بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مدیر مالی شرکت لعابیران عنوان کرد:

کاهش سود در عملکرد 3 ماهه به دلیل رکود در بازار

بطور کلی تولید "شلعاب" کاملاً براساس سفارشات و بسته به عملکرد کاشی و سرامیک می باشد و چنانچه درخواست سفارشی وجود نداشته باشد، شرکت لعابیران نیز با مشکل در خصوص روند تولید مواجه می گردد.
کد خبر : ۱۳۰۳۲۶
نویسنده :
اعتماد
براساس آخرین اطلاعات مندرج در سایت کدال، درآمد هر سهم شرکت لعابیران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال جاری به میزان 506 ریال بوده این در حالی است که "شلعاب" براساس عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری با زیان 41 واحدی مواجه بوده است.

در همین راستا، هادیان، مدیر مالی شرکت لعابیران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: عملکرد شرکت لعابیران مطابق سفارشات دریافتی از طرف شرکت های کاشی و سرامیک می باشد. در نتیجه "شلعاب" در فروردین ماه سال جاری به دلیل عدم دریافت سفارشات از شرکت های کاشی و سرامیک تولید نداشته است بنابراین می توان اظهار کرد که زیان شرکت براساس عملکرد سه ماهه به دلیل عدم تولید در فروردین ماه و همچنین کاهش تولید در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

هادیان تصریح کرد: بطور کلی تولید "شلعاب" کاملاً براساس سفارشات و بسته به عملکرد کاشی و سرامیک می باشد و چنانچه درخواست سفارشی وجود نداشته باشد، شرکت لعابیران نیز با مشکل در خصوص روند تولید مواجه می گردد. اما چنانچه درخواست سفارشات از طرف شرکت های کاشی و سرامیک همواره وجود داشته باشد، "شلعاب" نیز از نظر میزان تولید و تأمین مواد اولیه خود با مشکل خاصی رو به رو نخواهد شد و تولید خود را بنا به سفارشات انجام می دهد.

مدیر مالی شرکت لعابیران عنوان کرد: با توجه به اینکه طی سال های گذشته نیاز بازار داخل کشور برای تأمین محصولات بالا بوده لذا "شلعاب" هدفی در راستای صادرات به جهت تأمین نیاز بازار داخلی در نظر نداشته است اما در حال حاضر "شلعاب" با توجه به کاهش درخواست و سفارشات در داخل کشور، تصمیمی در راستای صادرات محصولات خود در نظر نگرفته است.علت این امر این است که برای صادرات،به خاطر نوع محصولات، نیاز است که خدمات پس از فروش توسط "شلعاب" به شرکتی که متقاضی محصول شرکت لعابیران است، ارایه گردد بطوریکه حتماً نیاز است به دلیل نوع محصول "شلعاب"،این محصول در کارخانه کشور خریدار، تست شود لذا صادرات به دلیل مراجعات مکرر کارشناسان منجر به افزایش بهای تمام شده شرکت لعابیران می گردد و در نتیجه سوددهی خاصی برای این شرکت نخواهد داشت. بنابراین "شلعاب" با توجه به مطالب مذکور، اقدامی در جهت صادرات در نظر ندارد.

هادیان بیان کرد: شرکت لعابیران در شرایط تحریم مجبور به تأمین مواد اولیه از طریق واسطه ها با قیمت بالاتر بوده است علت این امر این است که ترجیح "شلعاب" این است که مواد اولیه را به دلیل ریسک های موجود بطور مستقیم تأمین نکنداگرچه در این میان، چنانچه زمینه برای تعامل با شرکت های قابل اطمینان ایجاد گردد، شرکت لعابیران به صورت مستقیم و با واریز حواله به تأمین مواد اولیه خود می پردازد.شایان ذکر است تأمین مواد اولیه در زمان تحریم ها چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم صورت گیرد، به دلیل واریز حواله و پرداخت کامل نقدینگی جهت خرید مواد اولیه 2 ماه قبل از تولید منجر می شود که شرکت لعابیران 2 ماه قبل از تولید این نقدینگی را از طریق وام بانکی تأمین کند در نتیجه با توجه به پرداخت بهره بانکی طی این مدت قبل از تولید محصول باعث می شود هزینه های مالی "شلعاب" افزایش یابد. حال چنانچه تحریم ها رفع گردد به شدت هزینه های مالی این شرکت کاهش می یابد بطوریکه "شلعاب" با رفع تحریم ها و گشایش اعتباراتLC پرداخت نقدینگی کمتری را جهت خرید مواد اولیه انجام می دهد و هزینه های مالی با کاهش چشمگیری همراه می شود.

وی در خاتمه افزود: احتمالاً ثبت افزایش سرمایه شرکت لعابیران تا دی ماه سال جاری صورت می گیرد. شایان ذکر است براساس روال سنوات گذشته، بازار سفارشات محصولات تا اردیبهشت ماه همراه با رکود بوده اما در سال های گذشته از خرداد ماه این رکود مرتفع می شد. متأسفانه در حال حاضر هنوز رکود موجود شکسته نشده و دوران رونق کاشی و سرامیک و در نتیجه محصولات "شلعاب" فرا نرسیده است حال چنانچه رکود تا شهریور ماه ادامه یابد، شرکت لعابیران با روند کاهشی سودآوری مواجه خواهد شد اما در حال حاضر، همچنان نسبت به روند "شلعاب" و پوشش بودجه آن امیدوار هستیم. تصمیمات نهایی در خصوص روند سودآوری شرکت لعابیران نهایتاً در شهریور ماه سال جاری اعلام می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر