بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
مدیر سرمایه گذاری صندوق آگاه و عقیق عنوان کرد:

کاهش محسوس نرخ سپرده های بانکی راهگشای تغییر روند بازار

اما بانک ها به دلیل مشکلات خود، کاهش در نرخ سپرده ها را تقبل نمی کنند در نتیجه همچنان رقابت بین بازار سرمایه و بانک ها جهت جذب نقدینگی سرمایه گذاران وجود دارد.
کد خبر : ۱۳۰۴۸۷
نویسنده :
اعتماد
شاخص کل بورس در حالی طی روز گذشته با افت حدوداً 100 واحدی مواجه شد که باری دیگر این نماگر به کانال 73 هزار واحد بازگشت شایان ذکر است که روند نزولی و فرسایشی قیمت سهام در بورس با گذشت 8 ماه همچنان ادامه دارد در نتیجه این موضوع منجر شده انگیزه ای در بازار جهت انجام معامله وجود نداشته باشد.

در همین راستا، بیاتی، مدیر سرمایه گذاری صندوق آگاه و عقیق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر کل اقتصاد با شرایط خاصی رو به رو شده که می توان بازتاب این وضعیت را در عملکرد شرکت های بزرگ و همچنین روند بازار سرمایه مشاهده کرد.

بیاتی تصریح کرد: به اعتقاد بنده کمبود نقدینگی در وضعیت فعلی، عامل اصلی رکود در بازارها می باشد. در چنین شرایطی حتی سهامداران حقوقی که می توانند بر وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشند، درگیر مشکلات مربوط به وضعیت شرکت های زیرمجموعه خود هستند و به همین دلیل، نقدینگی از طرف حقوقی ها وارد بازار سرمایه نخواهد شد این در حالی است که حتی چنانچه حقوقی ها بتوانند به صورت بلوکی نیز فروشنده سهام خود خواهند شد. بنابراین در حال حاضر اکثر معاملات توسط حقیقی ها انجام می گردد که متأسفانه این دسته از سهامداران کمتر دیدگاه بلندمدت و یا میان مدت دارند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق آگاه و عقیق بیان کرد: به نظر می رسد تا هنگامیکه متغیرهای واقعی اقتصاد تغییر نکنند، وضعیت بازار سرمایه نیز با همین روال ادامه خواهد یافت. همچنین به اعتقاد بنده مهمترین عامل تأثیرگذار بر روند بورس، کاهش محسوس نرخ سپرده های بانکی است. اما بانک ها به دلیل مشکلات خود، کاهش در نرخ سپرده ها را تقبل نمی کنند در نتیجه همچنان رقابت بین بازار سرمایه و بانک ها جهت جذب نقدینگی سرمایه گذاران وجود دارد. اما در واقعیت به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت شاهد کاهش محسوس در نرخ سپرده های بانکی باشیم.

در چنین شرایطی حتی سهامداران حقوقی که می توانند بر وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشند، درگیر مشکلات مربوط به وضعیت شرکت های زیرمجموعه خود هستند و به همین دلیل، نقدینگی از طرف حقوقی ها وارد بازار سرمایه نخواهد شد

وی عنوان کرد: بطور کلی اگرچه نرخ تورم با کاهش همراه شده، اما نرخ سود بانکی نسبت به کاهش تورم کاهش نیافته است از طرفی، با توجه به مشکلاتی که در ساختار منابع بانک ها وجود دارد می توان گفت که بانک ها قدرت مانور جهت کاهش نرخ سپرده های بانکی را ندارند بنابراین تا زمانیکه عمده منابع بزرگ در بانک ها سپرده شده و نرخ سود سپرده های بانکی با توجه به نرخ تورم جذاب باشد، شاهد تغییری در روند بازار سرمایه طی کوتاه مدت نخواهیم بود.

بیاتی در خصوص تأثیر ارایه مجوز افزایش نرخ به صنایع مختلف بر عملکرد بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه افزایش نرخ بر صنایع مختلف می تواند سود شرکت ها را افزایش دهد و تأثیر مثبتی بر روند بورس بگذارد، اما این افزایش نرخ باید منطقی باشد و کشش تقاضا نیز در نظر گرفته شود. علاوه بر این برخی صنایع حتی در قیمت های فعلی با مشکل فروش رو به رو هستند و در صورت افزایش نرخ، رکود نیز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: بطور کلی می توان عنوان کرد که روند بازار سرمایه تحت تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی است همچنین بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود می تواند تأثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه بگذارد اما این تأثیرگذاری، منوط به این است که تصمیمات اتخاذ شده به درجه عمل برسد تا بتوانیم تأثیر آن را بر عملکرد کلی اقتصاد شاهد باشیم. شایان ذکر است تأثیر واقعی بسته مذکور، مستلزم گذشت زمان خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
.

این روزها بازار یک دلیل لازم داره تا سقوط کنه ولی هزار دلیل لازم داره تا بالا بره .


البته فکر می کنم چند روز دیگه مجددا شروع به صعود میکنه خصوصا اینکه پالایشی ها در راهند .

الان وقت خریده . و باید نمادهایی رو انتخاب کنیم که در این روزهای سخت حمایت میشوند و پایین نمیان .

من لابسا رو خریدم . بزودی رشد خوبی خواهد داشت .


.