بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
فرض کنید در سال گذشته یک میلیارد تومان سرمایه داشتیم و همانند بسیاری از مردم عادی این پول را در همین بازه زمانی برای اولین بار در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده ایم. همچنین در نظر بگیرید از میان نمادهای قابل معامله در بورس، 20 سهم که بیشترین حجم معاملاتی را در اختیار خود داشتند، خریده ایم.
کد خبر : ۱۳۳۰۹۴
نویسنده :
کیوان فر
ماجرای میلیارد شدن میلیونرها همواره داستانی جذاب و شگفت انگیز برای شنوندگان و خوانندگان آن است. اما شاید عکس آن، موضوعی باشد دردآور و ناراحت کننده. اتفاقاتی که طی یک بازه زمانی میلیاردها را به میلیونر تبدیل ساخته و به عبارتی آنها را از عرش به فرش تنزل می دهد.

از این رو برخلاف مواردی که روش های برتر ثروتمند شدن را به دیگران می آموزد، سعی داریم از روشی پرده برداریم که عکس این موضوع را در بورس تحقق بخشیده است. البته در این گزارش کاری به شاخص و افت نزدیک به 18 هزار واحدی آن در مدت هشت ماه اخیر نداریم؛ چراکه این نماگر قابل معامله نبوده و میزان افت و خیز آن چندان برای ارزیابی روند کلی بازار سهام قابل اتکا نیست. بطوریکه برخلاف آنچه گفته می شود بورس و نماگر آن نشان دهنده واقعیت های اقتصادی موجود یک کشور است، اما شاخص کل بورس در ایران نمونه ای است که این موضوع را نقض می کند.

در همین راستا برای شفاف شدن این ماجرا به بررسی روند معاملات بازار سهام از ابتدای سال 92 تاکنون پرداختیم تا دریابیم بالاترین حجم و دفعات معاملات سهام و نیز بیشترین تعداد کدهای معاملاتی مربوط به چه بازه ای بوده است؟

میلیاردرهایی که میلیونر شدند!

طبق بررسی های به عمل آمده از ابتدای سال 92 تاکنون و براساس جدول فوق، قابل مشاهده است که بیشترین تعداد کدهای معاملاتی فعال در بورس مربوط به آذر و دی ماه سال گذشته بوده که طی 92.9.25 این تعداد در بالاترین سطح به بیش از 50 هزار و 760 کد فعال رسیده بود.


میلیاردرهایی که میلیونر شدند!


همچنین از نظر تعداد دفعات معاملاتی نیز نتیجه ای مشابه دریافت می شود که از ابتدای سال 92 تاکنون در معاملات بازار، آذر و دی ماه بالاترین تعداد دفعات معاملات روزانه را به خود اختصاص داده اند.

حال فرض کنید در سال گذشته یک میلیارد تومان سرمایه داشتیم و همانند بسیاری از مردم عادی این پول را در همین بازه زمانی برای اولین بار در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده ایم. همچنین در نظر بگیرید از میان نمادهای قابل معامله در بورس، 20 سهم که بیشترین حجم معاملاتی را در اختیار خود داشتند، خریده ایم.


میلیاردرهایی که میلیونر شدند!


جدول فوق نشان دهنده سهم هایی است که بیشترین حجم معاملاتی را در تاریخ 25 آذر ماه سال گذشته در اختیار داشته و وارد پرتفوی انتخابی ما شده اند. با فرض نگهداری سهام از آن تاریخ تاکنون بایستی دید سرمایه یک میلیارد تومانی بر مبنای قیمت های روز گذشته این سهام در حال حاضر به چه مبلغی رسیده و چه میزان بازدهی کسب کرده ایم.


میلیاردرهایی که میلیونر شدند!


با تشکیل پرتفوی مذکور و محاسبه میزان بازدهی 20 سهام مورد نظر از تاریخ 92.9.25 تا روز گذشته به وضوح می توان دید که تمامی این سهم ها با افت قیمت از 4.5 درصد تا 59.28 درصد مواجه بوده اند. به عبارتی به طور میانگین 24.49 درصد بازدهی منفی برای این سبد سرمایه گذاری محقق شده که بیشترین افت مربوط به "وساخت" و کمترین آن متعلق به "وغدیر" بوده است.

برهمین اساس می توان گفت اگر در زمان روزهای پراقبال بورس از نظر جذب سرمایه گذاران تازه وارد و روزهای معاملاتی پرحجم، فردی پا به بازار سرمایه گذاشته باشد، سرمایه یک میلیاردی وی با فرض نگهداری همان سهام با افت نزدیک به 245 میلیون تومانی در روز گذشته به 755 میلیارد تومان کاهش یافته است.

این همان روشی است که در ابتدای گزارش و برای پی بردن به چگونگی تبدیل یک میلیاردر به میلیونر از آن صحبت کردیم.

افزون بر اینکه بایستی در نظر داشت که در حالی طی حدود 9 ماه اخیر این میزان بازدهی منفی در پرتفوی تشکیل شده محقق گردیده که در واقعیت بازار، میزان چرخش سهام بیش از این ارقام است و شاید بتوان گفت به تعداد انگشت شمار سرمایه گذارانی وجود دارند که سهام موجود در پرتفوی خود را طی این ماه ها حفظ کرده و تغییری در ترکیب آن ایجاد نکرده اند. چراکه حتی نوسان گیری بر سهام موجود در پرتفوی می تواند این میزان بازدهی را دستخوش نوسان کند.

همچنین در همین دوره بسیاری از سهام بوده اند که روندی متفاوت از این پرتفوی را از نظر میزان بازدهی به نمایش گذاشته اند. اما با بررسی روند کلی نماگر بازار نیز می توان به وضوح مشاهده کرد که در همین دوره شاخص کل بورس نیز از رقم 88 هزار و 112 واحدی نزدیک به 19 درصد افت کرده و در روز گذشته به 71 هزار و 386 واحد رسیده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
-
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
سرمایه 120 میلیونی من شده 60 میلیون تازه میخواستم خیر سرم یه سر پناه برای خودم وزن بچه ام بخرم بدبخت شدم رفت .
مریم
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
چه جالب ! سرمایه منم همینقدر بود ما هم می خواستیم باهاش یه آپارتمان نقلی بخریم و از مستاجری نجات پیدا کنیم !! ولی افسوس!
صادق خان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
میلیونر هایی هم بودن که میلیاردر شدن میدونی بورس نیوز ؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
کاملا موافقم
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
اينها كه گفتيد درصورتي است كه اين سهام خوب را معامله كرده باشند!‌ اگر مانند بنده سهم مزخرفي مانند غالبر و كچيني و فايرا را خريده باشيد كه واي به حالتان!!! از يك سوم هم كمتر شده‌اند!
zohair
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
به علت اینکه بیماری قلبی دارم و نمیتونم کار جسمی انجام بدم اومدم تو بورس چند سال هم هست پیگیری میکنم و آموزش دیده ام از پارسال اومدم تو بورس با تمام سرمایه ام فک میکنی چقد بود نه من میلیاردر یا میلیونر نبودم من فقیر بودم با دوازده سیزده میلیون من فقیرتر شدم یعنی الان فقط دو میلیون دارم الان من فقیرترینم خدا به دادم برس
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
همه همینطوریم... انشالله 150 میلیون بشیم مشکلات رفع میشه.
ناشناس
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
بورس برای قلب که خیلی بده ما که بیماری قلبی نداشتیم روزی 3بار پای کامپیوتر نفسمون بند مییاد خدا سلامتی بهتون بدهد
psk
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
اگر سمگا خریده بود چی
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
25درصد ضرر خوشبینانه ترین حالت ممکنه... من 65درصد در ضرر هستم... کل دغدغه کشور شده مسایل خارجی و اظهارنظر کردن در مورد کشورهای دیگه. معلوم نیست چه کسی مسئول این نابسامانی و سقوطه.
شکرستان
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
احسنت
سينا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
با سلام ضرر خيلي بيشتر است زيرا طي اين 9 ماه يك ميليارد پول بدون ريسك در بانك 165 ميليون تومان سود ميداد.
فرذاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
15 دی ماه 30میلیون آوردم تو بورس .الان شده 16 میلیون .این پس اندازی ده سالم بود.
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
دلیل این همه زیان فقط به خاطر این هست که اون موقع از جمله سایتهایی که می گفت سهامتان را نفروشید سایت شما بود.با وعده و وعید های شما عده زیادی گول خوردند و ضرر کردند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
باتشکر از شما ، ضمنا"شما بیست سهم خوب را انتخاب کرده ای در صورتی که سهام زیان ده بسیار داریم ،واما من شاهد زنده حی حاضر بابیست و چهار میلیون وارد شدم الان یازده میلیون دارم ( خیر سرم دربورس سابقه داشته و از تکنیکال هم سردر میارم ) نکته ی دیگه ای که از قلم افتاده اینه که در هر معانله کلی از پولمون می پره یعنی هزینه کارگزاری و مالیلت و و و میشه
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
منهم قالیهای که زنم بافته بود فروختم وسهم براش خریدم حال هروز بهش دروغ میکم که سود خوبی کرده ای خدایا تاکی دروغ بکم بخاطر این .......
مسلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
چطور اکثر سهم ها بالای 30 تا 40 درصد افت کردند شاخص فقط 19 درصد؟؟؟
ذبیح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
الان حدود 7ماه میشه نصف سرمایه ام تو کاصفا بسته شده ونصف دیگشم تو شپمچا که الان 5ماه صف فروشه هیچ کسم پیگیر نیست به بورس زنگ زدم میگه خودتون فشار بیارید رو شرکت به ما ربطی نداره
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
بورس نیوز اگرهمه ی سهام رابرسی کنیدمی بینی که بطور میانگین بیش از 50%افت داشته اند 200میلیون آخرپاییز آوردم تو بورس الان شده 78میلیون .به امیدروزهای بهترموندم ولی متاسفانه هرروز بدترمی شه
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴
ای بابا. مطمین باشید تا بعد عید بازار همیجوریه
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
بعد اجلاس یا میریزه یا میره بالا
امامي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
پارسال با تبليغات بعصيها سيمان سپاهان را به قيمت 3650 ريال خريدم امروز به 1550 ريال معامله مي شد در هر سهم 200 تومان ضرر كردم چه كسي جوابگوست؟
محسن امیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۷
آقای بورس نیوز متاسفم برات که با اطلاعات غلط دعوت به صبوری که به یه سری از سهامدارا دادی بدبختشون کردی ولی خوشبختانه من هیچ موقع به گفته های شما گوش نکردم و همون موقع که گفتی صبوری کنین سهمامو فروختم و با سود از بازار دراومدم به دوستان هم توصیه میکنم هرچی رو شما میگی برعکسشو عمل کنن هیچ موقع صرر نمیکنن
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
اگر میخواهی میایاردر ها را بشناسی.. خود کارگزاری ها باسود خوبی که از خرید وفروش کارمزد گرفتن ..انها میلیاردر شدند..
بزک نمیر بهار میاد
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
اگر در بورس خرید فروش نشه که کارگزای وبورس باید درشون تخته شه .حدود30شرکت کارگزارو خود بورس در روز 1/5%از خرید وفروشها گیرشون میاد یعنی کمش با میانگین 1.5میلیارد در روز . اینا فقط به اون معامله فکر میکنند و چیز دیگه ای براشون مهم نیست .شما سود بکنی یا سود نکنی حتما توشویق به خرید فروش خواهی شد چه بسا که الان حجم معاملات پایین اومده دوستان نگران شاخص هستند (شاخص که چه عرض کنم نگران هستند در آمدشون از معاملات کم شده)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
خدا به سهام داران واقعاٌ صبر بده، به طور حتم تحلیل انجام شده اشتباه است، ما بیش از چند صد شرکت در بورس داریم در تحلیل فقط 20 تای خوب انها انتخاب شده است. به طور مثال در ساختمان سرمایه دوستان 70 الی 50 درصد از بین رفته، یا اصلا گروه مپنا که یکی از بزرگترین شرکت های مهندسی است 50 درصد آب رفته.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
عزیزان غصه نخورید هر سر بالایی یه سرپایینی هم داره وقتی که عاقلانه نیست سهم را با ضرر بفروشیم چاره ای جز صبر کردن و امید به آینده مثبت نداریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
شیطون چرا سودهای نقدی رو که شرکتها تو این بازه پرداختن حساب نکردی؟ هرچند به هرحال ما هم تو ضرریم!!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
مچکریم
امیر تپل
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
میخوام تمام سهامم را با ضرر بفروشم و پدیده شاندیز بگیرم . یا خوشبخت میشم یا بدبخت تر. الله اعلم
بچه زرنگ اصفهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
با سلام به همه دوستان،من که این نظر رو میذارم، خودم هم در این بازه زمانی ضرر کردم و در حالیکه میتونستم براحتی برای خانواده یک آپارتمان۵۰۰میلیونی بخرم،نهایتا با کلی مکافات زیر ۴۰۰ میلیون خرید کردم،هر چند که سالهاست که بورس شغل اصلی من محسوب میشود و به اصطلاح خاک صحنه خورده ام....‌من هم مثل شما مسببان اصلی و فرعی این آسیب بزرگ را میشناسم و از آنها داغ بزرگی در سینه دارم ولییییییییی اگر هر کدام ما دقیق و اندکی زیرکانه و هوشمندانه نگاه کنیم،درمیابیم که پیش بینی و حتی استفاده. ازاین قضایا به رمل و اسطرلاب نیاز نداشته است واگر پازل اوضاع شرکتها و روند گذشته و آینده و حرفها و ماهیت سیاسیون و ...........را کنار هم میچیدیم نتیجه آنست که این مدت زمان استراحت و اصلاح بازار است چه بخواهیم و چه نخواهیم.ضمنا همیشه باید قبل از ورود به بورس بپذیریم که در اکثر موارد ضرر ماسود فرد دیگر و سود ما ممکن است به قیمت زیان کس دیگری باشد،مشروط به اینکه زمان را محدود در نظر بگیریم.نحوه تعامل در بورس علیرغم ظاهر ساده و راحت به یک دنیا دانش و آگاهی در زمینه های گوناگون و البته تجربه فراوان و هوش ونکته سنجی و عدم طمع و صبوری نیاز دارد.من به لطف خدا در زمان اندکی در همین بازار خراب توانستم بخش قابل توجهی از ضررم راجبران و در خیلی از سهمها با سود خوب خارج شوم.مطمئن باشید اگر الان یک میلیارد یا هرچقدر داشتم همه را سهم میخریدم و سال دیگر همین موقع چند برابر داشتم کما اینکه من با ۸۷۰۰۰۰ تومان سرمایه وارد شدم و چهار سال بعد سرمایه تا پنجاه میلیون هم رسید. و آخر اینکه یک نکته: هر کاری که همه کردند عکس آنرا با مطالعه انجام بده در ۹۰ درصد موارد جواب میدهد.....برای مثال اگر کسی در همین بازه زمانی با شپلی نوسان میگرفت چقدر. بازده میتوانست ببرد؟ سهمی که حاصل کارش فقط زیان بو ده! یه کم بگردید! همیشه برای وارد شدن به خانه نباید دنبال در بود! ضمنا من حتی بیمه هم نیستم چه برسد به رانت و نفوذ و این حرفها..‌.موفق باشید.
بورس قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۷
تو بورس بابت ضرر هات هم بایستی مالیات بدی
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
دوستی با تجربه گفت الان وضعیت بورس خوبه گفتم قیمت اکثر سهم ها به سه سال پیش رسیده ! میدونی چی گفت ! گفت من روزی رو میبینم که اکثر سهم ها صف فروشن و خریداری نیست اون موقه باید دنبال این باشی تا اولین درخواست فروش مال تو باشه.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
این تحلیل سرمایه من بود هر روز نشستم پای لب تابم و اب شدن سرمایه ام را میبینم سرمایه که با عرق در اوردم البته حقم هست خدا این سرمایه را به من داده بود چون اعتقاد داشتم سود بانک حرام هست و پول همیشه در حسابهای بود که سود نداشتن و با کار کردن به اوج رسیدم اما طمع وارد بازاری شدم که حرام هست غمار شاخ و دم که ندارد
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
من پولم 100 ملیون بوده شده 20
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
ما به دولت روحانی رای دادیم تا اوضاع اقتصادی کشور خوب شود اما متاسفانه ۹ ماه است اوضاع بورس خراب درخراب است هرچه پول داشتم آوردم بورس حالا متحمل ۶۰درصد ضررشدم نمیدانم چکارکنم
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
اینجا ایران است