بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
فعالان بازار سرمایه همواره متغیرهای گوناگونی را برای سرمایه گذاری در بورس در نظر می گیرند که یکی از این فاکتورها بررسی نسبت پی بر ای صنایع مختلف بورسی و سهام شرکت های فعال در آن است.
کد خبر : ۱۳۲۲۹۲
نویسنده :
جمشیدی
فعالان بازار سرمایه همواره متغیرهای گوناگونی را برای سرمایه گذاری در بورس در نظر می گیرند که یکی از این فاکتورها بررسی نسبت پی بر ای صنایع مختلف بورسی و سهام شرکت های فعال در آن است.

براساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش در نظر داریم به معرفی سهام شرکت هایی که از بالاترین و پایین ترین نسبت پی بر ای برخوردارند، بپردازیم.

کمترین نسبت پی بر ای

سهام شرکت آ. س. پ با برآورد سود 751 ریالی نسبت پی بر ای 2.09 مرتبه را به خود اختصاص می دهد و بدین ترتیب در صدر جدول کمترین نسبت پی بر ای قرار می گیرد، پس از آن شرکت های توسعه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری غدیر در ردیف های بعدی قرار می گیرند.


معرفی سهام شرکت هایی که از بیشترین و کمترین نسبت P/E برخوردارند

بیشترین نسبت پی بر ای

بیشترین نسبت پی بر ای نیز به سهام شرکت محورسازان ایران خودرو اختصاص می یابد، چراکه نسبت پی بر ای "خمحور" با برآورد سود یک ریالی، 2036 مرتبه محاسبه می شود. بعد از آن شرکت های سایپا شیشه و صنایع ریخته گری ایران در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

معرفی سهام شرکت هایی که از بیشترین و کمترین نسبت P/E برخوردارند

این در حالی است که نسبت پی بر ای سهام برخی شرکت های فعال بورسی نیز به دلیل برآورد زیان برای سال مالی جاری آنها، منفی محاسبه می شود. مجموعه هایی همچون "خزر"، "تمحرکه"، "کهرام"، "پلاست"، "خاذین"، "خکاوه"، "خاور" و "شپلی" در این جدول جای می گیرند.

معرفی سهام شرکت هایی که از بیشترین و کمترین نسبت P/E برخوردارند

براساس این گزارش، نسبت بتا نیز از جمله متغیرهایی است که برای ارزیابی عملکرد سهام شرکت یا گروهی از سهام مورد استفاده قرار می گیرد و همواره گفته می شود که اگر بتای سهمی برابر با یک باشد، افزایش و کاهش قیمت آن مطابق با روند کلی بورس خواهد بود و در صورتی که بتای سهمی 2 باشد، افزایش و کاهش آن دو برابر خواهد بود.

براساس اطلاعات موجود، ضریب بتای 64 شرکت بورسی بیش از یک مرتبه بوده، دو شرکت صنایع جوشکاب یزد و گسترش صنایع و خدمات کشاروزی ضریب بتای دو مرتبه را به خود اختصاص می دهند و 62 شرکت نیز ضریب بتای آنها کمتر از یک مرتبه محاسبه می شود. این در حالی است که 60 شرکت نیز از ضریب بتای منفی برخوردارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
بد نبود این گزارش رو با فهرست بتای شرکت ها تکمیل می کردید.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
این گزارش نمیتواند صحیح باشداگر سایپا دیزل طبق گزارش بالا زیان ده هست پس اینهمه تولید به چه خاطر هست .عاشق مردم که نیستند .. البته میتوان گفت که سود این شر کتها به دلیل ........به دست سهامدار نمیرسد ولی در مورد اصل زیان ده بودن شرکت کذب محض است
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲
با سلام خدمت همه دوستان ومسولان من حدود یک سال وارد خرید فروش آنلاین شدم وتا حدودی 30م تو ظررم. کاری از دست کسی بر نمیاد. خود کرده راخود باید بسازی همه امیدم به خداست این پولها را از سن 14سالگی تا الان با کارگری جمع کردم خدا لعنت کند باعث بانی خرابی این بازار رو. فقط نکته ای که برام جای سوال است اینه که میگن فلان شرکت زمینشو فروخته یا با فلان پیمانکار قرار داد بسته یا چند هزار ملیارد سود کرده سود این شرکت چی میشه؟ وچه ربطی به حال سهام داران داره؟ اگه این سود باید بین سهامدارها تقسیم بشه چه جوری تقسیم میشه ؟اگه جوابتون اونیه که تود اطلاعیه کدال میاد فلان شرکت 150تومن سود تقسیم کرده پس چرا به همان اندازه 150 تومن از پرتفوی سهامدار کم میکنن ؟ میخوام بدونم شرکتهایی که سود کلان میکنن هر چقد مالیات و دارایی وحقوق کارمندان وپاداش مدیر عامل وغیره.....رد کنیم بازم حداقل30 درصد از سود خالص باید به سهام دار یا سرمایه گذار برسه .پس این مبلغ کجا میره؟اگه جواب همونیه که در مطلب بالا عرض کردم پس چرا از پرتفوی کم میکنن؟ که اونم بعد از چند ماه بادردسرو دوندگی میفرستن دمبال نخود سیا؟ آیا چیزی جز با خرید فروش سهام نصیب سهامداران میشه؟ لطفا پاسخ دهید. از مسولان بورس نیوز خواهشمندم حتما این مطلب بنده رو وجوابش رو در صفحه اصلی به نمایش بگدارن با کمال تشکر وآرزوی سلامتی برای همه مسولان بورس نیوز وسهام داران چه ظرر کرده وسود کرده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
جوسازی نکنید. چرا سود آ س پ را بدون افزایش سرمایه در نظر گرفتید؟!!!!!!!!!
پی بر ای ای این سهم بسیار بالاتر از این رقم است.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
فعلا که سهام زیان ده دارای زیان انباشته خاطرخواه زیاد دارند و سهام پرپتانسیل مهجور و درمانده.
پس هر چه زیان بیشتر، طالب بیشتر !
ببینید پلوله و شپلی چه می کنند.
عربی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
همین اتکای به ضریب پی به ای خیلی ها رو بدبخت کرده ضریب خوبی نیست