجی ادامه می دهیم و فعالیت خود را بر مبنای تداوم تحریم ها به جلو می بریم که در صورت رفع تحریم ها قطعاً تأثیرگذاری آن با توجه به اتفاقات مثبت فعلی بیشتر نمایان می شود و حتی می تواند در نیمه دوم سال جاری نیز خود را نشان دهد.

وی در پایان یادآور شد: حرف های ما مستدل است و حتی یک ریال نیز با واقعیت اختلاف ندارد و از آنجاییکه در حال حاضر موتور محرک بازار سرمایه کشور به دست گروه خودرویی می باشد از مسئولین سازمان بورس انتظار کمک و همیاری به جهت بسته شدن پرونده شایعات خودرویی داریم تا بازار سرمایه نیز از این قضیه منتفع شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر