بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
آخرین شنیده ها از عرضه "قاسم" در تاریخ 21 آبان ماه جاری حکایت دارد و شرکت های لیزینگ بهمن، لیزینگ امید و نیز هلدینگ سیمانی غدیر و حتی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در فصل پاییز در صف ورود به بازار سهام قرار دارند
کد خبر : ۱۳۷۶۱۵
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.08.11 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 360 واحد افزایش به رقم 56039 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 53 واحد افت عدد 144834 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 340 واحد رشد به رقم 75368 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 76 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 49 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 860 واحد رسید.

در این شرایط امروز "پترول" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3829 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2215 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، امروز نیز به لطف رونق معاملات در تعدادی از گروه های بزرگ بازار به خصوص بانکی و سرمایه گذاری ها اکثر شاخص ها در مسیر صعودی قرار گرفتند و کلیت بازار سهام در مدار صعودی در حال پیشروی بود.

بدین ترتیب در ادامه روند روز گذشته بانکی ها شاهد صف های پرحجم متقاضیان خرید سهام بودند و در این بین بخش قابل توجهی از صف خرید بانک ملت واگذار شد تا "وبملت" با معامله بیش از 329 میلیون سهمی بیشترین تأثیر را در رشد نماگر بورس اعمال کند؛ گرچه در پایان معاملات روزانه نیز حدود 30 میلیون تقاضای خرید این سهم بدون پاسخ ماند.

نمادهای بانک صادرات و تجارت نیز همین وضعیت را دنبال کردند و پس از عرضه صف های خرید سهام، این نمادها بار دیگر شاهد تقاضای سرمایه گذاران در سقف قیمت خرید سهام بودند.

کلیت بورس در حالی با حضور اکثر نمادهای فعال بورس مثبت بود که بسیاری از فعالان بازار شرایط خوش بینی حاکم بر این روزها در بازار را ناشی از ابراز امیدواری دو طرف مذاکره کننده نسبت به حصول توافقات هسته ای عنوان می کنند؛ چراکه در آخرین اخبار حتی جان کری نیز طی سخنان خود نسبت به حصول توافقات ابراز امیدواری کرد.

این روزها اما گویا مسئولین اقتصادی کشور نیز به تکاپو افتاده اند تا اقداماتی جدید را برای افزایش رونق در بورس انجام دهند. بطوریکه سخنگوی شورای عالی بورس از آمادگی برای بازارگردانی اسناد خزانه اسلامی در فرابورس خبر داد تا بر مبنای برنامه بودجه سال 93 حدود 20 هزار میلیارد تومان از این اوراق که ابزاری برای پوشش کسری بودجه دولت ها محسوب می شود، در کشور منتشر گردد. اما بایستی دید آیا چنین اوراقی راه ورود خود را به فرابورس پیدا خواهد کرد یا خیر؟

اما این روزها جدا از مباحث سیاست خارجی و نهایی شدن نتایج گفتگو ها با گروه 1+5، بازار اخبار پیرامون عرضه های اولیه شرکت های جدید و پذیرش آنها در بورس یا فرابورس بیش از پیش داغ شده است. بطوریکه آخرین شنیده ها از عرضه "قاسم" در تاریخ 21 آبان ماه جاری حکایت دارد و شرکت های لیزینگ بهمن، لیزینگ امید و نیز هلدینگ سیمانی غدیر و حتی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در فصل پاییز در صف ورود به بازار سهام قرار دارند. اما شاید بهتر باشد اجازه داد در حال حاضر ثبات لازم در روند مثبت معاملات برقرار شود و بعد از آن اقدام به عرضه های اولیه در بازار کرد. چراکه طبق روال معمول عرضه های جدید بازار را دچار تشویش کرده و فروش هیجانی سهام جهت تأمین نقدینگی را از سوی سرمایه گذاران تشدید می کند.

حال آنکه از میان این شرکت ها، طبق شروط قبلی ناظر بازار که عرضه اولیه "قاسم" را منوط به اعلام صورت های مالی عملکردی و نیز پیش بینی بودجه درآمدی شرکت مذکور کرده بود و با توجه به ارایه گزارش های درخواستی توسط این مجموعه، به نظر می رسد عرضه مذکور در ماه جاری قطعی باشد؛ گرچه بایستی تا اطلاع رسانی رسمی آن منتظر ماند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
NETHERLANDS
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
واسه چی باید بازم برای ثبات بازار منتظر موند؟ مگه از اول سال تا حالا منتظر موندن ثباتی به بازار برگشت؟ نمیشه که تا آخر دنیا صبر کنیم که بازار به ثبات برسه که! اصلا" ثبات بازار به عرضه اولیه ربطی نداره که! هر موقع بخوان سرمایه میارن تو بازار بورس رو از این رو به اون رو می کنن تا وقتی هم که نخوان که وضع همینه! هی کاسه و کوزه ها رو سر عرضه اولیه نشکونین!
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
شسپا و بمپنا وبقیه عرضه اولیه های چند ماه اخیر غیر از ریزش بازار چه خاصیتی داشتند که شما حرص میخوری . تا یه هفته بازار مثبت میشه دوباره ساز عرضشون کوک میشه تا سهامو به قیمت بالا بندازن به مردم . فقط سبد همه یه 20درصدی افت میکنه همه با هم میشیم صفر صفر مساوی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
جاده کرج هراز هم ترافیک سنگین دارد
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
الان بهترین موقع عرضه اولیه میباشد تا از رشدهای هیجانی معدود سهام خاص با حجم مبنای کم و هجوم این حجم نقدینگی زیاد جلوگیری شود .باید بخشی از این حجم پول وارد شده از طریق عرضه اولیه کنترل شود تا به مانند پارسال مشکلات تکرار نشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
عرضه های اولیه بی رویه به دو دلیل باعث کاهش شدید شاخص و بی رمقی بازار سهام میشود: 1) فروش هیجانی بخاطر تامین نقدینگی برای خرید سهام عرضه اولیه. 2) خارج شدن نقدینگی از سهامهای دیگر و در نتیجه کاهش قیمت سهامهای دیگر.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
اصلا توی این شرایط بحرانی عرضه اولیه بدرد نمی خوره به چند دلیل اول این که هنوز پول زیادی به بازار نیامده ذوم همون پولی هم که محلقه دوباره گیر می افته به این معنا بازاری که هنوز جون نگرفته دوباره می ره تو رکود پس نتیجه مگیریم عرضه فعلا منا سب نیست. و زمانش نرسیده....