بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
از روش جدید جذب سرمایه در بانکها رونمایی شد:

عرضه اوراق 22 درصدی سپرده گذاری بانک ملت

کاهش نرخ سود بانکی طی سال های اخیر همواره خواسته بانک مرکزی و مسئولان دولتی بوده و بارها و بارها بر تعیین نرخ سود سپرده ها بر مبنای نرخ تورم تأکید شده است.
کد خبر : ۱۴۴۲۸۳
کاهش نرخ سود بانکی طی سال های اخیر همواره خواسته بانک مرکزی و مسئولان دولتی بوده و بارها و بارها بر تعیین نرخ سود سپرده ها بر مبنای نرخ تورم تأکید شده است.

به گزارش بورس نیوز، در این راستا بانک مرکزی نیز در سال جاری نرخ سود سپرده های یکساله را 22 درصد و نرخ روزشمار را 10 درصد اعلام کرد، این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد فعالیت برخی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری به ویژه در سال 92 و 93 در راستای بالا نگه داشتن نرخ سود جهت ممانعت از خروج نقدینگی از حساب سپرده گذاران است؛ بطوریکه به ویژه برخی مؤسسات مالی غیرمجاز با بالانگه داشتن نرخ سود خود جذابیت بالایی را در میان مشتریان به دست آورده اند.

آنچنان که طبق برخی آمارها حدود 94 هزار میلیارد تومان سپره مردم در دست 6 مؤسسه غیرمجاز است.

در این میان اما بانک ملت در راستای جلوگیری از خروج سرمایه مردم از سپرده ها اقدام به فروش و یا تمدید اوراق سپرده با نرخ سود 22 درصد سالیانه و بازخرید 20 درصد پس از پایان ماه اول کرده است.

بدین ترتیب بانک مذکور در یک طرح تشویقی اقدام به عرضه 15 میلیون اوراق سپرده گذاری کرده که عرضه این اوراق تا پایان بهمن ماه با نرخ 22 درصد سالیانه و پس از این موعد زمانی با نرخ 17 درصد روزشمار انجام خواهد شد.

این درحالی است که طبق دستورالعمل بانک مرکزی نرخ سود روزشمار سپرده های بانکی 10 درصد بوده و مسلم است که استفاده از این روش در راستای جذب نقدینگی بیشتر و ممانعت از خروج پول از این بانک باشد. چراکه در شرایط کنونی بانک ها از خروج پول و از دست دادن نقدینگی می ترسند و با این قبیل اقدامات به عنوان راه حلی جایگزین به دنبال آن هستند که هم دستورالعمل بانک مرکزی را برای نرخ روزشمار سود سپرده های خود رعایت کنند و هم مانع از خروج سرمایه ها از سپرده های بانکی شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر