بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران عنوان کرد:

فروش محصولات پتروشیمی با ارز آزاد چالش اصلی صنعت نساجی

صنعت نساجی از جمله صنایعی است که زنجیره تولید آن موجب اشتغال زایی فراوانی در جامعه می شود و با تزریق نقدینگی کمتری در این صنعت نسبت به سایر صنایع می توان فرصت های شغلی فراوانی را فراهم آورد.
کد خبر : ۱۳۴۳۸۵
نویسنده :
جمشیدی
صنعت نساجی از جمله صنایعی است که زنجیره تولید آن موجب اشتغال زایی فراوانی در جامعه می شود و با تزریق نقدینگی کمتری در این صنعت نسبت به سایر صنایع می توان فرصت های شغلی فراوانی را فراهم آورد.

اشتغال زایی مهمترین مزیت صنعت نساجی

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: ایجاد فرصت های شغلی با کمترین میزان سرمایه گذاری از جمله مهمترین مزیت این صنعت به شمار می رود که به نظر می رسد با توجه به رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور، تزریق نقدینگی به صنعت نساجی موجب افزایش اشتغال زایی گردد و در نهایت تا حدودی بسترهای لازم جهت خروج از رکود را فراهم کند. این در حالی است که سایر صنایع همچون صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری چند برابری در آن نسبت به صنعت نساجی فرصت های شغلی کمتری را ایجاد می کند.

از دست دادن بازارهای خارجی حاصل اعمال تحریم ها

محمد مهدی رییس زاده به آسیب های وارد شده بر صنعت نساجی طی سال های اخیر ناشی از اعمال تحریم های بین المللی اشاره کرد و گفت: این صنعت نیز از گزند آثار منفی ناشی از تحریم ها مصون نمانده و این امر مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان و فعالان در آن همچون محدود شدن بازارهای صادراتی به همراه داشته است.

کاهش 9 درصدی صادرات به عراق و افغانستان

وی به صادرات پوشاک و انواع محصولات تولیدی در صنعت نساجی به کشورهای همسایه در پی تیره وتار شدن روابط بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: محصولات تولیدی در حالی به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود که در پی نامساعد شدن وضعیت سیاسی آنها صادرات محصولات به کشورهای مذکور نیز با کاهش مواجه شده است.

به گونه ای که صادرات پوشاک طی پنج ماهه اول امسال حدود 240 میلیون دلار بوده که این رقم نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 9 درصدی همراه بوده است.

واردات مواد اولیه نامناسب به دلیل محدویت تأمین منابع

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران محدودیت تأمین مواد اولیه مورد نیاز را از جمله سایر مشکلات پدید آمده در پی اعمال تحریم ها عنوان کرد و افزود: تأمین خارجی مواد اولیه مصرفی در حال حاضر از کشورهایی همچون هند، چین، ترکیه و کره جنوبی انجام می پذیرد که این امر نیز به منظور دریافت درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت به کشورهای مذکور انجام می پذیرد. برهمین اساس می توان گفت به دلیل محدویت تأمین منابع، مواد اولیه با کیفیت نامناسب وارد کشور می شود.

افزایش هزینه های تحمیلی بر صنعت با فروش محصولات پتروشیمی با ارز آزاد

رییس زاده به فروش محصولات پتروشیمی با ارز آزاد به عنوان تأمین کننده اصلی مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنعت اشاره کرد و گفت: فروش محصولات پتروشیمی با ارز آزاد موجب افزایش هزینه های تحمیلی بر تولیدکنندگان پوشاک شده که البته در پی انجام مذاکرات متعدد با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز مقامات مسئول بخشی از این مشکلات مرتفع گردیده است.

وی افزود: اقتصاد کشور در حالی در وضعیت رکود به سر می برد که وضع برخی هزینه ها همچون مالیات بر ارزش افزوده هشت درصدی و عدم انعطاف پذیری دولت در بخش مالیات موجب افزایش مقدار قاچاق کالا و در مقابل کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان اصلی شده که این امر موجب تشدید شرایط نامناسب فعلی می شود.

افزایش میزان واردات پارچه طی پنج ماهه نخست امسال

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران به افزایش میزان واردات پارچه و انواع پوشاک طی سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: طی پنج ماهه اول امسال حدود 50 هزار تن پارچه از کشورهای خارجی وارد شده که این میزان معادل کل مقدار واردات پارچه طی سال گذشته محاسبه می شود. به عبارت دیگر در پنج ماهه نخست امسال معادل کل سال گذشته پارچه از مجاری مختلف و از راه های گوناگون وارد کشور شده که این امر نیز یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریم های اعمالی است.

لزوم تجهیز لوازم و دستگاه های تولیدی، اصلی ترین نیاز تولیدکنندگان

رییس زاده در خاتمه افزود: بهبود کیفیت و تجهیز دستگاه ها و لوازم تولیدی از جمله اصلی ترین نیاز تولیدکنندگان صنعت است، چراکه تکنولوژی فعلی در اختیار شرکت های تولیدی در این صنعت نسبت به شرکت های رقیب خارجی پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست و مزیت های رقابتی را برای تولیدکنندگان داخلی از میان می برد. برهمین اساس اصلاح و تجهیز دستگاه های تولیدی لازم به نظر می رسد تا با بهبود کیفیت محصولات مانع از منتفع شدن کشورهای خارجی از صادرات محصولات بی کیفیت آنها به کشور شویم و شاهد بهبود وضعیت کلی صنعت در آینده باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
تو هم با این صنعت ورشکسته پدر پتروشیمیهارو دراوردی بعضی به اصطلاح صنایع باید کلا تعطیل بشن یکی نساجی است