بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
نداشتن نقدينگي كافي و افت شديد ميزان توليد به صورت پياپي در مجامع ساليانه خود اعلام ضرردهي كرده و هيچ سودي به سهامداران پرداخت نكرده اند، رفته رفته در حال تبديل شدن به دل مشغولي و نگراني براي سهامداران هستند.
کد خبر : ۱۲۹۷۶۵
مشكلات اين روزهاي توليدكنندگان خودرو موجب شده سهامداران اين شركت ها كه شركت هاي بورسي ميباشند و در طول ساليان متمادي سهامداران حقيقي و حقوقي بسياري به عنوان مالك اصلي آن ها محسوب مي شوند را واداشته تا در خصوص آينده مبهم اين بنگاه ها بيش از گذشته ابراز نگراني كنند.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شركت هاي خودروسازي كه چندسالي است به دليل بدهي هاي فراوان، تحريم هاي خارجي، نداشتن نقدينگي كافي و افت شديد ميزان توليد به صورت پياپي در مجامع ساليانه خود اعلام ضرردهي كرده و هيچ سودي به سهامداران پرداخت نكرده اند، رفته رفته در حال تبديل شدن به دل مشغولي و نگراني براي سهامداران هستند.

يكي از نمايندگان كارگزاري هاي بورس در خصوص وضعيت به وجود آمده براي خودروسازان و نارضايتي سهامداران اين شركت ها از شرايط موجود به خبرنگار ما گفت: به دليل مشكلات زيادي كه خودروسازان به آن مبتلا هستند، در چند سال اخير نتوانستند سود سهامداران خود را پرداخت كنند، همين امر موجب بروز نابساماني هاي فراوان در اين حوزه شده و حتي زمينه كاهش شديد قيمت سهام اين شركت ها را فراهم كرده است.

وي افزود: كاهش شديد توليد خودرو در كشور، سردرگمي مشتريان در بازار به دليل روشن نشدن موضوع قيمت نهايي خودروها و كمبود شديد منابع مالي عمده ترين مشكلات اين كارخانه ها را شكل داده و شرايط موجود نيز نشان مي دهد كه سازمان ها و نهادهاي دخيل در اين امر عزمي براي نجات اين صنايع حداقل با هدف حفظ سرمايه خيل عظيم سهامداران اين واحدها را ندارند.

به نظر مي رسد ادامه اين روند، زمينه ضرردهي و از بين رفتن بيش از پيش سرمايه هزاران نفر از سهامداران اين شركت ها را فراهم كند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
خواهشا مجلس ودولت به سریال قیمت گذاری خودرو پایان دهند با این روند بی ثباتی وهیجانی در تصمیم گیریهای اقتصادی وضع اقتصاد از این بدتر هم میشود واین چند بنگاه فعال نیز تخته میشوند تا برگ زرین دیگری در کارنامه دولت ومجلس ثبت گردد
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
شرکتهای خودرو ساز شرکتهای ورشکسته هستند اصلا نباید کسی سهام این شرکتها رو میخرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
مجلس خوب می داند صنعت خودرو صنعت شغل ساز و حرک صنایع دیگر است ، ولی روشن نیست این 5% افزایش چرا برای چند نمایند مشکل ساز شد تا باز هم به زیان سهامداران این صنعت بیشتر کمک کنند ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
همه تقصير اين شرايط به عهده نمايندگان مجلس و دولت به ظاهر تدبير و اميد است.

اگر اين اقايان سايه خود را از بازار سرمايه كم كنند به لطف كم شدن سايه انها بازار بصورت اتومات به رشد خود ادامه خواهد.

ولي صحبتهاي بي ربط اين اشخاص باعث سردرگمي سهامداران نه فقط خودرويي ها بلكه همه نمادها شده است و همه را سرگردان كرده اند.
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
سلام - الان تنها كسي كه به فكر نجات اين صنعت است آقاي مهندس نعمت زاده وزير با تجربه و فهيم صنعت و معدن و تجارت است كه در مقابل خيل عظيم دلالان و وراد كننده ها خودرو ( برخي نهادها و برخي نمايندگان مجلس و صدا و سيما و ...) و توقعات بالاي تازه به دوران رسيده ها كه تا ديروز سوار پيكان 50 مي شدند ذوق مي كردند و الان انواع پژوها را نمي پسندند ايستاده ( دوستان عزيز اول فرهنگ كاركردنمان - فرهنگ رانندگيمان - فرهنگ زندگيمان- زيرساختهايمان و ... را مانند كشورهاي پيشرفته كنيم بعد از خودروساز توقع خودرو به روز داشته باشيم- بيني و بين ا... بهروه وري كار ما با كار آنها يكي است ما تنبليم و توقع زياد داريم) در ضمن كسانيكه قيمتها را با قيمت خودرو خارجي مقايسه ميكنند به اين نكته توجه كنند كه تنها 50 درصد قيمت در ايران به خودروساز ميرسد در حالي كه در دنيا بالاي 90درصد قيمت مال خودروساز است بهره پرداختي خودروساز ما به بانك بالاي 30 درصد است و در دنيا زير 1 درصد - اقتصاد و سياست در اينجا بي ثبات است و در دنيا ثبات براي تصميم گيري وجود دارد - اينجا تحريم داخلي و خارجي دارم در دنيا گردش آزاد اقتصاد - اينجا از مدير گرفته تا كارگز از كار ميدزد آنجا صداقت حكفرماست و ...
alireza
United States of America
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
این 4 امین باره ک نظر میذارمو ازتون خواهش میکنم پیگیر (بانک دی) بشید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
بهرام جان گل گفتی
رجبعلی خو ش اندام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
با سلام ! با تشکروقدر دانی از مسولین روابط عمومی ودیگر دست اندر کاران مر کز ملی رقابت که زمینه ارتباط سهل ومطلوب را با مسولین این مر کز فراهم آورده اند هفته گذشته مطلبی را که مرتبط با همین موضوع می باشد از طریق سایت مر کز ملی رقابت با مسولین شورا ونمایندگان مجلس ناظر در این شورا در میان گذاشته ام که برای شما نیز ارسال می نمایم ممنون ومتشکر می شوم اگر آن را که درد دل هزاران مثل من نیز می باشد به نمایش بگذارید .


حضور محترم اعضای شورای رقابت ونمایندگان محترم مجلس ناظر در آن شورا
اینجانب رجبعلی خوش اندام کاردان آزمایشگاه، باز نشسته وزارت بهداشت ودرمان که در دوران خدمتم با اندوخته در آمد حاصل از اضا فه کاری وخدمات شبا نه روزی نسبت به خرید سهام ایران خودرو به تعداد بیشتر وسهام سایپا به تعداد کمتری به امید بهره مندی از این پس انداز در دوران بازنشستگی اقدام نمو ده ام لازم دیدم به اختصار مطالبی چند را خدمت اعضای محترم ارائه نمایم ،امید آنکه در تصمیم گیری آن عزیزان موثر افتد آنچه که بز رگواران نماینده تحت عنوان تحقیق وتفحص از صنعت خودرو سازی انجام داده اند از سر خیر خواهی ودلسوزی بوده وامید آنکه نتیجه آن به صلا ح این صنعت ،کشور وسهامدارانش باشد ولی آنچه در مورد عوامل تعیین قیمت خو درو بایست گفت اینجانب وبقیه سهامداران این صنعت چند سالی است که هیچ گونه سودی از ایران خو درو وهمچنین سایپا در یافت نکرده ایم وبه علت زیان ده بودن به نظر می رسد امسال نیز وضع به همان منوال باشد در صورتیکه اگر پول همین تعداد سهام را در عملکردی ضد تولیدی در بازار سکه وارز ودیگر موارد دلا لی سر مایه گذاری کرده بودیم سودی باد آورده وسر شار نصیبمان می شد حا ل سوال این جاست آیا اینجانب ودیگر سهام داران خرد که به صورت فردی ویا به صورت دسته جمعی تحت عنوان کار کنان شرکت فولاد ویا تعاونی کار کنان مراکزدیگر در این شر کت ها سها مدار می باشیم ، از اقشار این ملت نمی باشیم وهمانطور که نمایندگان محترم مطرح نمو ده اند برای صیانت از حقوق مشتریان واقشار مختلف مردم در برابر افزایش قیمت خود رو مقاومت می نمایند آیا در تصمیم گیری برای تعیین قیمت خو درو نبایستی منا فع سهامداران خرد که اکثرا از طبقات متوسط وضعیف جامعه می باشند را نیز در نظر گرفت( لازم به توضیح است بخش زیادی از سهامداران حقوقی نیز به طور غیر مستقیم سهامداران حقیقی واز اقشار مختلف مردم هستند) در صورتی که حاشیه سود پائین نگه داشتن قیمت خو درو را دلالان ،صاحبان بنگا ه های ماشین ،بعضی از نمایندگی های فروش شرکت های خودرو سازی که در مسیر خرید وفروش خودرو افتاده اند وبعضی از افشار مرفه که دارای نقدینگی با لائی می باشند ، می برند ومتا سفانه صدای آنها در مراکز تصمیم گیری بهتر شنیده وبهتر نمایندگی می شود به طور مثال دوست وهمکار پزشک متخصص وجراحی را می شناسم که با در آمد بالائی که دارد یکی دیگر از منابع در آمدی ا ش ثبت نام ماشین وفروش آن در بازار آزاد وبا قیمت با لاتر است در این زمینه صحبت زیا د وحوصله این فرصت کم ،یکی از نمایندکان محترم در مصاحبه ای مطرح نمود که شر کت های خودرو سازی نبایستی سر مایه سهامداران را به عنوان تیم داری به صورت میلیاردی به بازیکنان دهند که حرف درست واصولی است وبر نمایندکان محترم فرض وواجب است که به هرطریق که صلاح می دانند نسبت به اصلاح این رویه وبر خورد با شرکت های خودرو سازی که به واسطه ضر ر ده بودن به سهامداران خرد سودی نمی دهند وفقط برای تیمهای فوتبالی اشان میلیارد ها تومان خرج می کنند اقدام نمایند ودر صورتی که طبق قانون مکلف به سر مایه گذاری در ورزش شده اند این سر مایه گذاری به طریق صحیح واصولی باشد در پایان بایستی سوال کرد آیا در اقتصاد مقاومتی بایستی از تولید به هر طریق حمایت کرد ویا اینکه به هر بهانه تولید را تضعیف نمود وآن را تهدید به واردات برای پائین آمدن قیمت خود رو نمود یعنی ایجاد شغل برای بیگانان وپه ارمغان آوردن شادمانی وخوشحالی برای وارد کنندگان ماشین های گرانقیمت وکسانی که در هنگام ثبت نام ماشین ،ماشین به صورت بلوک های چند تائی ثبت نام کرده وازاین طریق مبالغ هنگفتی به جیب می زنند . آیا بهتر نیست چاره ای اندیشید تا تفاوت قیمت کارخانه وبازار با نظارت مراجع ذیصلاح به حساب جدا گانهای واریز وبدون اینکه خود رو سازان بطور مستقیم مجاز به بر داشت از این حساب باشند مبالغ واریزی در راستای با لا بردن کیفیت ماشین های تولیدی ،از رده خارج کردن ماشین های فرسوده،بهسازی وبهینه ساری جاده ها استفاده گردد که در این صورت منافع حاصله به نفع تولید ،محیط زیست ،مردم وسهامداران خودرو سازان استفاده خواهد شد وشکو فائی این صنعت را نیز در راستای اقتصاد مقا ومتی به دنبال خواهد داشت وبه کارگیری طر حها وراهکار هائی که کارشناسان ودلسوزان این صنعت ارائه می نمایند وبایستی به یاد داشته باشیم این صنعت در تحریم بوده است یعنی یکی از جاهائی که دشمنان قصد تضعیف نظام وضربه زدن به ملت را داشته از طریق همین صنعت بوده پس دست به دست هم داده وآنرا سر پا نگه داشته وهمه را اعم از مدیران این صنعت ،صنایع وابسته به خودرو سازی،مشتریان خودرو وهمچنین سهامداران خود رو سازان را از این بلا تکلیفی برهانیم - موفق وسر بلند باشید – با احترام رجبعلی خوش اندام
بزک نمیر بهار میاد
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
باسلام خدمت هم وطن بزرگوارم جناب خوش اندام
در اینکه شما شخصی زحمت کش و بزرگوار هستید و عمری به این کشور خدمت کرده اید شکی در آن نیست.خدمت با سعادت شما عرض کنم صنعت خودرو فقط میتوانددر این حالتها سودده باشد 1- افزایش قیمت خودرو در هر فصل یعنی چهار مرحله در سال 2-وارد شدن مستقیم ایران خودرو در بازار دلالی3-چشم پوشی نهادهای تحت پوشش شرکت ایرانخودرو از مقداری از مستمریشان4- تولید به اندازه تقاضای بازار واقعی. اگر یکی از این 4مورد هر کدام واقع شود مطمعن باشید شرکت سوده خواهد بود. اما اگر میخواهید شرکت ایرانخودرو پیشرفت کند برادر خودتو خسته نکن این امر محال است و تا زمانی که این صنعت جایگاه نور چشمی ها و عزیز دردانه ها میباشد این مهم ممکن نیست.صنعت خودرو برای انهایی که لازم است سود اوری دارد (دانه درشتان)چگونه ممکن است؟ شرکت هیچوقت خودرو برای فروش ندارد یا برای سال دیگر باید در نوبت قرار بگیری اما در بازار دلالها با 15% بالاتر صدتا صدتا میتونی بخری . این اقتصاد مقاومتی فقط مال بدبخت بیچاره هاست؟ پس چرا آقایان از این محصولات استفاده نمیکنند تا بفهمند مردم بابت چی دارند پول حروم میکنند ؟ آقا درد و غصمون زیادتر شد هر چی بگیم بازم هم خیلیش مونده اون از قطعه سازمون که چینیشو وارد میکنه این از خودرو سازمون و ... و ... و