بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر : ۱۴۱۶۱۹
خبرگزاري آريا-بسته شدن پرونده هسته اي ظرف چند ماه آينده دستاورد مهم ديگري در حوزه سياست خارجي براي دموکراتها و اوباما خواهد بود.
صادق زيباکلام ،کارشناس و تحليلگر سياسي،در مصاحبه با خبرگزاري آريا گفت:تفاوت بسيار مهمي ميان ايران و کوبا وجود دارد. رهبران حزب کمونيست کوبا بعد 50 سال به اين نتيجه رسيدند که ادامه تقابل با آمريکا بي فايده است. اما نکته مهم اين است که چنين نگاهي هنوز در ايران وجود ندارد و بخش قابل توجهي از سياسيون به ويژه اصولگرايان تندرو و جبهه پايداري به خاطر منافع خود خواهان آمريکاستيزي و رويارويي با آمريکا هستند. به هيچ وجه آمادگي که در کوبا براي عادي سازي رابطه با آمريکا وجود داشت در ايران وجود ندارد.
وي افزود: در ايران ظرف 34 سال گذشته احساس رويارويي و اعتقاد به رويارويي با آمريکا بسيار کاهش پيدا کرده است و در 4 ميليون رايي که به دکتر سعيد جليلي داده شد خلاصه مي شود و واقعا اين 4 ميليون هستند که خواهان رويارويي با آمريکا هستند. اگر در ساختار قدرت اراده واقعي مردم بتواند جايي براي خود باز کند يقينا از ايران هم علائمي به سوي آمريکا فرستاده خواهد شد که ايران هم مايل است روابط خود با آمريکا عادي کند اما در وضعيت فعلي اين امکان نيست زيرا ايران به هيچ وجه نمي خواهد روابطش با آمريکا عادي شود.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:اوباما در رسيدن به توافق بسيار جدي است کافي است به حجم مذاکرات دريکسال گذشته نگاهي بيندازيم که چندين برابر مذاکرات انجام شده در دوران اصولگرايان است. پيشرفتهايي که اکنون در زمينه يافتن توافق با آمريکا در حوزه هسته اي ايجاد شده، چندين برابر دوران آقاي احمدي نژاد است. پيشرفتهايي که در يکسال گذشته در دوره آقاي روحاني انجام شده نشان مي دهد در ايران و غرب اراده جدي براي حل و فصل مسئله هسته اي ايجاد شده است. همانگونه که عادي سازي روابط با کوبا پس از 50 سال دستاوردي براي اوباما بوده است. بسته شدن پرونده هسته اي ظرف چند ماه آينده دستاورد مهم ديگري در حوزه سياست خارجي براي دموکراتها و اوباما خواهد بود.
زيبا کلام با رد اين تحليل که کاهش قيمت نفت توطئه عربستان و آمريکا براي اعمال فشار عليه ايران است، گفت:نفت يک کالاي بين المللي و تابع عرضه و تقاضا است و علت کاهش قيمت نفت، به اين خاطر است که تقاضا براي نفت در بازار جهاني کاهش پيدا کرده و هند و چين؛ دو کشور عمده وارد کننده نفت تقاضا براي نفت را کاهش داده اند و نفت خيلي بيشتري توسط اعضاي غير عضو اوپک راهي بازار شده است روسيه نزديک به 11 ميليون بشکه نفت روانه بازار مي کند از يک سو عرضه نفت ثابت مانده و از سوي ديگر تقاضا براي نفت کاهش پيدا کرده بنابراين نفت زيادي در بازار وجود دارد که خريداري ندارد و زماني که عرضه زياد وتقاضا کاهش يابد قيمت نفت کاهش مي يابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
خوب همه این شرایظ برای سفوط قیمت نفت را غول های اقتصادی رفم زده اند مثلا استاد
دنیا صحنه رقابت بین کشور ها شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
به علاوه اینکه شماها این شرایط سیاسی را ازسالها پیش تو دهن این ملت انداختید حالا تحریم ها به تان فشار اورده و طرف روابط دوستانه را میگیرید بلی دراصل کمتر ایرانی خواهان تنش با کشورهای دیگراست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
گند میلیون مثل تو دوست دارند بپرند تو بغل امریکا؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
ايشون جو گير شدند فقط 4 ميليوني كه به جليلي راي دادند خواهان مقابله با آمريكاست از روي كدام نظر سنجي؟ البته ايشان قبلا هم چنين تحليل هايي دادند كافر همه را به كيش خود پندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
درامریکا ستیزی هیچ خیری برای ایران وارمانهای ایرانیان وجود ندارد اکنون بهترین فرصت برای پایان دادن به این موضوع ساختگی ومزخرف است امریکا وهر کشور دیگری دنبال منافع خود اسیت که کاملا طبیعی است بهتر اسست ما هم دنبال منافع خود باشیم اگر امروز به تفاهم نرسیم یقینا دراینده پشیمان خواهیم شد دنیا چند تا کشور داره امریکا هم روش بازگشایی سفارتها در هر دو کشور چیز بدی نیست اتفاقا بسیار خوب است اینکه بعضی ها اینقدر به روابط با امریکا الرژی دارند به خدای احد وواحد بسیار تعجب برانگیز است قطعا اشتباه بزرگی است هزینه دادن برای هیچ است اقای ظریف ودیگر مسولان تصمیم گیرنده اشتباهات گذشته را تکرار نکنید
ناشناس
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
اخسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
بهتره برای این موضوع بدون هیچگونه تبلیغ مثبت و یا منفی در ایران همه پرسی صورت بگیره....
ضمن اینکه
چیزی حدود 7 میلیون ایرانی که اکثرا خواهان رابطه دوستی ایران و آمریکا هست ترک وطن کردن و از ایران خارج شدن
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
تمام ملت ايران تقريبا خو أهان أشتي با امريكا هستند حتي أكثر دانشجو يأن كه از أشغال سفارت امريكا پشيمان هستند و محسن رفيق دوست أخيرا گفتند حضرت أمام مي فرمود تا أبد كه نمي ترانيم با امريكا قهر باشيم فقط عده اي دلال نمي خواهند ارتباط بر قرار شود چون ضرر خواهند كرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
در اینکه چهار میلیون نفر خواهان مقابله با امریکا هستند شاید اقراق باشد بنظر بنده رقم کمتر از این مقدار می باشد چون قدرت و رسانه را در اختیار دارند خود را بزرگ نشان می دهند. در بحث نفت من کاملا با جناب زیبا کلام موافق می باشم .اگر 10 میلیون بشکه نفت عربستان را ضرب در کاهش 50 دلاری نفت بکنیم رقمی در روز حدود 500 میایون دلار و ماهانه حدود 15میلیارد دلار و در سال حدود 180 میلیارد دلار و اگر این رقم را با ضرر بورسی 300 میلیاردی عربستان جمع بکنیم حدود 480 میلیارد دلار می شود ،حال اگر این رقم را برای خرابکاری در ایران خرج کند ، انوقت اتفاق دیگری خواهد افتاد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
اینکه امریکا نوجه اسراییل وعربستان هست ودرصدی بزای انها کار می کند معلوم ولی داخلیها جرا اینقدر بی فکر اماده خور وبدون استراتجی فعال هستند زمان جنک ایرانیها استراتی فعال داشتند ولی ازاواخرسال سوم جنک یک عدهاشتباه کردن وبذرهای ناکامی را کاشتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
سلام خوب این عدد 4 ملیون با مقداری کم یا بیش واضح است و انهم خیلی راحت از تعداد ارای کاندید رقیب روحانی میشه فهمید منتها این 4 ملیون متا سفانه انهایی هستند که رسانه ها و تریبونهای 90 درصد مملکت را دارند
فرامرز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
شرایط اقتصادی اروپا و آمریکا آنقدر بحرانی است که نیاز آنها به رابطه با ایران دهها برابر نیاز ایران به آنهاست . به خصوص اینکه با تحریم روسیه شرایطشان وخیم تر هم شده است . اگر ما طبق نظر این به اصطلاح روشنفکر به خواسته های آمریکا تن دهیم یقینا بازنده این بازی خواهیم بود ولی اگر کمتر از یک سال دیگر صبر کنیم طومار آنها را در هم خواهیم پیچید .
شریف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
واقعامردی چهارتامردازدولت ومجلس دردودل مردم رابیان کنندماازگرفتاری ودربدری درمیایم خداخیرت بدهد.
ژاندارک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
با حساب کتابی که شما کردین این 4میلون نفر هم لابد باید اهالی بازار سرمایه باشند!
کرمانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲
من یکی رای ام را پس گرفتم پس می شود 3.999.999
ناشناس
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
منم با اجازه تون پس گرفتم پس میشود
3.999.998
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۲
آقا تو رو خدا بس کنید بذارید این دو روز آخر عمری یک نفس راحتی بکشیم . خداییش بیاین حساب کنید در طول این همه سال آمریکا نسبت به جمعیتش بیشتر فساد اداری و فساد مالی و جنایت داشته یا ما ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
همه مشکلات اقتصادی غرب با کاهش نرخ انرژی که نفت باشد تا حدود زیادی حل خواهد شد فقط وای به حال ما که بعد از35 سال هنوز نفهمیدیم منافع ملی( اقتصادی) برای هر کشوری مهمترین منفعت بعد از 35 سال باید دستمان جلوی روسیه و چین و ترکیه دراز باشد و از آنها عاجزانه درخواست کنیم ، ارباب همه آنها امریکا است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
موافق نظر دکتر زیبا کلام هستم اگر به قضیه منطقی نگریسته شود به نظر کتر زیبا کلام می رسید