بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
عصر روز گذشته هیأت دولت با صدور مصوبه ای یک دوره پنج ساله (تا پایان سال 1398) را برای اجرای طرح کیفی سازی پالایشگاه ها صادر کرد و به موجب آن مقرر گردید در صورتیکه ...
کد خبر : ۱۴۲۷۲۹
نویسنده :
کیوان فر
عصر روز گذشته هیأت دولت با صدور مصوبه ای یک دوره پنج ساله (تا پایان سال 1398) را برای اجرای طرح کیفی سازی پالایشگاه ها صادر کرد و به موجب آن مقرر گردید در صورتیکه شرکت های پالایشگاهی طی این دوره شاخصه های اصلی کیفیت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را براساس استانداردهای وزارت نفت، ارتقاء داده و هر ساله به تصویب مجمع عمومی خود، حداقل به میزان 30 درصد از سود سالانه را به حساب اندوخته سرمایه ای خود جهت اجرای پروژه کیفی سازی منظور نمایند، وزارت نفت مکلف است مبنای محاسبه قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را مطابق سال 1393 بدون اعمال کیفی سازی تعیین کند.

در همین راستا، مدیر مالی شرکت پالایش نفت لاوان در این رابطه به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: چنانچه هیأت دولت این مصوبه را صادر کرده باشد، برای شرکت های پالایشی لازم الاجرا بوده و می توان گفت تعویق طرح کیفی سازی به نفع مجتمع های این گروه است.

عزیزی پیرامون آثار این امر بر سودآوری "شاوان" تأکید کرد: این مصوبه برای شرکت پالایش نفت لاوان بی تأثیر است؛ چراکه تا پایان سال جاری و حداکثر اوایل سال 94 شاهد بهره برداری پروژه کیفی سازی در مجتمع "شاوان" خواهیم بود و مراحل اجرای این طرح در حال حاضر رو به اتمام است.

وی ادامه داد: در مجموع مسلم به نظر می رسد که این مصوبه به نفع پالایشگاه هایی باشد که به دنبال اجرای طرح های کیفی سازی بوده اند.

عزیزی پیرامون توافقات احتمالی در خصوص نحوه قیمت گذاری خوراک و فرآورده های نفتی گفت: تاکنون توافقی پیرامون این موضوع صورت نگرفته؛ اما با توجه به تعویق بحث کیفی سازی، به نظر می رسد بزودی ابلاغیه پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص قیمت خوراک مصرفی و فرآورده های تولیدی پالایشگاه ها به شرکت های گروه اعلام شود. چراکه مهمترین مانع بر سر اعلام قیمت ها همین بحث کیفی سازی و آثار احتمالی آن بوده که با صدور این مصوبه مانع مذکور برطرف گردید.

مدیر مالی "شاوان" ادامه داد: در این صورت پالایشگاه ها نیز در اسرع وقت صورت های مالی و پیش بینی بودجه درآمدی خود را به بازار اعلام خواهند کرد و پس از آن می توان شاهد بازگشایی نماد پالایشی ها بود.

در پایان، وی پیرامون آثار احتمالی نحوه قیمت گذاری خوراک و فرآورده های تولیدی و نیز افت قیمت نفت بر سودآوری پالایشگاه ها گفت: در حال حاضر همه نظرات کارشناسان پیرامون این موارد در حد گمانه زنی بوده و قطعیتی ندارد؛ از این رو بایستی منتظر اطلاعات ارسالی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به پالایشگاه ها باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یک شاوانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
من که امیدوارم

اونم خیلی
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
به نظرم این مصوبه هم نمیتونه جو روانی بازار رو علیه پالایشگاهی ها کم کنه !! یکی از دلایلش اینه که مدیران مالی شرکتها از همین امسال به بهانه اجرای قانون کیفی سازی بعد از سال 98 کلیه درامد های عملیاتی در گزارش صورتهای مالی سالیانه رو 30 درصد کاهش خواهند داد؟؟! و این به معنی ضرر سهامداران حقیقی ؟؟؟ البته همیشه قوانین بورسی به ضرر سهامداران جز بوده ولی این یکی نوبر سال 93 خواهد بود.
ناشناس
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
دوست گرامی قبل از اظهار نظر ابتدا سعی کن موضوع رو خوب بفهمی
ناشناس
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
شما هم در کمین پالایشی هستی
امیر
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
شما که هنوز فرق سود عملیاتی و اندوخته سرمایه ای را نمی دونی باید هم در بورس ضرر کنی...اطلاعاتت در این حده انتظار سود آوری هم داری؟
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
اصلا چرا باید این طرح مطرح میشد از سال قبل ؟ یعنی شما خبر نداشتید کیفی سازی در حال حاضر در توان کشور نیست ؟ سال قبل بازار را با لیدری پالایشی ها با این ابهامات برای صنایع مختلف بوجود آوردید و بازار یک روز خوش به خود ندیده ! یک روز قندی های ! یک روز پتروشیمی یک روز پالایشی یک روز معدنی ها یک روز خودرویی ها !! این همه ابهام به یک باره از کجا آمد؟ قصدتان رفع ابهام بود واقعا؟!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
جناب آقای فطانت فرد

اینجانب یک سهامدار کوچک ورشکسته می باشم کل دارایی من در این یک سال از بین رفته است . با تغییرات در حوزه ی دبیرکلی بازار سرمایه حدس و گمان ها بر این می رفت که تحولی عظیم در این بازار به وجود خواهد آمد اما دریغ که شما هنوز در پی راه حل هستید تا بیشتر بازار بورس را بشناسید . یک سوال اصلا شخص جنابعالی از بازار سرمایه شناختی دارید و می شناسید و یک توصیه از طرف بنده به شما کلاس های آموزشی هست تا شما از ارکان بورس گرفته تا تکنیکال سهام و شاخص شناخت پیدا کنید تا سقف و کف بازار را بهتر بشناسید . اگر می خواهید زیر ساخت بازار را کنکاش کنید و بهتر بشناسید باید هر چه زودتر به فکر چاره باشید تا آمار سکته و خودکشی از این بیشتر بالا نرفته باشد. و این ساختمان نوزده طبقه با قدمت تاریخیش بر سر شما و سایر مدیران سازمان بورس اوراق بهادار آوار نشود. و اینکه جا دارد بنده و یا سایر سهامدارن قدردانی لازم را از مدیر اسبق داشته باشیم و او را غمخوار و یاور سهامداران بدانیم . و متاسفم برای خود و سایر افراد که در جامعه ای زندگی می کنیم که میلیاردها میلیارد اختلاس می شود و صدایی در نمی آید که اگر پنج هزار میلیارد آن برای حمایت بازار سرمایه به کار می آمد شاخص شاید به پرواز در می آمد. و اینکه هر روز به مال باختگان و ورشکستگان بیشتر و بیشتر می شود .و بنده از شما در دادگاه قضایی و هم نزد خدا شکایت دارم. واسلام
شاوانی
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
دوست عزیز تو این مملکت کسی که بخواد کار تولیدی کنه هزاران سنگ جلوی پاش میندازن
ولی اگه بخواد دزدی کنه و کلاه مردم رو برداره
هزاران سنگ از جلوی پاش برداشته میشه و مسیرش اتوبان میشه
پول و ثروت و رانت و دزدی و ... مال این دنیاست
دنیای دیگری هم هست
(هم فیها خالدون)
امیر
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
شما اول باید بفهمی مشکل بورس چیه بعد به فطانت نامه سرگشاده بنویسی...مگه رییس بورس می تونه بره با آمریکا مذاکره کنه که تحرمها رفع بشه؟یا به عربستان بگه تولید نفت را کم کنن که بورس سقوط نکنه؟جالب انجاست که می خوای بری از دولتی که داره در جهت حل مشکل تلاش می کنه در دستگاه قضایی شکایت کنی که خودش یکی از عوامل تنش و مشکله...همین نشون میده چقدر متخصصی در این زمینه!
بختياري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
عريز م نترس شاوان 10000 تومن
ناشناس
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
:-D
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
ایا با خرید تجهیزات چینی میتوان به سطح کیفی رسید.پالایشگاهی که از واردات قطعه تحریم است چگونه میتواند سیستم خود را بهینه کند.فقط با چهار تا کلمه گنده مصوبه تایپ میکنید حالا هر چی شد بماند.متاسفانه کل صنعت ایران به خاطر استفاده از قطعات چینی با چنان هزینه سرباری روبرو شده اند که در حال نابودی میباشند.در حال حاضر فقط سرپا ماندن برای شرکتها مهمتر از کیفیت تولید میباشد.
عزيزي زنجان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
بارفع تحريم ها دولت بنزين را وارد خواهد كرد وپالايشگاه در زمان تحريم رشد داشتن با اين حسا ب پالايشگاها وضعيت خوبي نخواهند داشت
شاوانی
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
یه چیزی همینطوری میگی
نفت که همینطور نمی مونه بالا میره
دولت بنزین گرون وارد کنه و بنزین ارزون صادر!
شما اینطوری معامله میکنی
بالا میخری و پایین میفروشی
صادرات محصولات نفتی و بنزین احتمال زیاد خواهیم داشت و کمبود بنزین داخل رو هم شاید از محل واردات تامین کند.
فقط کمبودش رو گرون وارد میکنه
موفق باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
طبق نظر كارشناسان قبل ازتحريم بنزين سازي در پالايشگاها توجيح اقتصادي ندارد وارد كردن بنزين يورو 4يا5 به صرفه دولت است
اژدر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
چراخبر نگار بورس نیوز نپرسیده که 26%درصد سهم صندوق توسعه مربوط به سال مالی92را پس گرفته یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
310 میلیارد تومن (26درصد سهم صندوق توسعه )بحساب شاوان بازگشت منبع خبر :تحلیل پالایشی ها توسط کارگزاری بانک ملی تقریبا 3هفته پیش که سود سال 92 شاوان با تعدیل این مبلغ به408 تومن رسید. بگردید مطلب پیدا کنید مطالعه نمایید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
فطانت مامور ادامه راه خزانه خالی است الکی دلخوش به اقدام فطانت نباشید این اجاق تادولت اینده کم سو خواهد بود
fateh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
افزایش قیمت سهام به قیمت بیماری سرطان.
مبارک سهامدارای پالایشی باشه!!!!!
آرش
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
آی کیو بنزین پالایشگاه ها هیچ مشکلی نداره اونی که شما تو بی بی سی میشنوی واسه تولید پتروشیمی ها بوده . راستی الان تهران بنزین وارداتی همش پس چرا هوا آلوده ست
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
شاوان حداقل 9000 تومان.
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
دوستان عزیز نظرتون راجع به قیمت احتمالی شبندر چیه؟
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
من که قصد دارم 60 درصد سبدمو تبدیل به شاوان وشبندر کنم.با هدف میان مدت وبلندمدت.سود خیلی خوبی توشه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
مدت زیادی است که نمادپالایشگاهها بسته است، بازار دراین مدت افت زیادی داشته، نفت از بالای 100 دلار به زیر50 دلار سقوط کرده ، سایه ابهام هسته ای هنوزبقوت خودباقیست.
همه اینها برای روزبازگشائی پالایشگاهها کافیست فقط اگرعاقل باشند همه رادریک روزبازگشائی کنند،مرگ یکباروشیون هم یکبار!!
شاوانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
وقتی کیفی سازی پالایشگاه ها مخارج زیادی رو دستشون میزاره
و این رو کارشناس ها هم تایید می کنن (البته غیر از شاوان، چون کیفی سازی انجام شده است)
خود دال بر ارزنده بودن اوناست
دوستان شاوانی بدانند: شایعه ساز در بازار بسیار است
پس تحلیلی بنگرید نه احساسی
سهامدار شاوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
ماشاءالله به شاوان این همه روی کیفی سازی جنگ و جدل بود «شاوان» دو ماه دیگه کیفی سازی رو تموم میکنه ناز شستت «شاوااااااااااااااااااااان!»
میدونستم این سهم می ترکونه!
بعضیا بی خود دندون تیز نکنن که سهامدارای شاوان سهم شون رو نمی فروشن!