بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
توسط تیم تحلیل کارگزاری بانک سامان بررسی شد:

"کفرا" زیر ذره بین تحلیل بنیادی

شرکت در سال 56 با ظرفیت اسمی تولید 48500 تن در سال آجر و ملات نسوز شروع به کار نموده است . شرکت طرح و توسعه 20 هزار تن آجر کربن منیزیتی را اجرا و در پایان سال 1382 مورد بهره برداری قرار گرفته است . لذا در کل ظرفیت اسمی شرکت در حال حاضر جهت تولید آجر و مواد ویژه 90500 تن میباشد.
کد خبر : ۱۴۰۵۰۷
نویسنده :
مریم رحمتی

تاریخچه

شرکت فرآورده های نسوز ایران در سال 51 در اصفهان به ثبت رسیده است و در سال 74 تبدیل به سهامی عام گردیده است.

موضوع فعالیت شرکت، تهیه، تولید، توزیع، خرید و فروش انواع مواد اولیه و فرآورده های نسوز و انجام عملیات معدنی مربوط به تهیه مواد اولیه مورد نیاز در داخل و خارج کشور و همچنین صادرات و واردات مواد اولیه و ماشین آلات ساخت و تولید محصولات نسوز و تجهیزات جانبی آن و نیز مشارکت در سرمایه گذاری های مرتبط میباشد.

فراورده های نسوز تولیدی این شرکت شامل انواع شاموتی - آلومینی -قلیایی (کرومیتی و منیزیتی و کرومیت- منیزیتی و منیزیت-کرومیتی و منیزیت - کربنی) بوده که به صورت آجر و مواد ویژه تولید می شوند که شامل:


ملاتها

گلهای نسوز

خاکهای نسوز

جرمهای پاشیدنی، ریختنی و کوبیدنی

ترکیب سهامداران


جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در سال 56 با ظرفیت اسمی تولید 48500 تن در سال آجر و ملات نسوز شروع به کار نموده است . شرکت طرح و توسعه 20 هزار تن آجر کربن منیزیتی را اجرا و در پایان سال 1382 مورد بهره برداری قرار گرفته است . لذا در کل ظرفیت اسمی شرکت در حال حاضر جهت تولید آجر و مواد ویژه 90500 تن میباشد.

شرکت در زمینه تولید دیرگازها فعالیت میکند و در سال های اخیر با رشد فروش مواجه بوده است. از جمله دلایل رشد افزایش تقاضا در صنایع مصرف کننده بویژه فولاد و سیمان ناشی از توسعه، ورود محصولات با قیمت بالاتر ناشی از ارتقا تکنولوژی و اقبال مشتریان به تولیدات داخلی میباشد.

طرح هاي توسعه مهم شركت

شركت در حال حاضر دو طرح توسعه در برنامه خود دارد كه شامل خريد و نصب كوره تونلي و طرح فراوري مواد اوليه مي باشد. طبق بررسي ها و مطالعات شركت ، بمنظور بهينه سازي در قسمت پخت آجر ها و افزايش كارايي فعلي، برنامه خريد و نصب يك دستگاه كوره تونلي با دماي بالا و حذف تدريجي كوره هاي قديمي و مستهلك شده را در دستور كار قرار داده است و طبق بررسي هاي بعمل آمده ، اين كوره خريداري و در حال حاضر در مرحله ترخيص آن از بندر عباس مي باشد كه به احتمال فراوان تا پايان آذر ماه ترخيص و نصب خواهد شد كه موجب افزايش مقدار توليد نسبت به بودجه در سال جاري خواهد شد. اجراي اين پروژه نه تنها به بهبود كيفيت محصولات و كاهش ضايعات توليد مي انجامد بلكه هزينه هاي توليد و تعميرات و نگه داري در اين ناحيه را بشدت كاهش داده و مصرف انرژي را به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد داد. لازم به توضيح است كه سهم هزينه انرژي در سربار شركت در حدود 25 درصد است. و سهم سربار در بهاي تمام شده در حدود 15 درصد مي باشد.

همچنين طرح توسعه فراوري مواد اوليه در شهرك صنعتي جمبزه ، فاز اوليه آن شامل تسطيح زمين ، ديوار كشي، ساختمان اداري و نگهباني انجام گرديده است و فاز هاي بعدي آن كه شامل خريد ماشين آلات و تجهيزات داخلي و خارجي مي باشد كه در دست اقدام بود و طبق بررسي هاي بعمل آمده اين طرح در سال جاري به بهره برداري نخواهد رسيد و از سال بعد توليد آن شروع خواهد شد. كل مبلغ مورد نياز پيش بيني شده براي اين طرح حدود 13 ميليارد تومان مي باشد كه حدود 7 ميليارد آن بابت افزايش سرمايه صد درصدي از محل آورده كه در سال گذشته انجام گرديد تامين گرديده است و بنا بر گزارشات توجيهي افزايش سرمايه شركت مابقي اين مبلغ از محل تسهيلات و منابع داخلي( فروش زمين هاي مازاد) شركت فراهم خواهد گرديد. كه البته پيش بيني سال جاري شركت حاكي از تامين مابقي منابع مورد نياز طرح از محل تسهيلات بوده است(عدم فروش زمین). اين طرح با هدف كاهش قيمت تمام شده مواد اوليه و به تبع آن محصولات نسوز ، استفاده از منابع معدني داخلي و كاهش وابستگي به منابع خارجي و اطمينان بيشتر از استمرار تامين مواد اوليه و همچنين عرضه و فروش مواد اوليه فراوري شده در راستاي خروج محصولات توليدي از انحصار رقبا مي باشد. ظرفيت اسمي اين طرح در قسمت توليد آجر مگدولومايي 10 هزار تن و قسمت مواد اوليه فراوري شده 5هزار تن است.

جداول توليد و فروش



با توجه به طرح توسعه فراوري مواد اوليه طبق گزارش توجيهي افزايش سرمايه در سال گذشته ، برنامه شركت توليد 2000 تن آجر مگدولومايي و دولوميتي در سال 93 بصورت آزمايشي ، 7000 تن در سال 94 ، 8000 تن در سال 95 و 9000 تن در سال 96 مي باشد كه در نهايت در سال 97 اين طرح با ظرفيت اسمي(10000 تن) توليد خواهد كرد. در اين گزارش با بررسي هاي صورت گرفته اين طرح براي امسال به بهره برداري نخواهد رسيد لذا مقدار پيش بيني سال جاري با فرض عدم اجراي طرح توسعه و عملكرد شش ماهه اول مي باشد. همچنين فرض شده است تمام محصولات توليد شده با توجه به عدم مشكل فروش در شركت بفروش خواهد رسيد. هم چنين خريد كوره تونلي و احتمال افزايش توليد در سال جاري در برآورد كارشناسي در نظر گرفته نشده است.

لازم به ذکر است شرکت در گزارش پیش بینی سال جاری پیش بینی نموده است حدود 2 درصد از مقدار فروش خود را صادر نماید که با توجه به تاثیر ناچیز آن در این گزارش تماما فروش شرکت داخلی فرض شده است. که البته با توجه به افق روشن سیاسی و احتمال لغو تحریم ها از پتانسیل های مهم شرکت توانایی صادرات محصولات به خارج می باشد.


نرخ فروش براي سال جاري با فرض نرخ هاي بودجه در نظر گرفته شده است و براي سال هاي بعد با فرض رشد 20درصدي لحاظ شده است.


جدول فوق ريز محصولات شركت در گزارش بودجه مي باشد. نكته اي كه حائز اهميت است وزن فروش محصولات با نرخ كمتر در سه ماهه ابتدايي بيشتر از محصولات گران تر است لذا نرخ ميانگين فروش در گزارش سه ماهه پايين تر از نرخ پيش بيني شركت است، بنابراين با توجه به فروش محصولات گران تر در دوره هاي سه ماهه بعد سال جاري نرخ ميانگين فروش به نرخ هاي بودجه خواهد رسيد.


قیمت مواد اولیه، بالاترین سهم را در قیمت تمام شده انواع محصولات نسوز دارا می باشد. این سهم در مواردی تا80 درصد قیمت تمام شده نیز بالغ می شود. از این رو هرگونه قابلیت و توانایی در تامین فرآوری مواد اولیه به ایجاد مزیت نسبی مهم و تعیین کننده ای منجر خواهد شد. بخش عمده خرید مواد اولیه از طریق واردات تامین میگردد که با توجه به اینکه در گزارشات شرکت نرخ ارزی مواد اولیه عنوان نشده است در این گزارش تماما نرخ ها بصورت ریالی آورده شده است اما برای توضیح این مطلب شرکت در سال 92 در حدود 14.8 میلیون دلار با نرخ تسعیر آزاد ، مواد اولیه خریداری نموده است و برای سال جاری این مبلغ را در گزارشات خود بالغ بر 17 میلیون دلار با نرخ تسعییر مبادله ای (2650 تومان) پیش بینی نموده است این در حالیست که شرکت در گزارشات خود از نکات مهم بودجه را کاهش نرخ خرید مواد اولیه بدلیل کاهش نرخ ارز و کاهش وابستگی به منابع خارجی و استفاده بیشتر از منابع داخلی عنوان نموده است که در گزارشات میان دوره ای سه و 6 ماهه ، مواد اولیه وارداتی را با دلار 2900 تومان خریداری نموده است. مبلغ ارزی خرید مواد اولیه تا پایان دوره 6 ماهه سال جاری حدود 3.8 میلیون دلار بوده است.


صورت سود و زیان


مفروضات و مبنای مورد استفاده در تهیه صورتهای مالی براوردی بشرح زیر می باشد:

1- نرخ فروش محصولات و خرید مواد اولیه بدون توجه به مبلغ سرمایه هرساله با 20 درصد افزایش پیش بینی گردیده و میزان تولید وفروش یکسان می باشد.

2- ظرفیت اسمی تولید طرح جدید 15000 تن در سال می باشد(تولید آجر مگدولومایی 10000 تن و تولید مواد اولیه فرآوری شده 5000 تن) که برآورد می شود در صورت راه اندازی در سالهای آتی کل ظرفیت اسمی طرح مورد بهره برداری قرار گیرد.

3- افزایش سالانه هزینه های عمومی، اداری و فروش بطور متوسط 10 درصد برآورد گردیده است.

4- توزیع سود نقدی هر سهم حدوداً 90 درصد سود هر سهم برآورد شده است.

5- درآمد حاصل از بسته بندی محصولات منظور شده در سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی هر ساله با توجه به رشد فروش با 10 درصد رشد پیش بینی گردیده است.

6- ارزش اسقاط دارایی های سرمایه ای طرح در پایان عمر مفید به استثنای زمین معادل صفرریال برآورد گردیده است که با فرض ده سال عمر مفید و به روش خط مستقیم محاسبه و در بهای تمام شده منظور شده است.

7- دستمزد و سربار هر ساله با فرض 20 درصد رشد در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است دستمزد سال 94 بدلیل استخدام تعدادی نیرو برای طرح جدید با فرض رشد 25 درصدی نسبت به سال 93 در نظر گرفته شده است.

ارزشگذاری

برای ارزشگذاری شرکت از روش DDM (تنزیل جریان های نقدی آتی) استفاده شده است. با توجه به اینکه شرکت دارای طرح های توسعه بوده و برای 4 سال آینده نرخ رشد ثابتی نخواهد داشت لذا برای ارزشگذاری از روش رشد دو مرحله ای استفاده شده است. درصد تقسیم سود 90 درصد فرض شده و نرخ تنزیل 20 درصد لحاظ شده است که البته با توجه به روند کاهشی نرخ بهره بانکی، این نرخ محتاطانه ارزیابی می گردد. نرخ بازده مورد انتظار 25 درصد و نرخ رشد شرکت از سال 97 به بعد 10 درصد(رشد سال 96 نسبت به 95 برای سال های بعد تعمیم داده شده است) در نظر گرفته شده است. با توجه به مفروضات بیان شده ارزش ذاتی شرکت در محدوده 2400 تومان برآورد میگردد .

"ارزش دفتری سهم بالغ بر 300 تومان و پی به ای اسمی سهم در حدود 6 و پی به ای گروه در محدوده 8 می باشد."

تهیه کننده: کارگزاری بانک سامان

کیانوش کاظمی راد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
بورس نیوز جان
دلت خوشه ؟
نمیبینی چه خاکی به سر بازاره ؟
تحلیل کیلو چند ؟
نفت ارزون شده ، غبشهر 100 تومان و تولید دارو 150 تومان منفی خورده ،، این بازار تحلیل سرش میشه ؟ این 2تا نفت میفروشن؟ بهره مالکانه میدن؟ خوراک گاز دارن؟

بجای این کارا برو ازون رئیس در خواب بورس بپرس معنای کفایت را برای ما توضیح بده
قربانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
با تشکر فراوان - بسیار عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
همين كفرا از قيمت 1675تومن اومده شده امروز چند ؟ منم از 1600 تومن خريد كردم ببين چقدر تو ضررم ! الان كه يه خوده پول داشتم ميانگين كم مي كردم ... مفت شده واثه خريد ...
احسان مهرجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
هر چیزی جای خودش رو داره. یک معامله گر خوب باید بدون دخالت دادن هیجانات خود، بر اساس تحلیلی که انجام داده و منطقی رفتار کنه. همین افرادی که الان توی صف فروشن چند وقت پیش توی صف خرید، خرید کردن این سهم ها رو. مشکل ما همینه که هر کسی جایگاهش رو نمی دونه. رئیس بورس مسئول کنترل شاخص نیست. رئیس جمهور و وزیر اقتصاد مسئول کنترل شاخص نیستن. کار اینا اصلاح ساختار اقتصادی هست که نتایج اون درست شدن شاخص هست. نه این که به صورت دستوری شاخص رو دستکاری کنن. اگر امروز شبندر و فارس بودن شاخص اصلاح خودش رو کرده بود. در حالی که با دستکاری هایی که انجام میدن، مثل بستن فارس و شبندر و ... باعث میشن سهم های ما هر روز منفی بخورن در حالی که شاخص نصف سهم های ما منفی می خوره.
اکبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کفرا عالیه منتهاش بازار داغونه الان اکثر سهما زیر قیمت واقعی داره معامله میشه ولی اصل کار که اعتماد میباشد از بدرس رفته
hamed4418
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
ممنون.خیلی خوب بود و قیمت سهم در امروز یعنی سهم مجانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
بسیار عالی بود . سپاسگزارم. خیلی سود به من داده. من دوستش دارم و باهاش میمونم
شفیعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
دوستان.کفرایک.ماه.دیگه تعدیل.منفی دارد چراچون مدیرعامل خوبی ندارد کاراای نداد خودم پرسنل انجا هستم سرمایه خودراازدست ندهید