بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
کد خبر : ۱۳۸۴۹۵
در شرایطی که قرار است سه‌شنبه 27 آبان ماه آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای پیش از مهلت تعیین شده یعنی سوم آذر، میان ایران و گروه ...

در شرایطی که قرار است سه‌شنبه 27 آبان ماه آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای پیش از مهلت تعیین شده یعنی سوم آذر، میان ایران و گروه 1+5 برگزار شود، گمانه‌زنی‎ها مبنی بر احتمال تمدید مذاکرات افزایش یافته است. در این رابطه خبرگزاری اینترفکس روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید برای دستیابی به یک موافقت‌نامه در مذاکرات هسته‌ای با ایران ممکن است به زمانی فراتر از ضرب‌الاجل 24 نوامبر نیاز باشد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم تاکید کرده است با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر انتخاب‌ها باید هرچه زودتر انجام شود. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده است که حصول توافق هسته‌ای تا روز سوم آذر بعید است و طرفین احتمالا توافق موقت جدیدی مشابه توافق ژنو امضا می‌کنند. پیش‌تر و بعد از مذاکرات سه‌جانبه کری، اشتون و ظریف در مسقط، سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای ایران نیز گفته بود: «اینکه تا سوم آذر به نتیجه برسیم واقعا کار دشواری است و فرصت واقعا کم است، ولی ما ناامید نیستیم، احتمالش هست که حداقل در کلان مساله و در موضوعات اساسی به یک تفاهم برسیم، احتمال این مساله وجود دارد و امیدواریم اما خوش‌بین نیستیم.»

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات غربی و ایرانی نوشته است که با وجود مذاکرات یکساله ایران و گروه موسوم به 1+5 برای رسیدن به توافق جامع، بعید است این امر تا ضرب‌الاجل سوم آذر (24 نوامبر) محقق شود. بنا بر این گزارش، مقامات غربی و ایرانی به رویترز گفته‌اند که طرفین احتمالا بار دیگر توافق موقتی را امضا می‌کنند که بر اساس کاهش تحریم‌های ذکر شده در «برنامه اقدام مشترک»، شکل می‌گیرد و طرفین در ماه‌های پیش رو تلاش می‌کنند تا اختلافات باقی‌مانده را برطرف کنند. یک دیپلمات ارشد غربی که خواسته نامش افشا نشود، تاکید کرده است که طرفین همچنان تلاش می‌کنند تا هرآنچه در توان دارند برای رسیدن به یک توافق جامع و استوار، به خرج دهند. یک دیپلمات آمریکایی هم به رویترز گفته است که در حال حاضر اغلب ضمائم فنی توافق آماده شده و طرفین در حال کار روی متن سیاسی هستند. پایگاه خبری المانیتور هم روز گذشته به نقل از یک دیپلمات عضو 1+5 گزارش داده بود که مذاکرات به احتمال 50درصد برای مدتی دیگر تمدید می‌شود. با در نظر داشتن این مساله که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بعد از چند دور مذاکره هنوز نتوانسته است به توافق دست یابد، علاءالدین بروجرودی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: «اینکه ما در چند نوبت به نتیجه نرسیده‌ایم شاهدی بر مقاومت تیم مذاکره‌کننده در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکاست.» در عین حال کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز درباره مذاکرات هسته‎ای به «ایرنا» گفته است: «اول باید حقوق هسته‎ای ایران به‌طور قطع صیانت شود و دوم اینکه تحریم‌های ظالمانه‌ای که شورای امنیت و کنگره علیه ایران وضع کرده لغو شود.»

هشدار وزیر امور خارجه آمریکا

همچنین با توجه به اندک بودن زمان باقی‌مانده برای رسیدن به توافق جامع، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر انتخاب‌ها باید هرچه زودتر انجام شود. به گزارش «ایسنا»، جان کری پس از دیدار با همتای اردنی‌اش در یک کنفرانس خبری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «همان‌طور که می‌دانید من به مسقط رفتم تا به مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه دهم. اولویت اول ما این است که اطمینان یابیم این کشور نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ما برای رسیدن به این هدف درگیر یک مذاکرات سخت اما جدی هستیم.» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «این ایران است که باید انتخاب‌های مورد نیاز برای از بین بردن اختلافات و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را انجام دهد.» کری ابراز امیدواری کرد که به توافقی دست یابند زیرا این مساله برای جهان بهتر خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد سوالاتی کلیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که همچنان باید به آنها پاسخ داد.او با این حال نسبت به دستیابی به توافق با ایران تا تاریخ 24 نوامبر ابراز امیدواری کرد.

تماس تلفنی كری و لاوروف

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای آمریکایی او روز پنج‌شنبه ‌طی یک تماس تلفنی، بر لزوم دستیابی به توافق بین ایران و گروه 1+5 در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کردند. به گزارش «ایلنا» به نقل از رویترز، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات، گفت‌وگوی دو طرف بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران را تایید کرد.

ناکامی جمهوری‎خواهان

همزمان با تلاش‎های ایران و 6 کشور عضو گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع، جمهوری‌خواهان که به تازگی موفق به کسب اکثریت کرسی‎های کنگره آمریکا شده‌اند، از هم اکنون تلاش‎هایشان را برای سنگ‌اندازی در روند گفت‌وگوها آغاز کرده‌اند. در این خصوص خبرگزاری رویترز گزارش داد، قانونگذاران جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه سعی کردند کنگره را مجبور به رای‌گیری در مورد لایحه تشدید تحریم‎ها علیه ایران در صورت عدم دستیابی به یک توافق هسته‌ای بکنند ولی در این زمینه ناکام ماندند. به گزارش «ایرنا»، این خبرگزاری افزود: «سناتورهای آمریکایی -لیندزی گراهام و باب کورکر - خواستار اجماع بر سر رای‌گیری شدند ولی سناتور دموکرات کریس مورفی به این درخواست آنها اعتراض کرد.» او گفت: «این اقدام حامل پیام عدم همراهی کنگره با رئیس‌جمهوری در مورد ادامه مذاکرات است.» به گفته جمهوری‌خواهان، هدف آنها تضمین مشارکت کنگره در فرآیند دستیابی به توافق با ایران تا پیش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر بود.

اصلاح اشتباه آژانس

همزمان با این تحولات روز پنج‌شنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآورد قبلی خود از ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کرد. به گزارش «ایلنا» به نقل از پرس‌تی‌وی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه (۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان) اطلاعات خود درباره ذخایر گاز اورانیوم با غنای پنج درصد ایران را اصلاح و مقدار آن را با ۱۰۰ کیلوگرم کاهش نسبت به گزارش قبل،۸ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم اعلام کرد. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرده بود ذخایر ایران از اورانیوم با غنای پایین، تا ۶۲۵ کیلوگرم افزایش یافته و از زمان انتشار گزارش آژانس در ماه سپتامبر، به حدود ۸.۴ تن رسیده است. در این رابطه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اصلاحیه آژانس درباره میزان اورانیوم غنی‌شده کمتر از 5 درصد ایران می‏گوید ایران اطلاعات درست به آژانس داده و این آژانس بوده که به درستی اطلاعات را در گزارش وارد نکرده است. به گزارش «ایرنا»، کمالوندی با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «گزارش‌های آژانس تا پیش از نهایی شدن باید به صورت محرمانه ارائه شود؛ بنابراین انتشار زودهنگام آن در رسانه‌ها به اعتبار آن لطمه می‌زند.»

تمدید حالت اضطراری آمریکا

اما در حالی که تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای ادامه دارد ،باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به کنگره، حالت اضطراری ملی در این کشور را در ارتباط با ایران به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرده است. به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری کاخ سفید آمریکا، در نامه اوباما به کنگره آمده است: «از آنجا که روابط ما با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته و فرآیند اجرای توافق‌های مورخ 19 ژانویه 1981 با ایران هنوز در جریان است، لازم می‌دانم که حالت اضطراری ملی در ارتباط با ایران مطابق دستور اجرایی 12170 ادامه یابد.»

تحریم مجدد بریتانیا علیه ایران

همزمان وزارت امور خارجه بریتانیا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از تحریم مجدد دانشگاه شریف، شرکت سورینت و بابک زنجانی خبر داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه بریتانیا بر اساس این حکم اتباع، بانک‌ها و شرکت‌های انگلیسی از هرگونه معامله با این شخص و دو مجموعه اعلام شده منع شده‌اند. بریتانیا همچنین تمام دارایی آنها را بلوکه می‌کند. این در شرایطی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اقدام جدید اتحادیه اروپا در تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی را پافشاری غیرمتعارف توصیف کرد و این اقدام را سوال برانگیز خواند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر