بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
بازار امروز را که نظاره می کردیم، جمله معروف بزرگترین و دومین سرمایه گذار بورسی دنیا "وارن بافت" برای ما تداعی می شد جمله "سرمایه گذاری در شرکت های ته سیگاری".
کد خبر : ۱۳۲۱۸۴
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.06.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 241 واحد افت به رقم 52814 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 455 واحد کاهش عدد 141897 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 299 واحد افت به رقم 71822 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبصادر" با 7 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وغدیر" با 34 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افت به رقم 809 واحد رسید.

در این شرایط امروز "ذوب" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "زاگرس" با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 908 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1483 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری باز هم شگفتی آفرید بطوریکه در اولین روز از معاملات هفته جاری، با افتی بیش از 299 واحدی وارد مدار 71 هزار واحدی شد تا همچنان در روند نزولی و افت واحد شگفتی ساز باشد.

بنابر گزارش بورس نیوز، در معاملات امروز شاهد روند نزولی در اغلب گروه های فعال بورسی بودیم و تنها برخی از شرکت های با سرمایه اندک با تقاضای خرید و یا روند صعودی همراه بودند.

بازار امروز را که نظاره می کردیم، جمله معروف بزرگترین و دومین سرمایه گذار بورسی دنیا "وارن بافت" برای ما تداعی می شد جمله "سرمایه گذاری در شرکت های ته سیگاری". البته ناگفته نماند که این روزها هم بازار سرمایه پر است از شرکت های "ته سیگاری" و هم جلوی درب تالار حافظ پر است از ته سیگارهای سهامداران ناامید و خسته.

وارن بافت به گفته خودش در بازارهای منفی به دنبال شرکت های ته سیگاری می گردد یعنی شرکت هایی که در کف قیمتی خود هستند و از ارزش ذاتی نیز پایین تر آمده اند بافت می گوید در شرکت های به اصطلاح ته سیگاری به دنبال آینده و روندهای دور دست شرکت نباشید اینها شرکت هایی هستند که از ارزش ذاتی خود پایین تر آمده اند البته بافت این گفته را از روی نظریه استاد خود یعنی گراهام بیان کرده است، گراهام معروف ترین فعال بورسی در دهه 60 میلادی بود کسی که به عنوان یکی از امید دهندگان اقتصادی به آمریکاییان در دوران پس از جنگ جهانی دوم از او نام برده می شود.

براین اساس بازار سرمایه حال حاضر کشورمان هم پر شده از شرکت های ته سیگاری، شرکت هایی که یا به کف قیمت خود رسیده اند و یا حتی کف قیمتی را نیز رد کرده اند و هم اکنون پایین تر از ارزش ذاتی معامله می شوند.

بازار این روزها به واقع خواب را از چشمان سرمایه گذارانش ربوده است، سهامداران دیگر تاب نگاه کردن به تابلوی معاملات را ندارند هرچنددر بازار این روزها سهام ارزان به وفور هست اما امید نیست، سفته بازان هم که شده اند بلای جان سهامدار خرد و ناآگاه.

سهام شرکتهای کوچک بی سر و صدا خریداری می شوند و با پول قابل توجه سفته باز رشد قیمتی اندک را تجربه می کنند و آنجاییکه آخر خط رشد و بازدهی آنهاست با کلی تبلیغات و بزرگنمایی به دست همین سهامداران خرد از همه جابی خبر سپرده می شوند تا این سهم ها اصلاح قیمت نزولی خود را با پول این افراد تجربه کنند.

راستی اگر وارن بافت یکی از سرمایه گذاران فعلی بازار سرمایه ما بود در این شرایط چه تصمیمی می گرفت؟ استاد وارن بافت یعنی گراهام می گوید "هیچکس از آینده بازار مطلع نیست. پس ما به دنبال پیش بینی آینده نیستیم ما براساس رفتار کنونی بازار عمل می کنیم." براستی اگر بخواهیم از تجربیات و گفته های بزرگان و ثروتمندان بازارهای سرمایه دنیا سرمشق بگیریم باید در شرایط کنونی بورس چه تصمیمی بگیریم؟ اصلاً در بورس ایران می توان گفته های سرمایه گذاران بزرگ و به نام دنیا را سرلوحه سرمایه گذاری های خود قرار داد؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
خدا دلالان و سفته بازان را ریشه کن کند.
اصلا معلوم نیست اینها از کجا و با چه اطلاعاتی مردم را سرکیسه میکنند.
مینو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
واقعا خدارو خوش میاد هی به سهامداران جزء بگویند قیمت سهام درکف است الان موقع خریداست بعدسهامی راکه قیمتش 480 تومان است بخری (که درکف است واقعا) بعدبه قیمت 450 تومان است نه واقعا خداراخوش می اید؟
ناشناس
Germany
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
خداحافظ بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
آخر آبان اگر مذاکرات هسته ای شکست بخورد تازه سقوط وافعی بورس را شاهد خواهیم بود. آنوقت باید بجای ته سیگار چوب کبریت سوخته جمع آوری بکنیم.
برای امثال وارن بافت شرط اول باراز بورس رقابتی بودن آن است.
حسین
Germany
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
بازار بورس ایران....هیچی سرش نمیشه...کف میخری ضرر..سقف میخری ضرر..ته سیگار میخری ضرر....سیگار میخری ضرر....بیچاره شدیم... واران بافت هم بود..سکته میکرد.......خدا به دادمون برسه.........
وارن بافت
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
فردا شاخص برمیگرده اما فقط یک نوسان !
ناامید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
یه سوال دارم ، چرا در نشست خبری رئیس جمهور کسی ازش درمورد بازار بورس سوالی نکرد؟ بورس نیوز جان چرا خودت این وضع بازار رو از طریق رئیس جمهوری پیگیر نیستید؟ اگه واقعا به فکر ثواب و عاقبت بخیری هستی این کارو بخاطر ما جوونها بکن،
سورنا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
اونبازار بورس آمریکاست که شفافسازی لحظه ای بستن نماد ساعتی اطلاعات واقعی است.بورسی که دولت توش نفوذ داره دیگه بورس نیست چه عرضه ای چه تقاضایی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
جناب بورس نیوز عزیز بورس ایران رو شما بابو رس های که جناب وارن بافت درآن فعالیت میکنند یکی فرض میگنید بورس ما 80%دولتی هست وآن شرکتهای هم که به اسم خصوصی به بخش خصوصی واگذارشده اند هنوز از نظارت و قیمتهای دستوری وبهرهای مالکنه دولت درامان نیستند وهروز یک تصمیم جدید از بدنه دولت خارج میشود و فعالان اقتصادی وبازار سرمایه نمیتواند برای آینده تصمیم درستی بگیرند وهروز نرخ بهره بانکها بالا میبرند تا 28%تا30% وبنکا های اقتصادی وشرکت های تولیدی دچار کمبود نقدینکی و زیان ناشی از رکود تورمی میشوند که 8 ماه کریبان آنها را کرفته وحالا جای سوال برای من وسهامداران بورس ایران میباشد چطور امسال وارن بافت و جورج سورس و بزرکان دیکر با مدل ته سیگا ربورس تو بورس ایران فعالیت کنند خدایش شما بگیددقیقن از دی ماه هر کسی که تو سهام سرمایه گذاری کرده به قول بورس بازها تازه سبد برای خودش تشکیل داه خوشبینا نه ترین حالت 50%توضرر سبدش وحال 8 ماه سود سرمایه اگه روز شمار 22% حساب کنیم میشود 14% روی هم رفته 64% با اجازه بورس نیوز عزیز توزیان میباشد حال این بزرکان میتوانند با مدلهای خود در بورس ایران کسب درامد کنند خواهشن جواب سوال مارو فردا دربخش رورس نیوز جواب دهید لطفا ممنون میشم با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
در اطرافم دیدم انها را و گفتم تجربه 20 سال سهامداری بعنوان شغل دوم که بورس سهامدار می طلبدنه قمارباز.نشنیدندوباختندومایوس شدند.بله مشکل برداشت ماازبورس است.
ارمان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
بهرحال تو ابن اوضاع نابسامان همین که زحمت کشیدید و اون عکس قبلیو عوض کردین دستتون درد نکنه. نگاهش که میکردم یاد بدبختیایی میوفتادم که این یک سال بورس به سرمون اورد. خداوند توفقیتان بدهد.
نارون
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۱
خودرويي ها و پتروشيميها و بانكها و پالايشگاهي هاعامل سيه روزي بازار بورس ايران هستند كه همگي تحت سلطه دولت تشريف دارن .... دولت اگر عرضه داشت كه يكسال حرف نميزد و يه انقلاب توي خودرويي ها ايجاد ميكرد يا جلوي افزايش نرخ خوراك پتروشيمي هارو ميگرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۹
بازار بورس ایران!!! وقتی حقوقی بجای حمایت از سهم توصف فروش میلیونی عرضه میکنه زمان عرضه حق تقدم از محل فروش سهام اصلی وخرید حق تقدم استفاده نشده سود نجومی میبره و......... حقیقی که سهله اقای وارن بافت هم تو شوک میمونه
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵
چرا مسولین کشور نسبت به این بازار بی تفاوت شدن .جای سوال هست آیا کسی هست که این مشکلات بازار سرمایه را به گوش مسولین برسونه .مگه ما چه گناهی کردیم . سرمایه گذاران نسبت به این بازار بدبین شدن و اعتماد ندارند
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
شب گذشته آقای رییس جمهور صبحت از تورم 20درصدی داشت! ایشان حتما خبر دارن که بورس داره ورشکست میشه!!! شاید تورم بدون بورسه؟ یا حتما خبر دارن که بعضی از کالاها بین 40تا50 درصد رشد داشته! شاید تورم بدون افزایش قیمت کالاست!؟ سال گذشته به عنوان مثال میوه می خریدی x تومان امسال باید بخری 2xیا 3x تومان( به طور نمونه خرید هلو و...) شاید تورم بدون این هاست !
امینی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
باسلام مشکل بورس سهامداران عمده مباشد جون توی پتروشمی نرخ خوراک. آهنی ومعدنی نرخ مالکانه .خودروی نرخ فروش. هماهنگ نیستند کل بازار را به گندکشیدندچون مفت خوری را یاد گرفتند مثال سایپا سود تقسیمی سرمایه گذاری سایپا را 36ت دیده بود وقتی 10ت تومان تقسیم کرد
مملی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
اگر وارن بافت هم مثل من و جنابعالی روغن پالم خورده بود در تصمیمات بورسی اش مردد می بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
وارن بافت اگر ايران بود الان كل پولش را وارد بورس مي كرد تا آخر آذر ماه 50 درصد سود كرده باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
بورس یعنی نوسان
شعار نمیخوام بدم ولی هرچقدر هم وضعیت بد باشه باید ازش عبور کرد . تو این بازار بورس کم عمق ایران خوب میشه پول درآورد! کافیه کارتو به نحو احسن انجام بدی . خدمت ناامیدان عزیز عرض کنم تو دوره های مثبت بازار هم همینقدر اعتراض آمیز حرف میزنین؟
شنگولک
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
سلام. شمایی که اینقدر می نالید به جای وقت تلف کردن برید اطلاعاتتون رو بالا ببرید.هی میایین اینجا می نالید فلان و فلان. عزیزان هرچیزی ریسک داره. این بازیه دیگه. قوانینش رو خوب یادبگیرید و خوب بازی کنید. توی بازی جر زنی نکنید دیگه...
مصطفی
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
نظرات مال سال 93 بوده که بازار به کثافت کشیده شده بوده.
جعفر
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳
جوگیر نشو عمو.این سهامداران از وضعیت سال 93 ناله میکنند اونموقع شما الفبای بورس رو هم نمیدونستی.سنت هم قد نمیداد به این حرفا