بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
با پایان اتمام راه اندازی فازهای اولویت نخست پارس جنوبی در سال آینده، به سراغ سایر فازهای پارس جنوبی رفته و براساس میزان پیشرفت نسبت به اولویت بندی آنها اقدام خواهیم کرد.
کد خبر : ۱۳۸۶۹۶

علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت توسعه فازهای اولویت دوم پارس جنوبی موسوم به فازهای 35 ماهه، اظهار کرد: روند توسعه فازهای موسوم به 35 ماهه در بخش خشکی و دریا به خوبی پیش می رود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه راه اندازی پالایشگاه فاز 19 برای سال آینده در اولویت قرار دارد، افزود: فاز های باقی مانده پارس جنوبی براساس پیشرفت کار اولویت بندی شده اند تا زودتر به بهره برداری برسند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر تمرکز بر روی فازهای 19، 13، 22 و 24 قرار دارد که بالای 70 درصد پیشرفت دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با اتمام راه اندازی فازهای اولویت نخست پارس جنوبی، به سراغ سایر فازهای پارس جنوبی رفته و براساس میزان پیشرفت نسبت به اولویت بندی آنها اقدام خواهیم کرد.



** نقش کلنگ زنی فازهای35 ماهه در عقب ماندگی ایران از قطر در پارس جنوبی

وزارت نفت در دولت های نهم و دهم تاوان تصمیمات عجولانه و نسنجیده ای را داد که نتیجه آن عقب ماندن ایران در توسعه میادین مشترک گازی و نفتی و از جمله میدان عظیم پارس جنوبی است.

تصمیم نسنجیده وزیر اسبق نفت در کلنگ زنی فازهای 35 ماهه در پارس جنوبی نه تنها کمکی به افزایش برداشت ایران از پارس جنوبی نکرد بلکه با پراکنده کردن منابع فنی و مالی، باعث تاخیر طولانی در تکمیل پروژه ها و عقب ماندن ایران از قطر در برداشت گاز و سود سرشار این کشور شد.

کلنگ زنی چندین فاز جدید در پارس جنوبی در دوره فعالیت وزیر اسبق نفت که به فازهای 35 ماهه موسوم شد، باعث گردید که برنامه توسعه پارس جنوبی تغییر اساسی کند و با پراکنده کردن بودجه محدود و امکانات فنی میان فازهای قدیم و جدید، زمان بهره برداری از فازهایی که کار ساخت آنها زودتر شده بود با تاخیر چند ساله مواجه شود.

در دوران مدیریت اسبق وزارت نفت، بدون توجه به ظرفیت و توان داخلی و بدون در نظر گرفتن محدودیت های بودجه، در اقدامی احساسی و سیاسی، در خرداد سال 89 کلنگ اجرای فازهای 13،14،19،20،21،22،23 و 24 موسوم به فازهای 35 ماهه به زمین زده شد.

طبق قرارداد باید در خرداد ماه سال 92 تولید زودهنگام از این هشت فاز آغاز می شد اما این مساله در تاریخ اعلام شده محقق نشد و حتی نگاهی به وضعیت پیشرفت این فازها نشان داد که این فازها در آن مقطع تنها 50 تا 60 درصد پیشرفت داشته اند.

نکته قابل توجه این است که در زمان امضای پر سروصدای قرارداد فازهای 35 ماهه کارشناسان صنعت نفت هشدار می دادند که راه اندازی فازهای 35 ماهه اقدامی احساسی است و با واقعیت های صنعت نفت همخوانی ندارد.

آغاز فازهای 35 گانه نه تنها کمکی به پیشرفت پارس جنوبی نکرد بلکه با بلعیدن بودجه هنگفت، مانع از اتمام کار پروژه های قدیمی پارس جنوبی شد، بنابراین وزارت نفت دولت یازدهم برای ساماندهی به وضعیت پروژه های در حال اجرا اقدام به اولویت بندی فازهای در دست ساخت پارس جنوبی کرد.

براین اساس، زنگنه اعلام کرد تکمیل فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ میدان مشترک پارس جنوبی در اولویت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: باید نخست تکلیف پروژه های قدیمی را روشن کنیم و مطمئن شویم به موقع می آیند و بعد روی فازهای ٣٥ ماهه تمرکز کنیم، نمی گویم آنها را تعطیل کنیم، اما هم اکنون تمرکز بر ٥ فاز قدیمی پارس جنوبی است.

قرارداد فازهای 35 ماهه خرداد 89 بین شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و پیمانکاران داخلی بسته شد. طبق قرارداد باید خرداد ماه سال گذشته، تولید زودهنگام از این هشت فاز آغاز می شد اما این برنامه هیچگاه تحقق نیافت.

تعریف فازهای 35 ماهه باعث شد که بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه فازهای پارس جنوبی بین طرح های متعدد تقسیم شده و بدین ترتیب فازهای قدیمی پارس جنوبی نیز به میزان لازم توسعه نیافتند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر