بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
بورس کالا در هفته آخر منتهی به بهمن ماه سال جاری در رینگ داخلی شاهد افزایش 48 درصدی ارزش و همچنین 49 درصدی حجم معاملات بود. فعالان بازار و تولید کنندگان ترجیح دهند خریدهای خود را قبل از شروع سال جدید در دستور کار قرار دهند.
کد خبر : ۱۴۴۳۷۱
نویسنده :
محمدآموخته
بورس کالا در هفته آخر منتهی به بهمن ماه سال جاری در رینگ داخلی شاهد افزایش 48 درصدی ارزش و همچنین 49 درصدی حجم معاملات بود.

معامله گر شرکت کارگزاری بهمن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه در رینگ صادراتی محصولات موجود در بورس کالا نیز رشد 25.5 درصدی ارزش و 27 درصدی حجم معاملات را شاهد بودیم، اظهار داشت: از دلایل این افزایش تقاضا می توان به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین رسیدن به روزهای پایانی سال و افزایش نرخ مالیات در سال جدید اشاره کرد که این امر باعث شده که فعالان بازار و تولید کنندگان ترجیح دهند خریدهای خود را قبل از شروع سال جدید در دستور کار قرار دهند.

زهره کریمی، در ادامه به ایجاد رونق در رینگ محصولات صنعتی رینگ نسبت به هفته ماقبل اشاره کرد و گفت: پس از آنکه خبرهایی از عرضه های خارج از بورس بعضی از تولید کنندگان به خاطر برخی محدودیت های بورس کالا به گوش می رسید، شرکت ذوب آهن اصفهان به طور رسمی اعلام کرد که به دلیل عدم عرضه خرد در بورس کالا و همچنین محدودیت خریداران حقیقی، تصمیم به عرضه محصولات این شرکت در خارج از بورس را دارد، پس از آن مدیرعامل بورس کالا طی نشست مشترکی که بین رییس سازمان بورس اوراق بهادار با مدیران عامل شرکت های بزرگ تولید کننده فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی برگزار شد، اعلام کرد که طی توافقات انجام شده، امکان عرضه خرد محصولات فولادی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس کالای ایران فراهم گردید. بنا به گفته وی این موضوع می تواند بر ایجاد تعادل در بازار و کاهش نگرانی تولید کنندگان فولادی از اختلال در عرضه و تقاضای این بازار تاثیرگذار باشد.

وی از نکات قابل ذکر درمعاملات هفته اخیر رینگ پتروشیمی را افزایش تقاضا برای گریدهای پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی عنوان کرد و افزود: از دلایل این امر می توان به کاهش حجم این محصولات در بازار آزاد و پیش بینی برخی از فعالان بازار از احتمال افزایش قیمت این محصولات در اسفند ماه اشاره کرد که قیمت های اعلام شده توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز مؤید این مطلب است، به طوری که برخی از گریدهای پروپیلن با رقابت 10 درصدی خریداران روبرو گردید.

کریمی ادامه داد: هفته گذشته شرکت هایی از جمله شرکت پتروشیمی آریاساسول با کاهش قیمت پلی اتیلن سبک فیلم 190 و پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110، به دلیل داشتن قیمتی پایین تر از دیگر گریدهای هم گروه خود، توانست بیشترین سهم از بازار در این گریدها را به خود اختصاص دهد. از دیگر کالاهای مورد استقبال در این رینگ می توان به پلی استایرن های انبساطی، پلی وینیل کلرایدها و OFF گریدها اشاره کرد.

معامله گر شرکت کارگزاری بهمن در پایان خاطرنشان کرد: احتمال می رود با توجه به کاهش برخی محدودیت های پذیرش مشتریان بورس کالا و خرید در رینگ صنعتی توسط بورس کالا، اعلام نرخ های مواد پلیمری و شیمیایی توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی که کاهش قیمت مجدد بسیاری از گریدهای محصولات پلیمری و شیمیایی را به همراه داشت و همچنین پذیرش محصولات جدید در تالار فرعی و اصلی، شاهد رونق بیشتر در بورس کالا باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
مطلب خوبی بود. بازار کالا پتانسیل زیادی داره که می شه به خوبی از آن در جهت رونق اقتصادی استفاده کرد.
h03ein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
ضمن تأیید صحبت های خانم کریمی، اگه بخوام به صورت کلی در مورد بورس کالا صحبت کنم، باید بگم زاویه دار سیاست های وزیر محترم صنعت با اهداف و رویکرد بورس کالا، موجب فاصله گرفتن تولیدکنندگان از عرضه در بورس شده و بیشتر تمایل پیدا کردن که در خارج از بورس بفروشن. البته در برخی مقاطع هم بورس کالا کم بی تقصیر نیست. به طور مثال چرا نباید شرکت بورس ترتیبی اتخاذ کنه که افراد حقیقی بتونن با تناژ خیلی کمتر اقدام به خرید از رینگ صنعتی کنن. تا دیگه بزرگترین سهامدار شرکت بورس کالای ایران یعنی ذوب آهن بهونه ای برا فروش در خارج از بورس نداشته باشه.