بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
در بازدید از مجتمع پالایشگاه و پتروشیمی تبریز عنوان شد:

بازگشایی نماد پالایشی ها تا پایان مهرماه

مدیران سازمان بورس، مدیران کارگزاری ها و کارشناسان بازار سرمایه و نیز گروهی از خبرنگاران فعال این حوزه از مجتمع پالایشگاه و پتروشیمی تبریز بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت های تولیدی و برنامه های آینده این دو مجموعه آشنا شدند.
کد خبر : ۱۳۵۲۱۸
نویسنده :
کیوان فر
مدیران سازمان بورس، مدیران کارگزاری ها و کارشناسان بازار سرمایه و نیز گروهی از خبرنگاران فعال این حوزه از مجتمع پالایشگاه و پتروشیمی تبریز بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت های تولیدی و برنامه های آینده این دو مجموعه آشنا شدند. در جریان این بازدید که پنج شنبه هفته گذشته انجام شد، مدیران دو مجتمع مذکور طی یک نشست خبری به سوالات و ابهامات موجود بازدیدکنندگان پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدای این برنامه مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در جمع بازدیدکنندگان به تشریح توانمندی های این مجتمع پرداخت و اظهار داشت: "شبریز" در حالی طی سال 1356 و با ظرفیت اسمی 80 هزار بشکه در روز راه اندازی شد که این میزان در سال 1371 به 110 هزار بشکه در روز رسیده و با این میزان حدود هفت درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد باقر دخیلی افزود: نفت گاز، بنزین موتور و نفت کوره سنگین عمده تولیدات این مجتمع پالایشی را تشکیل می دهند و نفت خام مورد نیاز پالایشگاه ها به میزان 110 هزار بشکه در روز نیز از میادین نفتی جنوب کشور توسط خط لوله ای به قطر 16 اینچ و گاز طبیعی مصرفی به طور متوسط به میزان 40 هزار متر مکعب در ساعت از شبکه نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر موسوم به cros توان فرآورش نفت خام های متنوع را دارا است.

وی در بیان طرح ها و پروژه های در دست اجرای شرکت پالایش نفت تبریز گفت: بیش از 9 طرح مختلف جدید در این مجتمع در دست اجرا است که از جمله آن می توان به گرانول سازی گوگرد به صورت گرانول جهت ایجاد امکان صادرات و افزایش ارزش محصول و حذف آثار مخرب زیست محیطی پخش ذرات گوگرد در هوا نام برد. همچنین اختلاط روغن های روان ساز، تصفیه گاز با استانداردهای یورو 4، احداث مجتمع روغن سازی و تولید پنج نوع روغن پایه گروه 2و 3 از دیگر طرح هایی است که برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات، افزایش میزان تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تولید محصولات با استانداردهای روز دنیا و افزایش بهره وری واحدهای عملیاتی و راندمان تولید اجرایی شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: اجرای طرح جامع ارتقای کیفی و کمی فرآورده ها نیز با سرمایه ای بیش از 900 میلیون دلار برآورد شده که می تواند به دو صورت آورده نقدی سهامداران و یا دریافت وام با بهره هشت درصد صورت پذیرد.

وی در خصوص IRR برآوردی این طرح گفت: طبق طرح توجیهی در نظر گرفته شده نرخ IRR یا نرخ بازده داخلی طرح بر حسب نوع تأمین سرمایه به صورت نقدی یا دریافت وام بین 21 تا 31 درصد متفاوت خواهد بود.

مدیرعامل "شبریز" در خاتمه سخنان خود به ثبت رکورد رشد چهار برابری سود خالص پس از کسر مالیات در سال 92 نسبت به سال پیش از آن اشاره کرد و گفت: روند افزایشی آمار فروش ریالی محصولات نیز در سال 92 نسبت به سال 91 به صورت قابل توجهی محقق شده و به نظر می رسد این روند مثبت در سال 93 نیز ادامه خواهد یافت.

براساس این گزارش گفتنی است پس از این جلسه، از واحدهای عملیاتی شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی تبریز بازدیدی به عمل آمد.

در ادامه، نشست خبرنگاران حوزه بازار سرمایه با مدیران سازمان بورس، بازار سرمایه و پتروشیمی و پالایش نفت تبریز برگزار شد و معاونت مالی و سرمایه گذاری های هلدینگ نفت و گاز پارسیان به نمایندگی از سهامدار عمده و نیز مدیران این مجتمع پالایش نفت و پتروشیمی تبریز به سوالات مطرح شده حاضرین در نشست پاسخ گفتند.

مدیرعامل "شبریز" در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز در خصوص زمان بازگشایی نماد و وضعیت تحقق سود در صورت های مالی عملکرد دوره شش ماهه اول سال مالی 93 گفت: دلیل اصلی توقف نماد در بورس عدم ارایه صورت های مالی سه ماهه و شش ماهه سال مالی جاری بوده که ناشی از نامشخص بودن نرخ فرآورده های تولیدی و نرخ نفت خام مصرفی در کل صنعت است.

دخیلی افزود: در این رابطه جلسات متعددی در وزارت نفت و با حضور مدیران پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شده و وزیر نفت از اعلام سیاست های کیفی سازی و نرخ نفت خام مصرفی فرآورده های تولیدی پالایشگاه ها ظرف 20 روز آینده خبر داده است. پس از آن صورت های مالی قابل تنظیم و اعلام به سهامداران است که امیدواریم این موضوع تا آخر ماه به واحدهای مالی پالایشگاه ها ابلاغ شود و پس از آن می توان شاهد بازگشایی نماد "شبریز" و سایر نمادهای گروه بود؛ اما در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان تحقق سود وجود ندارد.

وی در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون وضعیت 845 میلیارد ریال تفاوت نرخ ارز موجودی نفت خام و فرآورده های ویژه مطالبه پالایش و پخش از پالایشگاه تبریز تصریح کرد: این مبلغ مربوط به پایان دوره سال 91 بود که با توجه به اتفاقات سال 92 و دستورالعمل دولت بایستی کلیه فرآورده ها و نفت خام با نرخ ارز مبادلاتی محاسبه شود که براساس همین مصوبه این مبالغ در قالب همین موارد محاسبه و به طور کامل تصفیه حساب شد.

زادمهر، معاونت مالی و سرمایه گذاری "پارسان" در رابطه با برنامه حمایت از سهام "شبریز" در زمان بازگشایی نماد معاملاتی گفت: تمام پالایشگاه ها با همکاری سازمان بورس تلاش دارند ارایه صورت حساب ها و تعیین تکلیف دستورالعمل کیفی سازی محصولات تسریع شود و طبق گفته رییس سازمان بورس ظاهراً این قول گرفته شده که صورت حساب ها به گونه ای ارایه شود که پالایشگاه ها در سودآوری خود دچار مشکل نشوند.





اشتراک گذاری :
ارسال نظر