خروج سایپا از زیان دهی و رشد 40 درصدی تولید(بخش دوم)

براساس گزارش بورس نیوز، معاونت مالی و اقتصادی شرکت سایپا به وضعیت تولید محصولات از ابتدای امسال تا مهر ماه اشاره کرد و گفت: میزان تولید خودرو طی هفت ماه ابتدایی امسال با رشد 40 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده و انتظار می رود تا پایان امسال براساس برنامه ها و استراتژی های اجرا شده در خصوص پلت فرم جدید 401 هزار دستگاه در این مجموعه تولید می شود. این در حالی است که ظرفیت کل گروه به همراه زیرمجموعه های آن همچون سایپا دیزل، سایپا کاشان، پارس خودرو، زامیاد و ... حدود 750 هزار دستگاه اعم از تولید خودروهای سواری و تجاری است.
پوشش زیان 180 میلیارد تومانی و دستیابی به سود 9 ریالی
امیری با اشاره به برآورد سود 9 ریالی برای سال مالی جاری، در این خصوص افزود: در صورت تحقق برنامه های این مجموعه جهت رشد میزان تولید محصولات، انتظار می رود تا به سود برآوردی 9 ریالی دست یابیم و بدین ترتیب "خساپا" تا انتهای امسال از زیان دهی خارج شود و به سودآوری برسد.
وی به زیان 180 میلیارد تومانی "خساپا" طی شش ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به بهبود شرایط تولید و فروش محصولات طی شش ماهه دوم، انتظار می رود با رشد میزان تولید و اعمال آثار مثبت ناشی از افزایش سه درصدی قیمت خودرو در صورت های مالی شرکت، بتوانیم با پوشش زیان، به سود برآوردی 9 ریالی دست یابیم. علاوه بر این زیرمجموعه های زیان ده این مجموعه نیز طی سال های آینده در پی پوشش زیان، سود محقق می کنند.
آثار درآمدی ناشی از افزایش قیمت خودرو
معاونت مالی و اقتصادی این مجموعه خودروساز، در خصوص آثار مثبت ناشی از اعمال افزایش سه درصدی نرخ فروش خودرو عنوان کرد: افزایش قیمت خرید قطعات مورد نیاز تولید بیش از نرخ فروش محصولات موجب افزایش سهم هزینه های خرید لوازم مورد نیاز در میزان بهای تمام شده محصولات شده بود. برهمین اساس، درآمدهای ناشی از رشد نرخ فروش خودرو صرف پرداخت به تأمین کنندگان قطعات اولیه و جبران کسری نقدینگی موجود جهت تأمین این لوازم خواهد شد.
سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی مهمترین مشکل خودروسازان
امیری پیرامون هزینه های مالی شرکت اظهار داشت: سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت خودرو در حالی بسیار بالاست که این امر با توجه به عدم اجرای هیچگونه برنامه ای در راستای افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان در این صنعت به شمار می رود. برهمین اساس، مجموعه های خودروساز همچون گروه سایپا در صدد دریافت وام های کوتاه مدت به دلیل عدم امکان دریافت تسهیلات بلندمدت در سیستم بانکی کشور برآمده اند که این امر موجب افزایش هزینه های مالی این مجموعه ها شده است که امیدواریم با تحقق برنامه های در نظر گرفته شده پیرامون افزایش میزان تولید و فروش محصولات، مشکل مذکور نیز مرتفع گردد.
سرمایه گذاری 900 میلیارد تومانی در بخش تولید محصولات جدید
وی با اشاره به برنامه های "خساپا" در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری ها، در این خصوص افزود: این برنامه ها در دو بخش امکانات زیرساختی و محصولات طراحی شده که در حوزه امکانات زیرساختی با توجه به برنامه های انجام شده نیازی به توسعه این بخش نداریم. علاوه بر این، در حوزه محصولات جدید نیز با طراحی پلت فرم های جدید گام های مؤثری در این بخش برداشته شده و حدود 150 میلیارد تومان در حوزه پلت فرم های جدید سرمایه گذاری شده است. همچنین "خساپا" در نظر دارد طی سه سال آینده حدود 900 میلیارد تومان در بخش تولید محصولات جدید سرمایه گذاری کند.
همکاری با شرکت های لیزینگی جهت فروش اعتباری محصولات
معاونت مالی و اقتصادی شرکت سایپا در خصوص برنامه های این مجموعه جهت همکاری با شرکت های لیزینگ نیز گفت: فروش اعتباری محصولات از محل منابع مالی در اختیار شرکت و با نرخ های گران یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که این مجموعه با آن مواجه شده بود. برهمین اساس، این مجموعه در نظر دارد تا از طریق شرکت های لیزینگ همچون لیزینگ رایان سایپا اقدام به فروش اعتباری دستگاه های تولیدی کند تا متقاضیان با آگاهی از شرایط فروش در هر دو مجموعه براساس خواسته خود نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.
تداوم فعالیت "خساپا" حتی در صورت عدم توافق هسته ای
امیری در خاتمه در پاسخ به این سوال که احتمال متحول شدن وضعیت سودآوری شرکت سایپا از محل توافق یا عدم توافق مذاکرات هسته ای کشور، بیان کرد: تمام استراتژی ها و برنامه های این مجموعه براساس شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی کشور طراحی شده است. برهمین اساس می توان گفت دستیابی به توافق جامع هسته ای موجب بهبود وضعیت تولید و سودآوری شرکت و توسعه روابط تجاری آن با خودروسازان خارجی می شود. در غیر این صورت انتظار می رود عدم کاهش تحریم های بین المللی آثار منفی با اهمیتی بر وضعیت سودآوری "خساپا" در پی نداشته باشد و این مجموعه همچنان به مشارکت خود با خودروسازان چینی ادامه دهد.
البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که گشایش روابط بین المللی کشور به خصوص رفع مشکلات موجود در نقل و انتقالات بانکی مهمترین عاملی است که می تواند بر وضعیت سودآوری این مجموعه اثرگذار باشد که این امر نیز حتی پس از دستیابی به توافق جامع هسته ای نیازمند گذر زمان طولانی است.
نزدیک شدن به توافق هسته ای، اصلی ترین علت اقبال به خودرویی ها
در ادامه سوری مدیر سرمایه گذاری های شرکت سایپا در بیان دلایل اقبال فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت های خودرویی عنوان کرد: نزدیک شدن به زمان دستیابی به توافق جامع هسته ای و خوش بینی سهامداران نسبت به نتایج احتمالی آن اصلی ترین دلایل استقبال سهامداران از سهام مجموعه های مذکور است.