بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی عنوان کرد:

راه اندازی اولین صندوق شاخصی ETF بر مبنای 30 شرکت بزرگ بورسی

پذیره نویسی نخستین صندوق شاخصی قابل معامله تحت عنوان صندوق ETF فیروزه طی هفتم بهمن ماه جاری راه اندازی می شود که به عنوان اولین صندوق شاخصی قابل معامله در بازار سرمایه می باشد.
کد خبر : ۱۴۳۲۳۴
نویسنده :
جمشیدی
پذیره نویسی نخستین صندوق شاخصی قابل معامله تحت عنوان صندوق ETF فیروزه طی هفتم بهمن ماه جاری راه اندازی می شود که به عنوان اولین صندوق شاخصی قابل معامله در بازار سرمایه می باشد.

براساس گزارش بورس نیوز، صندوق شاخصی کارآفرین بازدهی 122.3 درصدی را از زمان آغاز فعالیت خود که 1416 روز از آن می گذرد به دست آورده است. این صندوق پرتفوی سرمایه گذاری خود را بر مبنای شاخص کل تشکیل داده و طی یکسال اخیر بازدهی منفی 21.3 را محقق ساخته که این رقم تفاوت حائز اهمیتی با بازدهی شاخص کل طی این مدت ندارد. برهمین اساس با توجه به عملکرد نامناسب صندوق شاخصی کارآفرین این سوال مطرح می شود که مکانیسم تشکیل پرتفوی سرمایه گذاری صندوق ETF فیروزه و عملکرد این صندوق چگونه خواهد بود؟

در همین ارتباط، کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: ترکیب پرتفوی سرمایه گذاری صندوق فیروزه براساس شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی و ضرایبی که در محاسبه شاخص کل دارند، نمونه سازی می شود و مبنای تغییر ترکیب پرتفوی براساس عملکرد شبه منفعل قرار گرفته است.

رضا نوحی افزود: شرکت بورس طی دوره های سه ماهه فهرست شرکت های اثرگذار بر شاخص را اعلام می کند و مدیر صندوق بر مبنای آن و مطابق با وزن هر سهم نسبت به بازبینی و مدیریت پرتفوی این صندوق اقدام می کند، به گونه ای که طبق فهرست تعیین شده توسط آن طی هر دوره سه ماهه اسامی 30 شرکت موجود در پرتفوی صندوق و وزن آنها را اصلاح خواهد کرد.

علاوه بر این، طبق قوانین مقرر شده 80 درصد از پرتفوی صندوق بر مبنای 30 شرکت اعلام شده از سوی شرکت بورس طراحی می شود و 20 درصد باقیمانده نیز در اختیار متولیان صندوق قرار دارد که می توانند در عرضه های اولیه، سهام شرکت های دارای پتانسیل یا اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: صندوق شاخصی کارآفرین بر مبنای ساختار مبتنی بر صدور و ابطال طراحی شده در حالیکه صندوق شاخصی فیروزه دارای ساختار قابل معامله بوده و رکن بازارگردان را دارا می باشد.

بدین نحو که سرمایه گذاران در صندوق شخصی کارآفرین می بایست جهت ثبت درخواست صدور و ابطال به مدیر ثبت مربوطه مراجعه کنند، اما هر واحد از صندوق شاخصی فیروزه از قابلیت معامله برخوردار است و سرمایه گذاران می توانند در پذیره نویسی اولیه شرکت کنند. پس از آغاز معاملات ثاتویه واحدهای این صندوق در بازار، سرمایه گذاران می توانند براساس قیمت  های صدور و ابطال به خرید و یا فروش واحدهای این صندوق اقدام کنند.

کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در خصوص میزان بازدهی صندوق فیروزه گفت: بازدهی صندوق فیروزه براساس میانگین وزنی ارزش سهام 30 شرکت مورد محاسبه قرار می گیرد که البته هزینه های اداری و میزان کسب بازدهی از 20 درصد سرمایه گذاری در حوزه های دیگر نیز بر بازدهی صندوق اثرگذار است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر