بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
تک نرخی شدن ارز در حالی یکی از مهمترین برنامه های دولت یازدهم به شمار می رود و بسیاری از دولتمردان و کارشناس اقتصادی تحقق این امر برنامه را امری امکان پذیر می دانند که تاکنون اجرایی نشده است.
کد خبر : ۱۳۶۳۳۹
نویسنده :
جمشیدی
تک نرخی شدن ارز در حالی یکی از مهمترین برنامه های دولت یازدهم به شمار می رود و بسیاری از دولتمردان و کارشناس اقتصادی تحقق این امر برنامه را امری امکان پذیر می دانند که تاکنون اجرایی نشده است.

براساس گزارش بورس نیوز، یکسان شدن نرخ ارز به طور قطع تبعات مثبت یا منفی بر وضعیت سودآوری تولیدکنندگان صنایع مختلف برجای می گذارد و مزایا و معایبی نیز برای مجموعه های صادرات محور و واردات محور با خود به همراه خواهد داشت. برهمین اساس، این سایت خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی با محوریت این موضوع نموده که نتایج آن در نمودار زیر نشان داده شده است.

"تک نرخی شدن نرخ ارز چه تأثیری بر عملکرد شرکت های مختلف دارد؟"

سردرگمی سهامداران پیرامون تبعات تک نرخی شدن ارز

براساس اطلاعات موجود، بیش از دو هزار نفر در این نظرسنجی شرکت نموده اند که همانطور که از نتایج آن مشخص است تعداد آراء داده شده به هر گزینه بسیار نزدیک به هم می باشند و انحراف معیار پایینی نسبت به یکدیگر دارند.

به نظر می رسد این امر بیانگر سردرگمی فعالان بازار سرمایه نسبت به فاکتورهای تأثیرگذار بر این برنامه همچون زمان اجرای آن، تعیین نرخ نهایی ارز و در نهایت وضعیت آتی سیاسی کشور باشد. به گونه ای که تعیین نرخ ارز مبادله ای یا آزاد به عنوان ارز واحد مصرفی کشور می تواند اثرات متعددی بر گروه های مختلف تولیدی برجای گذارد.

در همین ارتباط، مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تک نرخی شدن ارز فرآیندی است که تحقق آن لازم و ضروری به نظر می رسد و اجرای آن برای اقتصاد کشور مفید واقع می شود.

حسین شیخی به آثار اجرایی شدن این برنامه بر وضعیت سودآوری صنایع و شرکت های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: این امر پیامدهای مثبت و منفی بر شرایط اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت که مزایا و معایب آن به شرایط ایجاد شده برای تولیدکنندگان همچون نرخ ارز تعیین شده بستگی دارد.

وی در خصوص وضعیت صادرکنندگان و واردکنندگان در صورت استفاده از نرخ ارز آزاد به عنوان تک نرخ مصرفی تولیدکنندگان بیان کرد: این امر طی بازه زمانی کوتاه موجب افزایش درآمدهای حاصل از فروش خارجی محصولات مجموعه های صادرات محور می شود. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی می توانند با مرور زمان و طی بازه طولانی مدت از مزایای استفاده از نرخ ارز آزاد بهره مند شوند. چراکه میزان واردات محصولات با افزایش هزینه های آن کاهش می یابد و در مقابل منجر به افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی داخلی می گردد.

شیخی در خاتمه پیرامون فرض دوم یعنی استفاده از نرخ ارز مبادله ای نیز گفت: یکسان شدن نرخ ارز در شرایطی که ارز مبادله ای تنها ارز مصرفی تولیدکنندگان باشد، موجب کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی و درمقابل افزایش واردات می شود که به طور قطع این امر، نتیجه ای جز عملکرد نامناسب شرکت های صادرات محور و نیز ضرر و زیان تولیدکنندگان داخلی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر