بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر : ۱۳۴۸۲۹

به گزارش سرویسبین الملل پایگاه 598؛ دومین سفر دکتر حسن روحانی به نیویورک به عنوان رئیس دولت یازدهم و به منظور شرکت در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ترک ایران توسط هواپیمای ایرباس 340 از شرکت هواپیمایی ماهان، در تاریخ 31 شهریور 93 و فرود در فرودگاه جان اف‌کندی در شامگاه روز دوشنبه به وقت محلی آغاز گردید.

لازم به ذکر است که آمریکا به عنوان مظهر استکبار و شیطان بزرگ اغلب نهادهای بین المللی را در سیطره خود گرفته و حتی دفاتر و مراکز اصلی بسیاری از این نهادها در نیویورک و خاک ایالات متحده است.

همراهان

برخی همراهان اعلام شده‌ی دکتر روحانی در این سفر، کسانی چون دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رییس جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فنآوری، و دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری بودند. اما تا این لحظه تعداد دقیق و اسامی همراهان آقای مخفی نگه داشته شده و اطلاعی از آن در دست نیست اما میتوان گفت که برخلاف همیشه، اولین بار است که هیچ یک از نمایندگان محترم مردم همراه رییس جمهور نبوده اند.

ورود به نیویورک

دکتر حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه جان اف‌کندی نیویورک در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر، اظهار امیدواری کرد تا بتوان از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای رساندن صدای ملت و صدای نظام درباره مسائل مهم به گوش جهانیان بهره برداری و استفاده کرد. رئیس جمهور با اشاره به انجام ملاقات های دو جانبه با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ”در سال گذشته مسئله خشونت و افراطی گری که جهان باید از آن عاری باشد از سوی ایران مطرح شد. امروز می‌بینیم که افراط چه بیدادی در منطقه می‌کند و پیش بینی ما درست بوده است و امسال درباره راه حل های مقابله با تروریسم و خشونت بحث و بررسی خواهیم کرد."

دکتر روحانی با اشاره به شرکت در اجلاس سران درباره تغییرات آب و هوا نیز ابراز امیدواری کرد با شرکت در این اجلاس درباره مسئله آب و هوا و محیط زیست به بحث پرداخته و از آن بهره برداری کنیم.

محل اقامت

اطلاعات مربوط به محل اقامت دکتر روحانی و هزینه های مربوط به آن نیز تا این زمان اعلام نشده است. یاد آوری میشود: سال گذشته ایشان در یکی از پنج هتل گران قیمت نیویورک اقامت کرده که اخبار مرتبط با هزینه های آن با واکنش شدید مردم روبرو شد، هتلی که حتی شیر دستشویی آن از طلا بود...

تعداد خبرنگاران همراه

در یک اقدام بی سابقه و سوال برانگیز، تنها دو نفر خبرنگار برای پوشش خبری رخدادهای نیویورک انتخاب و برده شدند.

روز اول (سه شنبه 1 مهر 93)

الف) دیدارهای روز اول

1-دیدار با نخست وزیر ژاپن

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در اولین دیدار خود با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.

رییس جمهوری در این دیدار ضمن دعوت از ژاپن برای ورود فعال تر به بازار اقتصاد ایران، بر لزوم همکاری های دو جانبه در زمینه محیط زیست و بخصوص در زمینه مسئله کمبود آب، تأکید کرد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز از دکتر روحانی برای حضور در کنفرانس مدیریت بحران محیط زیست که در ماه مارس آینده در ژاپن برگزار می شود دعوت بعمل آورد.

2- دیدار با رئیس جمهور ترکیه

تأکید بر جدیت در تداوم قدم های مثبت در روابط همه ‌جانبه ایران و ترکیه، یادآوری توافقات کمیسیون راهبردی روابط دو کشور برای شتاب بخشیدن به همکاری‌ها و حل برخی مشکلات، دعوت از رجب طیب اردوغان برای حضور در ایران به منظور شتاب بخشیدن به دومین جلسه شورای راهبردی روابط دو کشور، استقبال از حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه در پروژه های داخلی ایران از جمله مسائلی بودند که دکتر روحانی به طرح آنها پرداخت.

3- فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه

دکتر حسن روحانی ظهر سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار با فرانسوا اولاند رییس‌ جمهوری فرانسه گفت: مذاکرات این روزهای ایران و ۱+۵ برای ساختن آینده، اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که با در نظر گرفتن حقوق و نگرانی‌های ملت ایران مسأله هسته‌ای به شکلی متوازن حل و فصل و نتیجه برد-برد (!) برای طرفین حاصل شود.

رییس‌ جمهوری فرانسه نیز در این دیدار که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، با بیان اینکه مذاکرات ۱+۵ با ایران باید هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسد، گفت: این توافق می‌تواند روابط فی مابین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند.

سایت خبری بیزنس اینسایدر(1)پس از برگزاری این دیدار در مطلبی نوشت: ”اولاند پس از این دیدار عنوان کرد ایران باید اقدامات قاطعانه ای را در دستور کار قرار دهد تا نشان دهد قصد حرکت به سمت برنامه تسلیحاتی هسته ای را ندارد."

4-دیدار با رئیس جمهور ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در این دیدار با اشاره به توصیه هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید این کشور درباره اهمیت توسعه روابط ونزوئلا با ایران، تقویت برادری و همکاری با ایران را از اولویت‌های این کشور نام برد.

ب) دیگر برنامه های روز اول

1-سخنرانی در جمع مدیران رسانههای غربی

ایشان در این دیدار با تخطئه ی غرب در قبال موضوع تروریسم این پرسش را مطرح کردند که آیا این رفتار تناقض آمیز نیست که کشوری می گوید من در سوریه می خواهم با یک گروه تروریستی بجنگم و از سوی دیگر علیه دولت مرکزی گروههای مسلح و تروریستی ایجاد می کند؟

در پاسخ به شبکه ان‌بی‌‌سی در خصوص امکان دیدار دکتر حسن روحانی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.

نیویورک تایمز(2)در انعکاس این مطلب و درخصوص اظهارات دکتر روحانی درباره داعش و نحوه ی مقابله با آن به جای تاکید بر اصل مواضع ایشان، نوشت: حسن روحانی با نظر اوباما مبنی بر اینکه داعش باید ریشه کن شود اظهار موافقت نمود!

همچنین هافینگتن پست(3)در ابتدای خبر خود ترجیح داد اعتراض تعداد محدودی از حضار که تصاویری از زندانیان ایرانی در دست داشتند را منعکس نماید. دکتر روحانی در این دیدار بیان داشت که آزادی زندانیان سیاسی فقط از طریق قانون میسر است.

2-سخنرانی در اجلاس تغییرات آب و هوا

خلاصه ی اظهارات ایشان در این اجلاس به شرح ذیل است: ”1- اگر باور داریم بحران گرمایش جهانی معضلی جهانی است، باید بپذیریم که مواجهه با آن هم نیازمند همکاری جهانی است. 2- تجربه تاریخی نشان داده است که تعریف مکانیسم‌های اقتصادی، مؤثرترین مسیر برای ایجاد انگیزه در فعالیت‌های بشردوستانه در سراسر جهان است تا با کمک آن، ساز و کارهای بین‌المللی برای مهار انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای توسعه یابد. 3- نظام هشدار و توصیه به تنهایی نمی‌تواند عامل مؤثری برای رفع معضل گازهای گلخانه‌ای باشد. 4- دستور کار توسعه پایدار دولت جمهوری اسلامی ایران در طول سالی که گذشت، روی آوردن به اقتصاد کم کربن بوده است."

روز دوم (چهار شنبه 2 مهر 93)

الف) دیدارهای روز دوم

1-رئیس جمهور اتریش

دیدار حسن روحانی با هانس فیشر رئیس جمهور اتریش حواشی خاصی دربر داشت. این دیدار تا حدی خشم صهیونیست ها را بر انگیخته بود که حتی واکنش یولی ادلشتاین، سخنگوی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را نیز در پی داشت. تایمز اسرائیل(4)و مجله ی اتریشی انگلیسی زبان لوکال(5)به انعکاس عصبانیت مقامات اسرائیلی از دیدار فیشر و دکتر روحانی پرداختند. ادلشتاین اظهار داشت اسرائیل از اتریش بیشتر از کشورهای دیگر انتظار دارد که منافع صهیونیست ها را در روابط خود با دیگر کشورها مراعات کند که یکی از موارد آن جلوگیری از هسته ای شدن ایران است.

دکتر روحانی در دیدار خود با هانس فیشر اظهار داشته بود اراده مردم و دولت ایران همواره فعالیت در مسیر صلح‌آمیز بوده است و اتحادیه اروپا و اتریش باید در زمینه دستیابی سریع‌تر به توافق نهایی مسئولیت خود را به خوبی ایفا کند. ایشان تأکید کردند: مطمئناً این توافق به نفع ایران، اتحادیه اروپا و همه طرف‌های مذاکره‌کننده خواهد بود.

2- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل

دکتر روحانی در این دیدار اظهار داشت: ”ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم." بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه میزبانی رییس‌ جمهوری ایران، افتخار بزرگی است، به بحران‌هایی که امنیت و ثبات جهان را به مخاطره انداخته اشاره کرد و گفت: من در بحث هسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با ۱+۵ را ستایش می‌کنم.

3- کامرون نخست وزیر انگلیس

جلسه‌ی ملاقات رو در روی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر انگلیس (دیوید کامرون) که از پیش برنامه ریزی شده بود هم در داخل و هم در خارج از کشور بازتاب های گوناگون و فراوانی را به همراه داشت. مجیزگویان دولت یازدهم این دیدار را که پس از 35 سال در این سطح بین ایران و انگلیس واقع میشد با عنوان دیداری تاریخی(!) به تیتر یک برخی روزنامه ها تبدیل کردند. از سوی دیگر، برخی منتقدین که خباثت و دشمنی انگلیس علیه کشورمان را فراموش نکرده اند به انتقاد از این دیدار پرداختند. اظهارات توهین آمیز دیوید کامرون نسبت به ملت و حکومت ایران بلافاصله پس از جلسه ای که با دکتر روحانی داشت مهر تاییدی بر دغدغه های منتقدین بود. کامرون پس از دیدار با دکتر روحانی گفت: ما سه اختلاف نظر اساسی با ایران داریم: حمایت ایران از سازمان های تروریستی، برنامه هسته ای این کشور، و نحوه ی رفتار ایران با شهروندان خود. ایران باید تمام این رفتارها را تغییر دهد.

4- رئیس جمهور اسلوونی و رئیس شورای اروپایی با همراهی کاترین اشتون

بوروت پاهور، رئیس‌جمهور اسلوونی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دیدار روسای جمهور دو کشور را علامتی قوی برای مصمم بودن دو کشور برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: نه تنها مانعی برای روابط دو کشور وجود ندارد بلکه فرصت‌ها برای تعمیق روابط خیلی زیاد است. وی ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌الملل به ایران به عنوان لنگرگاه صلح و ثبات در منطقه بسیار حساس خاورمیانه نگاه کند.

دکتر روحانی همچنین با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هرمان ون رومپوی رئیس شورای اروپا در نیویورک دیدار کرد.

ب) دیگر برنامه های روز دوم

1- مصاحبه با چارلی رز، مجری معروف آمریکایی

ایشان در مصاحبه با شبکه ی تلویزیونی پی بی اس(6)در پاسخ به سوال چارلی رز، مجری این شبکه اگرچه اعمال تروریستی گروهک داعش را سبعانه و وحشیانه خواندند اما انگیزه های حمله ی امریکا و متحدانش به این گروه را زیر سوال بردند. ایشان همچنین در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و آمریکا، گفت: اگرچه بین آمریکا و ایران در طول سی و چند سال گذشته، تنش و تخاصم فراوانی بوده است اما باید روزی این مشکلات حل‌وفصل شود (!)؛ معتقد نیستیم که بین ایران و آمریکا همیشه باید این فاصله، شکاف، اختلاف و تنش وجود داشته باشد و این به نفع دو ملت نیست.

2- نشست با اقتصاددانان و سرمایه گذاران آمریکایی

حسن روحانی در جمع فعالان، صاحب نظران و سرمایه گذاران شرکت‌های بزرگ آمریکایی تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی پلی برای ارتباط بهتر دو ملت است و اقتصاد ایران می تواند به شاهراهی برای تجارت جهانی، حل و فصل مشکلات سیاسی، ایجاد اعتماد بیشتر میان ملت ها و استقرار امنیت در کل کشورهای خاورمیانه مبدل شود. دکتر روحانی با اشاره به آثار تحریم های غیرقانونی در عرصه اقتصاد جهانی اظهار داشت: یکی از پیامدهای تحریم رواج فساد است، ضمن اینکه تحریم های غیرقانونی، کور و ظالمانه باعث تضییع حقوق بشر و تخریب روابط ملت ها نیز می شود.

روز سوم (پنج شنبه 3 مهر 93)

الف) دیدارهای روز سوم

1- رئیس جمهور بولیوی

دکتر روحانی در این دیدار با تبریک به رییس جمهوری بولیوی به خاطر ریاست بر گروه 77 و ضمن اعلام آمادگی برای توسعه روابط دو جانبه ایران و بولیوی گفت: از لحاظ جغرافیایی فاصله ایران و بولیوی بسیار زیاد است، اما قلب ها و اهداف و آرمان های ما در مسائل بین المللی بسیار به هم نزدیک است. رییس دولت یازدهم گفت: دو کشور برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با کشورهای متجاوز دارای مواضع و نظرات مشترکی هستند و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و بویژه در حوادث اخیر غزه نظرات دو کشور کاملا مشابه بود.

2- حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق

دکتر روحانی در ادامه دیدار با روسای کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک، حیدر عبادی نخست وزیر عراق را در هتل محل اقامت خود به حضور پذیرفت. دکتر روحانی در این دیدار با تبریک به عبادی و اعضای کابینه جدید عراق گفت: کابینه عراق در مقطع بسیار حساس فعلی، بار مسئولیت سنگینی را به دوش گرفته است. کار بزرگی که همه مسئولین عراقی در این مقطع برای وحدت و اتحاد و همبستگی انجام دادند، بسیار ارزشمند بود و همه دوستان عراق از جمله ایران را خوشحال کرد.

روحانی، ایران و عراق را دو کشور برادر، همسایه، دوست، هم فرهنگ و دارای سوابق تاریخی بسیار مهم خواند و قدم های موفق عراق در برابر گروه‌های تروریستی بویژه داعش را قابل تقدیر و شایسته تبریک دانست.وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان وظیفه شرعی و وظیفه همسایگی و برادری خود به عراق کمک کرده و کمک خواهد کرد. ما در این کمک نه از کسی اجازه گرفته ایم و نه اجازه خواهیم گرفت و نه اجازه خواهیم داد که کشوری بخواهد در روابط ایران و عراق دخالتی کند.

3- فواد معصوم رئیس جمهور عراق

وی در دیدار فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق گفت: تفرقه و تجزیه عراق به نفع ملت عراق و منطقه نیست و همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت این کشور سهم داشته باشند. رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه عراق قدرتمند، عراق واحد است گفت: خواست همه مردم و مسئولان ایران حفظ یکپارچگی و وحدت عراق است.

4- رئیس جمهور سوئیس

روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولت‌هایی که بخواهند از این گروه‌ها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت. وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع مشکلات از طریق تفاهم، اعلام کرد و گفت: مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مکانیزم اصلی برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای است.

دیدیه بورکهالتر رئیس جمهور سوئیس نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزهای بین‌المللی ایجاد و با گفت‌وگو تعمیق پیدا می‌کند، گفت: ما از تلاش‌های ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی می‌کنیم.

5- شویلی نخست وزیر گرجستان

روحانی با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو جانبه تهران-تفلیس در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و مبارزه با مواد مخدر، خواستار گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برای اهداف توسعه و امنیت دو کشور و منطقه شد.

ایراکلی غاریبا شویلی، نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار، با یادآوری روابط دیرینه و تاریخی دو کشور گفت: ایران و گرجستان می‌توانند با همکاری یکدیگر حجم مبادلات تجاری، فرهنگی و ارتباطات مردمی را چند برابر کنند. وی اجرای طرح‌های استراتژیک نظیر احداث خط لوله گاز و آب و توسعه حمل و نقل را زمینه‌ساز توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی دانست و گفت: روابط اقتصادی ما در چند سال اخیر افزایش یافته است.

ب) دیگر برنامه های روز سوم

1- حضور در جلسه پرسش و پاسخ در جمع اندیشمندان اندیشکده‌های آمریکایی

دکتر حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه به وقت نیویورک، در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی، در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا، افزود: در دهه‌های گذشته روابط ایران و آمریکا، پرتنش و حتی خصمانه بوده است. باید ارزیابی شود که چقدر از این سیاست‌ها نفع برده و چقدر ضرر کرده‌ایم!

دکتر روحانی با بیان اینکه باید ریشه تنش‌ها در روابط فعلی بین آمریکا و ایران شناسایی و برطرف شود، تصریح کرد: روابط خوب بین ملت‌ها بهتر از ایجاد فاصله است و اینکه بهبود روابط از کجا شروع شود و از چه فرصتی بهترین بهره‌برداری صورت گیرد، می‌تواند موضوع بحث در نشست‌های نخبگان باشد!

رییس جمهوری افزود: هر چند اختلاف نظرهایی در موضوع هسته‌ای باقی مانده، اما توافق امکان‌پذیر است.

2- سخنرانی در جمع رهبران اسلامی آمریکا

روحانی در جمع رهبران اسلامی آمریکا گفت : وظیفه سنگین علما و رهبران برجسته جوامع اسلامی تلاش برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و تبلیغ و انتشار اسلام رحمانی بویژه در میان جوانان است. دکتر روحانی در جمع شخصیت‌ها و رهبران برجسته جامعه اسلامی ایالات متحده امریکا گفت: وقوع انقلاب اسلامی در ایران سرآغاز بیداری اسلامی در کل خاورمیانه بود و عده ای برای مبارزه با این حرکت تلاش کردند تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

رییس دولت با بیان اینکه امروز دشمنان با ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان و راه اندازی حرکت های تروریستی به نام دین و جهاد، در صدد مبارزه با اسلام سیاسی بر آمده اند، گفت: نمایش توحش و بربریت عده ای در شبکه های اجتماعی با ادعای اسلام، توطئه ای است که هدف آن سرافکنده کردن اسلام در دنیای متمدن امروز است. روحانی اظهار داشت: دعوت به مبارزه علیه خشونت و افراط توسط فردی انجام شده که تربیت شده حوزه‌های دینی است و لباسی به تن دارد که لباس تبلیغ دین خداست.

3- سخنرانی در سازمان ملل

مختصری از بازتاب های رسانه ای سخنرانی دکتر روحانی(7)در شصت و نهمین مجمع عمومی:

اینترنشنال بیزنس تایمز(8)مطلب خبری خود درخصوص اظهارات دکتر روحانی در صحن سازمان ملل را اینگونه آغاز کرد: ”روحانی اگرچه در سخنرانی بیست دقیقه ای خود از کشوری نام نبرد اما در مجموع غرب را به خاطر گسترش فراگیر افراط گرایی اسلامی سرزنش نمود." ابراز خوشبینی دکتر روحانی نسبت به آینده ی مذاکرات و موضوعات امریکا و داعش از جمله ی نکات سخنرانی رئیس جمهور بودند که بیزنس تایمز به انعکاس آنان پرداخت.

لس آنجلس تایمز(9)نیز واکنش صهیونیست ها به سخنرانی دکتر روحانی را سوژه ی خبری خود قرار داد و نوشت: ”رژیم صهیونیستی سخنرانی رئیس جمهور ایران علیه تروریسم را محکوم نمود."

روز چهارم (جمعه 4 مهر 93)

الف) دیدارهای روز چهارم

1- وزیر امور خارجه آلمان

روحانی تصریح کرد: چارچوب توافق موقت ژنو باید مبنای توجه همه طرفین باشد، سطح غنی‌سازی باید در چارچوب نیازهای ایران باشد؛ بر این اساس باید هر چه سریعتر مسئله را حل و فصل کنیم. رییس‌جمهوری با اشاره به نقش موثر آلمان در دوران مذاکرات تروییکای اروپا با تهران، از وزیر امورخارجه این کشور خواست تا به عنوان عضو 1+5، تحرک لازم برای بالا بردن اراده طرف مقابل جهت ادامه صحیح مسیر مذاکرات تا نقطه مطلوب را نشان دهد. وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: ما اکنون اجازه نداریم که این مذاکرات را به شکست بکشانیم.

ب) دیگر برنامه های روز چهارم

1- گفتگوی تلویزیونی با کریستین امانپور گزارشگر سی ان ان

روحانی در گفتگو با گزارشگر و مجری سی ان ان(10)، در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی حمایت ایران از دولت اسد گفت: اگر ارتش بشار اسد با تروریست ها نمی جنگید اوضاع این کشور بسیار متفاوت از حال حاضر میشد. آزادی زندانیان سیاسی ایرانی-امریکایی، مسئله ی هسته ای، و مسائل منطقه ای از دیگر محورهای این گفتگو بود.

2- دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا در نیویورک

وی در این دیدار با بیان اینکه عده‌ای در داخل کشور بودند که می‌گفتند ما برای پیشرفت نیازی به جهان نداریم و عده‌ای هم در خارج از کشور می‌گفتند ایران را می‌شود حذف کرد گفت: امروز در داخل کشور همه قبول دارند که راه درست تعامل سازنده با جهان است و در خارج از کشور بر این نکته توافق شده است که بدون ایران در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و جهانی کارها سخت پیش می‌رود و یا در عمل ناممکن شده است.(11)

3- نشست تخصصی با حضور نخبگان ایرانی مقیم امریکا

وی در دیدار با نخبگان ایرانی حوزه اقتصاد در امریکا گفت: دنیای امروز را دنیای دانش و رقابت است و اگر در این رقابت برای برنده شدن تلاش نکنیم، نه اینکه عقب می‌افتیم، بلکه کل توسعه و آینده کشور زیر علامت سوال قرار می‌گیرد.

روز پنجم (شنبه 5 مهر 93)

الف) دیدارهای روز پنجم

1- دیدار با نخست وزیر لبنان

روحانی در دیدار با نخست وزیر لبنان گفت: لبنان همواره الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب بوده است که باید تلاش کرد این موضوع تقویت شود و ایران چون گذشته هر گونه کمک لازم برای آرامش و تحکیم وحدت در لبنان را وظیفه خود می داند. وی با ابراز تأسف نسبت به آتش افروزی از طریق اختلافات قبیله ای و مذهبی در برخی کشورهای منطقه افزود: امروز خشونت و تروریسم مشکل اصلی منطقه خاورمیانه است.

2- دیدار با رئیس جمهور گینه

روحانی در دیدار خود با رییس جمهور گینه گفت: دو کشور می‌توانند مناسبات فی مابین را با شناسایی زمینه‌های همکاری بویژه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترش دهند. روحانی با اشاره به تهدیداتی چون تروریسم و شیوع بیماری ابولا در افریقا تصریح کرد: کشور ما در چارچوب نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی در رفع مخاطرات که جان انسانهای بی‌گناه را تهدید می‌کند همکاری کرده خواهد کرد.

ب) دیگر برنامه های روز پنجم

1- مصاحبه ی خبری با برخی رسانه‌های جهان

چکیده سخنان دکتر روحانی در نشست خبری نیویورک: 1- تروریسم منابع مختلفی دارد که اگر می‌خواهیم با این خطر بزرگ منطقه‌ای و جهانی مبارزه کنیم، باید آن منابع که اعم از منابع ایدئولوژیکی، انسانی، مالی و تسلیحاتی هستند، قطع شوند. 2- بار بزرگ مسئولیت مقابله با تروریسم بر دوش علما، دانشمندان، اندیشمندان، فرهیختگان و نویسندگان است. باید روشن سازیم که آنچه در این خشونت از لحاظ ایدئولوژیکی ادعا می‌شود، دروغ و نابجا است و این خشونت ربطی به هیچ یک از ادیان الهی و آسمانی بویژه اسلام ندارد. 3- در مبارزه با تروریسم، به جای کار نمایشی، باید به کار ریشه‌ای بپردازیم (به چالش کشیدن نحوه ی مقابله ی نمایشی امریکا با داعش) 4- تحریم به ضرر همه ملت‌ها و دولت‌های تحریم‌کننده و تحریم‌شونده است. 5- زمان باقی‌مانده برای مذاکره کوتاه است و پیشرفت‌هایی که در روزهای گذشته مشاهده کرده‌ایم بسیار بسیار کند بوده است. 6- قرار نیست برای همیشه روابط بین ایران و آمریکا تنش آمیز و خصمانه باشد. روزی روابط برقرار می شود و باید زمان درست آن را پیدا کنیم لذا ضرورت دارد دو کشور شرایطی را فراهم کنند که آینده بهتر ازگذشته باشد.(12)

2- دیدار با دانشگاهیان ایرانی مقیم آمریکا

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح شنبه به وقت نیویورک در جمع اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی مقیم آمریکا، با اشاره به استقرار ثبات و آرامش در فضای اقتصادی ایران طی یکسال گذشته، افزود: جامعه امیدوار و با نشاطی ایجاد شده است. مردم ایران دارند خوب تلاش می‌کنند و در بسیاری موارد، دولت دنباله رو مردم است. دولت وظیفه دارد ضمن حفظ امید مردم، نسبت به ایجاد فرصت برای حرکت سریع مردم اقدام کند.

پایان سفر پنج روزه به نیویورک، آغاز سفر به آستاراخان:

عصر روز شنبه به وقت آمریکا و بامداد روز یکشنبه به وقت تهران سفر رئیس جمهوری به نیویورک پایان یافت و حسن روحانی آمریکا را به مقصد روسیه و شهر آستاراخان به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر ترک کرد. ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، پنج کشور حاشیه دریای خزر هستند و سه اجلاس پیشین به ترتیب در ترکمنستان (عشق آباد-اردیبهشت۸۱)، ایران (تهران-مهرماه۸۶) و جمهوری آذربایجان (باکو-آبان ۸۹) برگزار شده است.

خبرگزاری مسکو تایمز(13)با پوشش خبر حضور دکتر روحانی در این اجلاس نوشت: ”روحانی در نیویورک هم اعلام کرده بود که در این سفر درباره‌ی مسئله ی هسته‌ای با روسیه مذاکره خواهد کرد." لازم به ذکر است روسیه در میان باقی اعضای 5+1 رفتار منصفانه تری با ایران داشته که این امر موجبات نگرانی امریکا را فراهم آورده است.

اما حواشی مرتبط با این سفر از چشم رسانه های غربی دور نماند. حسن روحانی در یکی از مصاحبه های خبری خود نسبت به رفتار هفته ی گذشته ی نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داد که این امر انعکاس قابل توجهی را در رسانه های غربی به دنبال داشت. گاردین(14)در این رابطه نوشت: رئیس جمهور ایران با گذشت یک هفته از دیدار خود با نخست وزیر انگلیس نسبت به رفتار وی واکنش نشان داد!

گاردین نوشت: روحانی ادعا دارد که این دیدار به درخواست طرف انگلیسی بوده که ایران نیز آن را پذیرفته است.

از دیگر حواشی سفر آستاراخان، هدیه قابل تامل پوتین به روحانی بود. رییس جمهور روسیه در دیدار خود با حسن روحانی یک سپر جنگی به او هدیه داد! این پیشکش،سپر رزمی یکی از سربازان شاه عباس اول (قرن هفدهم) از جنس برنز و طلا بود که مربوط میشد به جنگ میان ایران و عثمانی (1603 تا 1618 میلادی).

بازگشت به تهران

سفر غرب و شرق حسن روحانی در تاریخ 7مهرماه 93 به پایان رسید و هواپیمای ایشان در شامگاه دوشنبه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. آقایان ولایتی، اسحاق جهانگیری و برخی وزرای دولت یازدهم از بازگشت روحانی به تهران استقبال کردند.


منابع

1-http://www.businessinsider.com/r-hollande-after-meeting-rouhani-expresses-hope-for-nuclear-deal-2014-9

2-http://www.nytimes.com/news/un-general-assembly/2014/09/25/hassan-rouhani-hints-at-isis-and-nuclear-gaps-to-be-bridged/?_php=true&_type=blogs&_r=0

3-http://www.huffingtonpost.com/2014/09/23/iran-president-jason-rezaiain_n_5868968.html

4-http://www.timesofisrael.com/knesset-speaker-to-press-austria-to-back-iran-sanctions/

5-http://www.thelocal.at/20140930/knesset-speaker-austria-must-back-iran-sanctions

6-http://news.yahoo.com/iran-warns-us-over-syria-bombing-campaign-014427007.html

7-http://snn.ir/detail/News/358752/187

8-http://www.ibtimes.com/hassan-rouhani-un-speech-iranian-president-blames-west-middle-east-extremism-during-united-1695029

9-http://www.latimes.com/world/middleeast/la-fg-israel-un-abbas-rouhani-20140927-story.html

10-http://edition.cnn.com/2014/09/26/world/meast/iran-president-amanpour-interview/

11-http://snn.ir/detail/News/358783/187

12-http://snn.ir/detail/News/358888/187

13-http://www.themoscowtimes.com/news/article/iran-president-rouhani-offers-help-to-russia/508073.html

14-http://www.theguardian.com/world/2014/sep/30/iranian-president-cameron-week-historic-meeting

اشتراک گذاری :
ارسال نظر