بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
در کشورهای خارجی با کاهش بهای نفت، هزینه تولید شرکت های فولادی، سیمانی، معادن و حمل و نقل دریایی کاهش می یابد و از سوی دیگر قیمت های جهانی محصولات معدنی، سنگ آهن، سرب و روی و نیز آلومینیوم نیز با افت مواجه می گردد.
کد خبر : ۱۴۲۳۱۲
نویسنده :
جمشیدی
قیمت جهانی هر بشکه نفت خام طی شش ماهه گذشته روند کاهشی سریعی را طی کرده که این روند پرشتاب نزولی موجبات نگرانی شرکت های تولیدکننده و مصرف کننده نفت خام را فراهم کرده است.

سرمایه گذاران به انتظار تثبیت قیمت ها نشسته اند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه گذاری ها متوقف شده و اغلب فعالان اقتصادی منتظر تثبیت وضعیت قیمت های جهانی هستند. این امر به نوبه خود بر وضعیت تقاضا و عرضه این ماده مصرفی اثر گذاشته به گونه ای که در پی آن بسیاری از کشورهای نفت خیز صادرکننده نفت خام و نیز مصرف کنندگان آن نگران وضعیت فعلی هستند.

پدرام سلطانی به افزایش هزینه تولید نفت خام در میادین نفتی اشاره کرد و گفت: هزینه تولید این ماده مصرفی در حالی افزایش یافته که در شرایط فعلی نفت خام شیل با مازاد عرضه در کشورهای کانادا و آمریکا مواجه شده است و پیامد آن افت قیمت نفت است .

پیش بینی روند آتی قیمت هر بشکه نفت

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص روند آتی بهای هر بشکه نفت خام اظهار داشت: انتظار می رود تا با تداوم روند منفی شاهد عرضه این محصول در قیمت های کمتر از 50 دلاری و در حدود 40 دلار باشیم. این در حالی است که پیش بینی می شود در صورت صعود دوباره بهای نفت حداکثر قیمت فروش آن به 70 دلار برسد.

تثبیت قیمت حامل های انرژی علیرغم افت بهای نفت

سلطانی به آثار اعمالی ناشی از روند نزولی بهای نفت بر وضعیت سودآوری صنایع مختلف اشاره کرد و در این خصوص ابراز داشت: بررسی اثرپذیری صنایع از این روند در کشور ما متفاوت از کشورهای خارجی است. چراکه قیمت حامل های انرژی در کشور ما برخلاف کشورهای خارجی ثابت است و با افزایش یا کاهش قیمت نفت تغییری در هزینه ها اعمال نمی شود.

به طور مثال در کشورهای خارجی با کاهش بهای نفت، هزینه تولید شرکت های فولادی، سیمانی، معادن و حمل و نقل دریایی کاهش می یابد و از سوی دیگر قیمت های جهانی محصولات معدنی، سنگ آهن، سرب و روی و نیز آلومینیوم نیز با افت مواجه می گردد.

این در حالی است که در کشور ما علیرغم روند کاهشی قیمت نفت قیمت حامل های انرژی تغییری نیافته و افزون بر آن اقتصاد کشور با تورم دو رقمی نیز رو به رو است. حال آنکه نرخ فروش محصولات تولیدی بسیاری از صنایع معدنی و فولادی از روند جهانی تبعیت می کنند که در شرایط کنونی نیز چندان مناسب نیست.

همچنین وضعیت سودآوری صنایع انرژی بر در حالی به مخاطره افتاده که دولت در نظر دارد طی سال آینده قیمت انرژی را نیز افزایش دهد.

دو راهکار موجود برای تعدیل کسری بودجه دولت

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی به نفت 72 دلاری در بودجه سال آینده کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای بین المللی به نظر می رسد دولت و مجلس می بایست تغییراتی را در این خصوص در بودجه سال آینده لحاظ کنند و واقع بینانه تر تصمیم بگیرند.

این در حالی است که امیدواریم تا روند گشایش روابط بین المللی و توافق جامع هسته ای با سرعت بیشتری پیش رود. چراکه در صورت حصول آن امکان افزایش فروش صادراتی نفت خام و میعانات گازی فراهم می شود و افزایش مقدار فروش می تواند موجب جبران آثار منفی کاهش قیمت فروش آن شود.

از سوی دیگر با لغو یا کاهش تحریم ها مبالغ قابل توجهی از درآمدهای ارزی بلوکه شده در کشورهای خارجی ناشی از صادرات نفت آزاد خواهد شد. به گونه ای که دولت می تواند از این محل کسری بودجه خود را تا میزانی جبران کند. هرچند که این راهکار برای جبران کسری بودجه مناسب به نظر نمی رسد.

کنترل روند افزایشی قیمت دلار جهت تداوم فعالیت صنایع

سلطانی همچنین به روند آتی قیمت ارز نیز اشاره کرد و ابراز داشت: آثار منفی نرخ تورم می بایست در قیمت ارز نمود پیدا کند و به نظر می رسد قیمت دلار در شرایط کنونی اقتصادی کشور به طور قطع با افزایش همراه شود. اما باید به این نکته توجه داشت که با پذیرش این موضوع توسط مقامات ارشد دولتی و کنترل و نظارت بانک مرکزی این روند می تواند آرام و بدون وارد کردن صدمه به بدنه صنایع مختلف اتفاق افتد و منجر به تورم جدید نگردد. چراکه با توجه به تورم 17 درصدی در کشور در صورتیکه نرخ ارز با رشد ملایمی همراه نشود شاهد روند پرشتاب صعودی آن طی سال آینده همچون سال های 91 و 92 خواهیم بود که این امر نیز موجب بیماری هلندی در اقتصاد کشور می شود.

افزایش درآمدهای مالیاتی راهکاری برای جبران کسری دولت

وی در خاتمه در جمع بندی سخنان خود گفت: دولت طی سال آینده به طور قطع از بابت درآمدهای خود با کسری بودجه مواجه می شود، اما مهم این است که میزان این کسری بودجه از طریق اجرای برنامه هایی تعدیل یابد و حائز اهمیت نباشد.

به نظر می رسد دریافت مالیات از صنایع و اصنافی که علیرغم وضعیت مناسب سودآوری، مالیات پرداخت نمی کنند از جمله بهترین راهکار موجود باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امر می بایست توسط سازمان امور مالیاتی از مجاری همچون فرار مالیات، زنجیره ارزش افزوده اجرایی شود و فشاری به صنایعی که مالیات پرداخت می کنند وارد نشود. چراکه افزایش میزان مالیات تنها با فراهم آوردن بسترهای لازم جهت ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود امکان پذیر خواهد بود و در غیر این صورت موجب می شود تا رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی با کشورهای خارجی از بین برود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
كساني كه هم اكنون سهام پارس خودرو را دارند مي خرند تمام سرمايه آنها از بين ميرود پارس خودرو تعطيل كرده سفته بازي محض تا دقايقي ديگر قيمت نفت اوپك 40 دلار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
در ایران هیچی ارزان نمیشود جز سهام.
من از سهامدارای تعجب میکنم که دیروز سهام را تو صف خریدن وامروزتو صف میخوان بفروشن.
تمام سهامدارا اینجوری ورشکس هم بشن حقشونه.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
من موندم برم توی بازار یه زمین یا خونه یا ماشین یا حتی کالایی رو با 10 درصد تخفیف بخوام چپ چپ نگاه میکنن و میخندن اما اینجا روزی 5 درصد همدیگه رو خفه میکنن تا بفروشن.عقل چیز خیلی خوبیه نه؟
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
باز هم بلوکزنی و باز هم شاخص سازی اینبار در همراه اول!....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
از صحبتهای این اقا معلو که چه کسانی به دنبال گرانیو تورم هستند والسلام
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
فقط و فقط برنده بازی اقتصاد ایران دلار و مسکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
بهترین راه برای رسید به رویاهای تان در ایران این است که بخوابید
فرهاد
-
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
هیچ چیز هیچوقت ارزانتر نمیشود و گرانتر هم میشود و بهای آن نیز از جیب مردم پرداخت میشود. و به این ترتیب فقط سهام شرکتهاست که روز بروز ارزانتر میشود و باز بهای آن را نیز سهامدران حقیقی خرد و بدون رانت پرداخت میکنند.
توکل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
نفت ارزون شده باید بنزین هم ارزون بشه یعنی نصف قیمت حالا وقتی که ارزون نشه کسری بودجه خود بخود جبران میشه
رضا
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
بنزین کالای واردادتی است حال بقول توکل باید سریعا قیمت بنزین را 350 تومان بکنند والا عصبانی میشم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
دولت به ارزوی دیرین خودش رسید که در مورد سوخت سوبسید ده
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
به همين دليل تغيير قيمت فراورده هاي نفتي در ايران مثل بنزين ، پالايشيها سود ميكنند + افزايش قيمت أرز + كاهش قيمت خوراك + ...
شتران بهترين وضعيت را دارد ، احتمالا ماليات ارزش افزوده آش را هم ميگيره ... با حمايت سهامداران تحليلگرش و صبورش .
شتران پتانسيل بازگشايي حدود ١٥ هزارتومان داره .( يعني ٢٢٥٠٠٠ سابق )
شراز زير ٣٠٠٠ بي معنيه
بندر ٢٢٠٠ قطعا !
محمد
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
دوست من در مورد پالایشگاهی ها اشتباه محاسبه کرده اید. گران شدن بنزین از طرف دولت تاثیری بر پالایشگاه ها ندارد.
پالایشگاه ها مواد اولیه را بر اساس قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس دریافت و محصولشان را به همان نرخ به فروش می رسانند. به بیان ساده کارمزدی کار می کنند. حال آنکه با کاهش قیمت خلیج فارس، مبلغ کارمزد دریافتی نیز کاهش پیدا می کند. اگر سود شبندر به 110 تومان رسید تعجب نکن.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
سلام : کارشناس عزیز اگر قرار بود مسئولین واقع بین باشند مملکت اینطور دچار بحران وسر در گمی نمی شد که ؟
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
به همین خیال باش
جعفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
من معتقدم که اقای زنگنه با سیاستهایش در مورد خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاها باعث سقوط بورس شده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
بهترين راه براى مقابله با كاهش قيمت نفت وكسرى بوجه دولت فعال كردن صنعت توريسم مىباشد
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
اخه نه اینکه ما خیلی اخلاق داریم ما گلشیفته خودمان را نمی توانیم تحمل کنیم چه برسد به خارجی ها
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۳
آقاي محمد، كاملا اشتباه ميكنيد ، دقيقا يكي از ابهامات پالايشگاهي ها نرخ فروش است ... هيچگاه ٩٥ درصد فوب محصولات فروخته نشده ! هميشه ارزانخري شده ! در واقع قيمت خوراك كم شده اما قيمت محصولات به ان نسبت كم نشده ! شمارا ارجاع ميدم به سخنان مديرهامل شبريز ! كه رسانه اي به آن شكل نشد ! سود پالايشگاهي ها در ايران ! افزايش دارد ، دولت هم بخش زيادي از كسري بوجه آش را روي كاهش يارانه سوخت و حامل هاي انرژي جبران ميكنه ...
در كل ابهامات پالايشگاهي ها زياده ، نبايد بگذاريم بدون شفاف سازي بازكشايي شن ! چون زمينه رانتخواري خواهد بود ... تحليل وجود ندارد و با يه جو حقيقي از گنج پالايشي پياده ميشه !!!
اكر پالايش هم در ايران سود ساز نباشد كه رسما والسلام !!! دولت مجبور به تشويق سرمايه به سرمايهگزاوي رو پالايش و پتروشيميه ! اجبار حياتي ! ميفهمي ؟!
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۲
دولت تدبیر و امید می تواند در مورد سیاست اقتصادی کشور از کشور ترکیه که نفت و گاز ندارد الگو برداری کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
نفت سياه سهامدارسياه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
بهترین راهکار گرفتن مالیات نیست، جلوگیری از دزدی و اختلاس ها است
مهرلان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
پس قیمت سهام ها و بورس هم باید برعکس کشورهای دیگه بالا بره و بازار باتوجه به کسری بوجه بازار با توجه به تحریم و دلار و ..... باید پی ب ای 2 برار بگیره و پی ای 10-12
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
اخرین قیمت نفت

-NY Mercantile
45.47 Down 0.42(0.92%)