بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر : ۱۳۰۹۱۶

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، واکنش به شنود از سفارت ایران در ترکیه، مذاکرات هسته ای تیم 9 نفره آژانس در تهران، مساعدت سازمان ملل در ارسال کمک‌های ایران به غزه برخی از عناوین اخبار حوزه سیاست خارجی در مرداد ماه است. گزیده اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

عداوت مصر و عربستان با اخوان و حماس دلیل برخورد نادرست با جنایات در غزه است
کارشناس ارشد منطقه خاورمیانه با اشاره به اینکه طرز رفتار رژیم صهیونیستی در طول این سالها نشان می دهد که این رژیم به هیچ قانونی پایبند نیست، گفت: عداوت و دشمنی مصر و عربستان سعودی با اخوان در مصر و با حماس به عنوان امتداد اخوان در فلسطین باعث شده است که شاهد این گونه تعاملات و برخوردها با مساله غزه باشیم.

اجرایی شدن توافقنامه عشق‌آباد آغازی مبارک برای افزایش همکاری‌های ترانزیتی است
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بدون شک نگاه ما به کریدورهای تجاری حمل و نقل باید به عنوان ابزار توسعه و تجارت باشد، گفت: امروز با اجرایی شدن موافق نامه ترانزیت موسوم به عشق آباد، آغازی مبارک برای افزایش همکاری های عملیاتی بین کشورهای عضو موافقتنامه را شاهد خواهیم بود.
محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در نشست چهار جانبه همکاری های ترانزیتی وزرای کشورهایی جمهوری اسلامی ایران، سلطنت عمان، ترکمنستان و ازبکستان در مسقط خاطرنشان کرد: تجارت جهانی و مبادله کالا در سطح منطقه ای و بین المللی روز به روز در حال افزایش است و ایجاد یک دالان ترانزیتی قابل اعتماد به منظور حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیای میانه امری لازم و ضروری است.

طرحی که تامین کننده خواست ملت فلسطین باشد را حمایت می کنیم/ واکنش به شنود از سفارت ایران در ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حمایت ایران از طرح آتش بس مصر برای غزه گفت: از طرحی که ملت فلسطین به آن رضایت بدهند و تامین کننده خواست آنها و گروه‌های حماس و مقاومت باشد حمایت می کنیم.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره برپایی پرچم ایران در ابوموسی که باعث اعتراض امارات و نامه‌نگاری به بان کی مون شده است، گفت: نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این باره نامه‌ای را منتشر کرده است که در سازمان ملل قرار دارد.

آمانو به دیدار صالحی رفت/ مذاکرات هسته ای تیم 9 نفره آژانس در تهران
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ظهر امروز در سازمان انرژی اتمی کشورمان با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات امروز خود در تهران با علی اکبر صالحی در راس هیات 8 نفره قرار دارد.

اظهار نگرانی سخنگوی وزارت خارجه از اعمال خشونت‌ علیه سیاهپوستان آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با میشل براون، جوان سیاهپوست آمریکایی – آفریقایی، و قتل وی قبل از طی شدن مراحل قضایی از دولت آمریکا خواست به عنوان یک عضو کنوانسیون و کمیته منع کلیه اشکال تبعیض‌نژادی به مفاد این کنوانسیون پایبند باشد.

امیرعبداللهیان خواستار شد: مساعدت سازمان ملل در ارسال کمک‌های ایران به غزه
خانم والری آموس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان دیدار و پیرامون مسائل بشردوستانه در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر نمود.
رهبر معظم انقلاب :

تعامل با همه دنیا بجز رژیم صهیونیستی و امریکا/ کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند دنبال می شود
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگیهای ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان ضمن تبیین ویژگی های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی، سخنان مهمی را در بی فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.

ایشان در تبیین اهمیت کار دیپلماسی افزودند: یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگهای پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.

بیانات دور اندیشانه رهبر انقلاب دستور العملی راهگشا و مطاع است
وزیر ، مقامات و مسئولان وزارت امور خارجه، سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای اعلام کردند: بیانات حکیمانه، جامع و دور اندیشانه معظم له در شرفیابی ما به محضر مبارکشان ، بی شک برای همه ما دستور العملی راهگشا و مطاع خواهد بود و حمایت‌های بزرگوارانه رهبری از مجموعه وزارت امورخارجه بار دیگر مسوولیتی سنگین و خطیر بر دوش ما نهاد.

ظریف: پیش‌نویس متن توافق با 1+5 آماده است/ نه پرسپولیسی‌ام نه استقلالی
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از وظایف توافق نهایی برداشته شدن کلیه تحریم‌های شورای امنیت و یک‌جانبه است.

محمد جواد ظریف چهارشنبه شب با اشاره به سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و استفبال وی از ادامه همکاری ها در چارچوب تفاهم مشترک در بیان و توضیح "تفاهم مشترکی" که با آژانس و 1+5 هم زمان وجود دارد، گفت: ما دو تفاهم داریم؛ یکی با آژانس است که قبل از تفاهم با 1+5 در پاییز سال 1392 با حضور آقای آمانو و صالحی در تهران امضا شد و یک تفاهم هم با 1+5 داریم که در چارچوب برنامه اقدام مشترک است که در 3 آذر سال 1392 به دست آمد و بر هر دو این ها آژانس نظارت دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر