بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
به دنبال اظهارات اخير وزيربهداشت درباره تخلف صنايع لبني در استفاده از روغن پالم در شير و ماست عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس از حضور وزراي بهداشت و جهاد کشاورزي در مجلس براي پاسخگويي در زمينه وجود روغن پالم در شير خبر داد. به گزارش تسنيم، علي کائيدي عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، از بررسي وجود روغن پالم در شير پُرچرب در کميسيون متبوعش خبر داد و اظهار داشت: هفته آينده از وزراي جهاد کشاورزي و بهداشت، دعوت خواهيم کرد تا نسبت به اين مهم پاسخگو باشند. کائيدي با يادآوري اظهارات وزير بهداشت، نسبت به اضافه کردن روغن پالم در شيرپُرچرب و برخي لبنيات به خانه ملت گفت: متاسفانه بُعد نظارتي در کشور بسيار ضعيف بوده و چنين مواردي نخستين بار نيست که شاهد آن هستيم.
کد خبر : ۱۲۹۵۶۱
کائيدي گفت: اين تخلفات بهداشتي در بعضي موارد مشاهده شده و بر اين اساس مجلس موظف است نسبت به تخلفاتي که سلامت مردم را تهديد مي کند نظارت جدي انجام دهد و از مسئولان مربوطه دعوت کرده تا پاسخگو باشند. سخنگوي کميسيون بهداشت مجلس نيز در واکنش به صحبت هاي وزيربهداشت نسبت به مضر بودن روغن پالم در برخي توليدات لبني گفت: هيچ شک نکنيد در صورت اثبات مضرات روغن پالم،کارخانجات متخلف لبنيات تعطيل مي شوند. به گزارش تسنيم، محمدحسين قرباني گفت: بنده نيز به تازگي اين اظهارنظرهاي وزير بهداشت را درباره استفاده از روغن پالم در شير و لبنيات شنيده ام، بنابر اين مُصر هستيم در جلسه کميسيون بهداشت و درمان به اين مسئله به صورت جِد رسيدگي کنيم. از سويي به دنبال اظهارات وزيربهداشت مبني بر تخلف صنايع لبني در استفاده از روغن پالم (روغن نخل) در شير و معرفي صنايع متخلف در اين زمينه مسئولان براي محدود کردن مصرف روغن پالم به تکاپو افتادند و در اولين گام، کميته بازنگري مصرف روغن پالم در فرآورده هاي غذايي به ويژه محصولات لبني تشکيل شد. مدير کل نظارت بر مواد غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو از تشکيل کميته فني "بازنگري مصرف روغن پالم در فرآورده هاي غذايي با تاکيد بر محصولات لبني" خبر داد و گفت: ظرف دو تا سه هفته آينده، نتايج جلسات اين کميته به اطلاع وزير بهداشت مي رسد. به گزارش مهر، دکتر هدايت حسيني اظهارداشت: با توجه به حساسيتي که در ارتباط با مصرف روغن پالم در فرآورده هاي غذايي وجود دارد و به دنبال پيگيري هاي وزير بهداشت، کميته فني "بازنگري مصرف روغن پالم در فرآورده هاي غذايي با تاکيد بر محصولات لبني"، از ديروز در سازمان غذا و دارو تشکيل شد. وي از حضور استادان دانشگاهي، صاحبان صنايع غذايي، کارشناسان غذا و دارو، نمايندگان انجمن فرآورده هاي لبني و... در اين کميته فني خبر داد و گفت: قرار است جلسات متعددي در ارتباط با بازنگري مصرف روغن پالم در فرآورده هاي غذايي، در سازمان غذا و دارو تشکيل شود. حسيني با اعلام اينکه ظرف دو تا سه هفته آينده نتايج جلسات اين کميته فني به وزير بهداشت و همچنين مردم ارائه خواهد شد، افزود: هدف اين کميته، محدود سازي بيش از پيش مصرف روغن پالم در فرآورده هاي غذايي به ويژه محصولات لبني پرمصرف است. مدير کل نظارت بر مواد غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو با اعلام اينکه سازمان غذا و دارو براي تعداد معدودي از محصولات لبني مجوز استفاده محدود از روغن پالم را صادر کرده است، گفت: اين محصولات اغلب کم مصرف هستند ولي برخي از فرآورده هاي لبني پر مصرف بدون مجوز سازمان غذا و دارو نسبت به استفاده روغن پالم اقدام کرده اند که اين تخلف است و با آنها برخورد مي شود.
برخورد وزارت بهداشت با صنايع لبني متقلب در مصرف روغن پالم
به گزارش فارس، رئيس سازمان غذا و دارو نيز گفت: در بازرسي هاي وزارت بهداشت، نمونه هايي از روغن پالم در فرآورده هاي لبني پرچرب وجود داشته است و مطمئناً با تمام کساني که در اين تقلب نقش داشته اند، برخورد مي شود. ديناروند گفت: متأسفانه در سال 92 حدود 50 درصد ميزان واردات روغن گياهي کشور، روغن پالم بوده است. اين روغن داراي کمترين کيفيت است و اسيدچرب اشباع بالايي دارد. اين اسيد چرب اشباع با زنجيره بلند شبيه اسيدهاي چرب اشباع موجود در روغن جامد است. وي با اشاره به اينکه ثابت شده روغن هاي جامد نباتي يا روغن هايي که داراي اسيد چرب اشباع بالا هستند مثل پالم، در گرفتگي عروق و حتي افزايش سرطان ها دخالت دارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگي عروق و سکته هاي قلبي در کشور کاهش مي يابد که بخش عمده آن وابسته به تغذيه از جمله مصرف اسيدهاي چرب اشباع ناشي از روغن پالم است. رئيس سازمان غذا و دارو گفت: بخشي از صحبت هاي وزير بهداشت اين بود که ما بايد مصرف روغن پالم را کاهش دهيم. از اين رو با پيگيري هاي وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در سال جاري دولت تصويب کرد که ميزان واردات روغن پالم به حداکثر 30 درصد برسد چون سال گذشته بيش از 500 هزار تن واردات روغن پالم داشتيم. ديناروند با بيان اينکه در بازرسي هاي وزارت بهداشت نمونه هايي از روغن پالم در فرآورده هاي پرچرب وجود داشته، گفت: مطمئناً با تمام کساني که در اين تقلب نقش داشته اند، برخورد خواهد شد.
ورود شوراي شهر پايتخت به موضوع "روغن پالم"
در همين حال رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه اضافه کردن روغن پالم به شير، به هيچ عنوان مورد تاييد ما نيست، تصريح کرد: اين اقدام سلامت شهروندان را به صورت جدي تهديد مي کند و لازم است وزارت بهداشت و درمان مداخله جدي براي نظارت داشته باشد. رحمت ا... حافظي در گفت وگو با ايسنا،  با اشاره به اينکه ترانس موجود در روغن پالم، بسيار بالاست و عوارض متعددي بر سلامت جسمي افراد از جمله بيماري هاي قلبي و عروقي دارد، تصريح کرد: بايد بررسي هاي لازم صورت گيرد تا اگر از سويي تخلفي انجام شود مانع آن شوند و شوراي شهر اين موضوع را به شکل جداگانه پيگيري مي کند.
سازمان استاندارد تهران: اعلام تخلفات احتمالي تا هفته آينده
در آخرين لحظات تنظيم گزارش خبر رسيد مديرکل استاندارد استان تهران با اشاره به ممنوع بودن استفاده از چربي نباتي (روغن پالم) در توليد محصولات لبني گفت: سال قبل يک مورد تخلف در اين زمينه کشف و برخورد شد و قرار است اواخر هفته آينده نيز نتايج تازه ترين نمونه گيري انجام شده از محصولات لبني اعلام شود. به گزارش ايسنا، مسلم بيات، با اشاره به اينکه اداره استاندارد تهران در چندين مورد از سال قبل تا امسال استفاده از چربي نباتي را در توليد محصولات لبني ممنوع اعلام کرد، افزود: در تاريخ 24 دي ماه سال گذشته يک مورد استفاده از چربي نباتي در توليد ماست 3 و 5 درصد کشف شد که اين مورد را به دادگاه معرفي و مديرکل کنترل کيفي آن را نيز عزل کرديم.
غيرقانوني بودن استفاده از روغن پالم در محصولات لبني
او با بيان اينکه اداره استاندارد تهران در تاريخ 19 فروردين امسال نيز طي اطلاعيه اي بار ديگر بر غيرقانوني بودن استفاده از روغن پالم در توليد محصولات لبني تاکيد کرد، افزود: طبق قانون استاندارد استفاده از روغن پالم در توليد اغلب محصولات لبني مانند شير پاستوريزه، کره پاستوريزه، خامه پاستوريزه استريل، شير طعم دار، شير استريل، شيرخشک، پنير رسيده در آب نمک، پنير تازه، دوغ، کشک ، کشک و ماست پروبيوتيک و محصولاتي از اين دست ممنوع است. مديرکل استاندارد استان تهران افزود: استفاده از روغن پالم در توليد لبنيات نوعي تقلب هم محسوب مي شود، چرا که قيمت چربي نباتي از قيمت چربي حيواني بسيار پايين تر و تقريبا يک شش تا يک هفتم آن است. ضمن اينکه لبنيات بايد چربي ناشي از خود شير را داشته باشد. بيات عنوان کرد: استفاده از چربي نباتي تنها در توليد تعداد محدودي از محصولات لبني مانند پنير فرآوري شده، بستني هاي مخلوط و پنير پيتزاي فرآوري شده آن‌هم با ذکر عنوان "توليد شده با چربي نباتي" مجاز است. وي تاکيد کرد: طبق بخشنامه 53205 سازمان استاندارد مورخ 13 مهر 1390 استفاده از چربي گياهي در توليد اغلب محصولات لبني ممنوع اعلام شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خسه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
بيشترين مصرف پالم در بستني ها مي باشد
مخصوصا بستني هايي كه به صورت غير طبيعي چرب بوده و كشساني بالايي دارند
حتي در فروشگاههاي بستني زنجيره اي اين ماده به شدت مورد استفاده است