بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
توسط کارگزاری بهمن بررسی شد:

تحلیل بنیادی "شسپا"

شرکت نفت سپاهان در سال ۱۳۷۷ توسط صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با هدف ساخت روغنهای پایه و سرمایه اولیه ۶۰۰ میلیارد ریال تأسیس گردید؛ پیش از آن تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران و به نام مجتمع کارخانجات روغن سازی پالایشگاه اصفهان در دی ماه ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز نموده بود، که در راستای سیاست خصوصی سازی صنایع دولتی واگذار و از آن پس به شرکت نفت سپاهان تغییر نام یافت
کد خبر : ۱۳۶۳۳۳

معرفی شرکت

شرکت نفت سپاهان در سال ۱۳۷۷ توسط صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با هدف ساخت روغنهای پایه و سرمایه اولیه ۶۰۰ میلیارد ریال تأسیس گردید؛ پیش از آن تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران و به نام مجتمع کارخانجات روغن سازی پالایشگاه اصفهان در دی ماه ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز نموده بود، که در راستای سیاست خصوصی سازی صنایع دولتی واگذار و از آن پس به شرکت نفت سپاهان تغییر نام یافت.

با گذشت نزدیک به دو دهه از زمان بهره برداری و ۱۲ سال از زمان تأسیس همچنان در زمینه روانسازی به عنوان بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پالایشگاه تولید کننده روغن پایه خاورمیانه با ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع روغن، در حدود نیمی از توان تولید کشور را تشکیل می‌دهد و در اصل حجم فرآورده‌های آن معادل با کل تولیدات سایر پالایشگاهای روغن ساز در ایران می‌باشد.

طیف گسترده‌ای از فرآورده‌های روانکاری شامل انواع روغن‌های موتوری اعم از بنزینی، دیزلی، گازسوز، روغنهای دنده خودرو، روانکارهای صنعتی، گریس، ضدیخ، پارافین مایع اسلاک واکس، پارافین واکس و روغن پایه، تولیدات نفت سپاهان را تشکیل می‌دهند.

سهامداران شرکت

تحلیل بنیادی

افزایش سرمایه شرکت

تحلیل بنیادی

بازار فروش محصولات و تامین مواد اولیه شرکت

در بودجه 1393 شکت پیش بینی کرده است که 76 درصد از محصولات خود را صادر و مابقی را در داخل کشور عرضه کند.

تحلیل بنیادی

شرکت پیش بینی کرده است که 79 درصد از مواد اولیه خود راداخلی و مابقی را از طریق واردات تامین کند.

تحلیل بنیادی

نرخ دلار

پیش بینی شرکت در سال 1393، دلار 29000 ریالی به منظور واردات و صادرات می باشد.

تحلیل بنیادی

مقایسه ظرفیت شرکت های روغنی

همانطور که مشاهده میشود در میان روانکاران بیشترین ظرفیت تولیدی را شرکت نفت سپاهان دارد.

تحلیل بنیادی


تحلیل بنیادی

طرح های توسعه

شرکت دو طرح توسعه مهم دارد که شامل تولید برایت استاک و گریس می باشد. برایت استاک یک روغن سنگینی است که ماده اولیه به منظور تولید آن، وکیوم باتوم می باشد. در حال حاضر در بین شرکتهای روانکار در ایران تنها تولید کننده برایت استاک، نفت ایرانول می باشد.

تحلیل بنیادی

مفروضات برآورد سود

هزینه های سربار(به جز استهلاک)، دستمزد مستقیم، هزینه های اداری و عمومی نسبت به سال ماقبل خود برای سال 93 و 94 با 25 درصد رشد در نظر گرفته شده است.

نرخ دلار به منظور صادرات و همچنین واردات مواد افزودنی در سال 93 ، 31000 ریال و برای سال 94 ، با 32550 ریال در نظر گرفته شده است.

با توجه به مباحث مطروحه در جلسه مورخ 03/06/1393 کار گروه تنظیم بازار و همچنین جلسه مورخ 04/06/93 با حضور نمایندگان انجمن روغن سازی در ارتباط با تقاضای افزایش قیمت روغن موتوری، نرخ انواع روغن موتوری معادل 12 درصد افزایش یافت.

تحلیل بنیادی

تولید

نحوه گزارش دهی شرکت در تولید فروش با شرکتهای دیگر متفاوت است شرکت نفت سپاهان تولید را به تن و فروش را به متر مکعب گزارش می کند.

تحلیل بنیادی

مقدار فروش

فروش شرکت بر اساس دو سناریو برآورد شده است، سناریو اول بر این اساس است که در سه ماهه سال 92 تنها 17 درصد از فروش محقق شده است در حالی که در سه ماهه سال 93 معادل 19 درصد از بودجه فروش محقق شده است بنابر این می توان گفت شرکت توانایی افزایش فروش 2 درصدی را خواهد داشت.

در سناریو دوم و همچنین کارشناسی سال 1394 مقدار فروش شرکت برابر با بودجه93 شرکت در نظر گرفته شده است.

تحلیل بنیادی

مبلغ فروش

به منظور پیش بینی مبلغ فروش لازم است که به میزان فروش داخلی و صادراتی شرکت توجه شود.

نرخ فروش محصولات داخلی اسلاک وکس و روغن پایه در سال 93 نسبت به سال 92 بدون رشد و برابر با سال 92 درنظر گرفته شده است اما مابقی محصولات برای 7 ماهه آخر سال 93 معادل 12 درصد رشد در نظر گرفته شده است.

به منظور بررسی نرخ محصولات صادراتی می بایست به فرمول ذیل توجه شود:

طبق شفاف سازی شرکت در تاریخ 26/12/92 شرکت در محاسبات مربوطه به منظور تبدیل نرخ دلاری(دلار بر تن) به نرخ ریالی(ریال بر متر مکعب) از فرمول ذیل بهره گرفته است:

تحلیل بنیادی

در صورتی که با توجه به محاسبات منطقی می بایست به جای تقسیم نرخ فروش بر چگالی می بایست نرخ فروش ضرب در چگالی شود. از طرفی می توان اذعان داشت با توجه به افت قیمت نفت، افزایش 20 تا 40 درصدی نرخ دلاری محصولات در بازار بین الملل تاحدودی از لحاظ تحلیلی غیر معقول است بنابراین در سناریو اول برای سال 93 ، نرخ دلاری سال 92 را با رشد 5 درصدی و در سناریو 2 بر اساس آخرین نرخ محصولات در ماه اخیر و نرخ تسعیر ارز نیز 31000 ریال در نظر گرفته شده است.

برای سال 94 نرخ محصولات با رشد 5 درصد و نرخ تسعیر ارز 32550 ریال لحاظ شده است.

تحلیل بنیادی

با توجه به موارد فوق خواهیم داشت:

تحلیل بنیادی

مبالغ و نرخ های فروش در مجموع به صورت ذیل می باشد:


تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی


همانگونه که ملاحظه می شود فروش روغن پایه بالغ بر 50 درصد ، اکسترکت 18 تا 19 درصد و روغن نهایی 20 تا 22 درصد از مبلغ فروش شرکت را در بر می گیرد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

تحلیل بنیادی

شرکت لوبکات و آیزوریسایکل را از ایران و مواد افزودنی را از امارات تهیه می کند .

لازم به ذکر است در محاسبات مواد افزودنی دو نکته ذیل لحاظ شده است:


تحلیل بنیادی

*موجودی اول دوره شرکت به نرخ 37میلیون ریال

* نیاز مازاد بر موجودی اول دوره را با افزایش 20 درصد نسبت به نرخ سال 92 و همچنین تسعییر نرخ ارز 31000 ریال

* ضریب مصرف 2 درصدی مواد افزودنی همانند سال های گذشته

کل بهای تمام شده کالای فروش رفته به شرح ذیل است:

تحلیل بنیادی

صورت سود و زیان

همان طور که مشاهده می شود سود کارشناسی شده شرکت در سال 93 در سناریو 1 و 2 به ترتیب 3523 و 3645 ریال می باشد.

لازم به ذکر است طبق مواردی که در بخش فروش صادراتی توضیح داده شد اگر شرکت قابلیت فروش با نرخ های دلاری صادراتی گفته شده طبق بودجه 93 را داشته باشد شرکت قابلیت سود بیش از 4500 ریال را خواهد داشت.

در بخش خالص سایر درامدهای سال 92 معادل 254 میلیارد ریال است که 229 میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به تعدیل ذخیره مطالبات مشکوک الوصول می باشد که احتمال تکرار پذیری آن برای سال 93 وجود ندارد بنابراین در کارشناسی 93 و 94 برابر صفر در نظر گرفته شده است.

تحلیل بنیادی

فرصتها

*شرکت نفت سپاهان نسبت به رقبای داخلی خود دارای مزیت بالقوه ای است که لوبکات را از پالایشگاه اصفهان از طریق خط لوله به شرکت خود انتقال می دهد بنابراین هزینه حمل ندارد.

* اخذ معافیت مالیاتی صادراتی برای روغن موتور نیز محتمل است.

* زمزمه هایی مبنی بر حذف 5 درصد عوارض نوسازی خطوط لوله نیز پیرامون شرکت وجود دارد.

تهدیدات

* در سال جاری پالایشگاه نفت اصفهان اورهال دارد و شرکت برای تامین نیاز خود به مواد اولیه هزینه های بیشتری را صرف کند.

* درصورت تک نرخی شدن ارز در سال 94 سود آوری شرکت کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. زیرا مبنای قیمت گذاری بخش عمده مواد اولیه (لوبکات) بر اساس دلار مبادلاتی می باشد.

* کشورهای قطر و عربستان با استفاده از تکنولوژی جدید تصمیم بر تولید روانکار و صادرات آن را دارند بنابراین طی سال های آتی عرصه رقابت برای شرکت تنگ تر خواهد شد.

* با توجه به همبستگی بالای نرخ محصولات با قیمت نفت ، کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی می تواند قیمت محصولات شرکت را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه گیری

با توجه به مفروضات بالا سود کارشناسی شده شرکت در سال 93 در سناریو 1 و 2 به ترتیب 3523 و 3645 ریال برآورد شد. در حالی که سود سال 1393 در بودجه شرکت برابر 3469 ریال است.

شرکت در بودجه 1393 نرخ های صادراتی را متهورانه، با رشدی در حدود 20 تا 40 درصد نسبت به سال 92 (دلار به مترمکعب) لحاظ کرده است، طبق مواردی که در بخش فروش صادراتی توضیح داده شد اگر شرکت قابلیت فروش با نرخ های دلاری صادراتی گفته شده طبق بودجه 93 را داشته باشد شرکت از محل تسعیر ارز( 29000 به 31000 ریال) قابلیت تحقق سود بیش از 4500 ریال را خواهد داشت.

موضوع یکسان سازی نرخ ارز در پیش بینی های بلند مدت را نباید از نظر دور داشت. زیرا مبنای قیمت گذاری بخش عمده مواد اولیه (لوبکات) بر اساس دلار مبادلاتی ( بورس کالا) می باشد.

واحد خدمات سرمایه گذاری کارگزاری بهمن

الهه کمالی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
تشکر و سپاس برای گزارش جامع و کاملتون
الحق شسپا سهم خوبیه اما نمیدونم چرا ماههاست که درجا زده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
دامین و مداران

فراموش نشود
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۸
با سلام واقعا عالی بود ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
به این میگن تحلیل بنیادی
خورشیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
نرخ تسعیر دلار در بوجه 2900 نرخ فعلی دلار 3350 هر صد تومان افزایش دلار 40 تومان به سود شسپا اضافه می کند 2-نرخ لوبکات در بوجه 1900نرخ فعلی لوبکات حدود 1200شرکت از این محل تعدیل دارد 3-شرکت سالیانه 500 میلیون دلار صادرات دارد و 76 درصد محصولات صادر میشود4-دلار مبادلاتی برای سال 94 2850 تومان در نظر گرفته شد 5- شرکت طرح توسعه و افزایش سرمایه دارد p/e سهم3.8