بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
مدیر عامل انجمن صنایع روغن موتور عنوان کرد:

بررسی تأثیرپذیری قیمت نفت خام بر نرخ فروش لوبکات

قیمت جهانی هر بشکه نفت خام در حالی روند نزولی را طی می کند که به نظر می رسد این امر موجب کاهش نرخ فروش فرآورده های نفتی همچون لوبکات گردد و بر وضعیت سودآوری شرکت های مصرف کننده و تولیدکننده این محصول موثر واقع شود.
کد خبر : ۱۳۹۴۲۹
نویسنده :
جمشیدی
قیمت جهانی هر بشکه نفت خام در حالی روند نزولی را طی می کند که به نظر می رسد این امر موجب کاهش نرخ فروش فرآورده های نفتی همچون لوبکات گردد و بر وضعیت سودآوری شرکت های مصرف کننده و تولیدکننده این محصول موثر واقع شود.

پیش بینی روند قیمت جهانی نفت خام

در همین ارتباط، مدیر عامل انجمن صنایع روغن موتور در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت هر بشکه نفت خام اپک طی روزهای اخیر از 73 دلار به 75 دلار افزایش یافته، این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دلایل مناسبی برای نوسان قیمتی نفت خام وجود ندارد و این روند تحت تأثیر جو روانی ناشی از تبلیغات مختلف کشورهای خارجی همچون کانادا جهت استحصال نفت خام و نیز استفاده از سایر منابع طبیعی شکل گرفته است. برهمین اساس اگرچه انرژی اتمی جایگزین مناسبی برای استفاده از سوخت های فسیلی به شمار می رود، اما با توجه به شرایط جهانی کنونی نوسان قیمتی هر بشکه نفت از 75 تا 78 دلار پیش بینی می شود.

خراسانی به نحوه تولید لوبکات اشاره کرد و اظهار داشت: لوبکات به عنوان محصول By product در فرآیند تولید سوخت هایی همچون بنزین، گازوئیل، نفت سفید و سوخت های جت به دست می آید، به گونه ای که براساس میزان تکنولوژی بکار رفته در پالایشگاه ها میزان تولید سوخت نسبت به لوبکات بیشتر خواهد بود.

قیمت گذاری لوبکات در کمیسیون شرکت بازرگانی و پخش فرآورده های نفتی

وی با اشاره به نحوه قیمت گذاری لوبکات، در این خصوص افزود: قیمت فروش لوبکات در بسیاری از کشورها همچون ایران براساس 80 درصد از قیمت مازوت یا نفت کوره به اضافه 20 درصد از قیمت جهانی نفت سفید تعیین می شود، به گونه ای ابتدای هر ماه از سال کمیسیونی در شرکت بازرگانی و پخش فرآورده های نفتی مبنی بر تعیین قیمت لوبکات برگزار می شود و پس از مشخص شدن قیمت آن، به همه نهادها همچون مجلس شورای اسلامی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیز پالایشگاه ابلاغ می شود.

رییس کمیته صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به نوسان قیمتی پنج درصدی لوبکات طی ماه گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت نوسان قابل توجه نرخ فروش لوبکات همچون آبان ماه امسال مجدداً در اواسط ماه جلسه مذکور برگزار می شود تا تصمیم گیری مجدد در این خصوص انجام شود.

لوبکات بازار جهانی ندارد

خراسانی در خصوص وضعیت صادرات این محصول تصریح کرد: بخش عمده ای از میزان لوبکات تولیدی در بازارهای داخلی به فروش می رسد و در صورت مازاد تولید در فرآیند تولید محصولاتی همچون قیر، نفت سفید و نفت کوره و به عنوان خوراک مورد نیاز پالایشگاه ها استفاده می شود. برهمین اساس، وضعیت صادرات این محصول چندان مناسب نیست و بخش عمده ای از فروش خارجی فرآورده های نفتی به بنزین و گازوئیل اختصاص دارد.

ذخیره موجودی مواد مصرفی و عدم تأثیرپذیری مصرف کنندگان از کاهش قیمت لوبکات

وی در خصوص آثار کاهش قیمت لوبکات بر وضعیت سودآوری شرکت های مصرف کننده عنوان کرد: تولیدکنندگان روغن پایه، قیر و حلال ها همواره بر مبنای تولید سالانه خود موجودی مواد مصرفی به صورت ذخیره در اختیار دارند تا در صورت نوسانات با اهمیت قیمت این ماده مصرفی، روند تولید و فروش محصولات تولیدی آنها با مشکل مواجه نشود. از این رو با اتخاذ سیاست مذکور افزایش یا کاهش نرخ فروش این محصول آثار منفی بر وضعیت سودآوری مصرف کنندگان در پی نخواهد داشت.

مدیر عامل انجمن صنایع روغن موتور در خاتمه افزود: نفت خام در حالی در حال حاضر به عنوان سوخت مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان با طراحی برنامه ها و راهکارهایی، با استفاده از نفت خام محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید کرد. این در حالی است که طی سال های آینده فرآیند استخراج نفت خام سخت تر می شود و در مقابل ارزش آن افزایش می یابد و نفت خام در فرآیند تولید کالا مورد استفاده قرار می گیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
نتیجه تمدید مذاکرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
بالاخره نفهمیدیم منظور این حضرت اقا چی بود ا!! آقای محترم چطور تاثیر نمی کذارد در حالی که نرخ لوبکات شرکتها در بودجه حدودا 1650 تومان دیده شده در حالیمه در حال حاضر نرخ لوبکات حدودآ 1350 تومان است!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
نتیجه گیردادن های کیها ن به تیم مذاکره کننده وکاسه داغتر از آش شدن های بعضی ها. گره ای که با دست باز میشد حالا با دندان هم باز نمیشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
اگر به پاراگراف یکی به آخر ایشان دقت کنید گفته است که کاهش یا افزایش نرخ لوبکات ==> تاثیر منفی بر تولید کنندگان ندارد. (خوب معلومه نرخ مواد اولیه کم بشه تاثیر مثبت داره توی روند سوددهی تولید کننده دیگه ) (نخواست علنی بگه تاثیر مثبت داره )
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
کدام شرکت تولید کننده وکدام مصرف کننده لوبکات است ؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
کدام شرکت تولید کننده وکدام مصرف کننده لوبکات است ؟؟؟