بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
تهران - ایرنا - همزمان با شدت یافتن سرما و بالارفتن میزان مصرف گاز، زیرساخت های لازم برای فرآورش و انتقال گاز تولیدی فراهم می شود، به طوری که در روزهای اخیر سه واحد جدید پالایشی در پارس جنوبی راه اندازی و خطوط بین فازی نیز احداث شده است.
کد خبر : ۱۳۸۶۳۴

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت قول افزایش 80 تا 100 میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال جاری را داده و مجموعه وزارت نفت همزمان با راه اندازی سکوهای دریایی تلاش می کند، پالایشگاه های فازهای مختلف پارس جنوبی را برای فرآورش گاز تولیدی آماده کند.

با توجه به آنکه بیش از 70 درصد گاز مصرفی کشور از میدان عظیم پارس جنوبی تامین می شود، بخش عمده تلاش ها برای افزایش تولید گاز در پارس جنوبی متمرکز شده است.

احداث خط لوله های بین فازی و اتصال پالایشگاه ها به خطوط سراسری انتقال گاز از جمله ابتکاراتی است که برای استفاده حداکثری از ظرفیت پالایشی این منطقه انجام می شود.



** راه اندازی واحد سوم پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی 

مجری طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از دریافت روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از خط لوله پنجم سراسری کشور در این فاز خبر داد و افزود: ظرفیت این خط لوله انشعابی از خط لوله پنجم یک میلیارد فوت مکعب است که در صورت نیاز از آن بهره خواهیم برد.

رسول فلاح نژاد گفت: گاز دریافتی از خط لوله پنجم سراسری کشور پس از فرآورش در پالایشگاه فاز ١٢ برای مصرف به خطوط سراسری گاز تزریق می شود.

علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیشتر در گفت و گو با ایرنا از راه اندازی دو واحد شیرین سازی پالایشگاه فاز 12 با دریافت گاز ترش از خط پنجم سراسری تا پایان آبان ماه خبر داده بود.

طبق برنامه ریزی شرکت نفت و گاز پارس در روزهای آینده یک واحد دیگر شیرین سازی پالایشگاه فاز 12 نیز برای استفاده از گاز دریافتی از خط سراسری راه اندازی خواهد شد.



** راه اندازی سومین ترین پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦

علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آغاز تولید گاز شیرین در سومین ردیف (ترین) پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی از اواخر هفته گذشته، افزود: مقدمات لازم از جمله خط لوله بین فازی برای دریافت گاز ترش از سکوی ١٨ A در سومین ترین پالایشگاه این فاز آماده شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون سکوی ١٨ A میدان گازی پارس جنوبی آماده ارسال گاز به خشکی بوده و با پایان مراحل تست خط لوله میان فازهای ١٥ تا ١٨ تولید از این سکو آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: هم اکنون خط لوله میان فاز ١٥ و ١٦ و فاز ١٧ و ١٨ در حال فشار گیری با گاز شیرین است.

برای مواجهه با سرمای فصل زمستان، تلاش می شود حداقل ٤٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین در سه واحد پالایشگاهی فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید شود.

هدف از توسعه فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی ،٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالیانه ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع 'LPG' (پروپان و بوتان)و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.



** بهره برداری از 5 واحد شیرین سازی پالایشگاه بزرگترین فاز پارس جنوبی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیشتر به ایرنا گفته بود: تا پایان سال جاری از پنج واحد شیرین سازی پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی بهره برداری می شود.

وی اظهار داشته بود: دو واحد شیرین سازی پالایشگاه فاز 12 با دریافت گاز ترش از خط پنجم سراسری تا پایان آبان ماه فعالیت خود را آغاز می کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفته بود: قرار است انشعابی از خط لوله پنجم سراسری برای انتقال گاز به پالایشگاه فاز 12 احداث شود.

شعبانپور، در خصوص زمان راه اندازی دو سکوی فاز 12 اظهار داشت: با راه اندازی کامل سکوهای C و B فاز 12 در آذرماه، مجموع تولید گاز از بزرگترین فاز پارس جنوبی به 60 تا 65 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

وی افزود: عملیات نصب و هوکاپ دو سکوی C و B فاز 12 نیز به اتمام رسیده و این سکوها در مرحله پیش راه اندازی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با راه اندازی کامل سکوهای C و B فاز 12، تولید گاز از این سکوها در آذرماه سال جاری آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پس از ساخت سکوی چهارم و با راه اندازی کامل فاز 12، روزانه 81 میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.

فاز 12 پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی به شمار می رود


اشتراک گذاری :
ارسال نظر