بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
کد خبر : ۱۴۴۶۲۴
اقتصادنیوز، زمان زیادی از روزهای خوش مسکن گذشته است. حداقل دو سالی می‎شود که بازار مسکن رنگ رونق به خود ندیده و در بلاتکلیفی کامل به سر می‎برد، این در حالی است که اسفندماه امسال هم مُهر تاییدی بر رکود معاملات زده و پرونده رکود بازار مسکن ۹۳ انگار در حال بسته شدن است.

این در حالی‎ است که یک روز بنگاه‎داران و کارشناسان می‎گویند با افزایش تسهیلات بازار مسکن جان می‎گیرد و روز دیگر کمبود ساخت و سازها را بهانه می‎کنند.در حالی که عد‎ه‎ای دیگر موافق این نیستند و عوامل سیاسی را دخیل می‎دانند.

گرچه بازار مسکن دست شخص خاصی نیست و بدون قیمت‌گذاری واحدی اداره می‎شود ، اما آنچه در این دوسال رکودی بازار مسکن را مدیریت کرده رکود بوده است. رکودی که تحت تاثیر وضعیت سیاسی و اقتصادی کلان کشور ایجاد شده است.

آن طور که برخی فعالان بازار می‌گویند به نظر می‌رسد این افراد چندان خوش‌بین به رونق بازار نسیتند و بازار مسکن را تا آخرین روز سال هم با رکود پیش بینی می‎کنند.به گونه‎ای که برخی از آنها به اقتصادنیوز می‌گیند که حتی خریدوفروش‎ها هم در بهمن ماه چشمگیر نبوده است.

برخی بنگاه‎داران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز از وضعیت بازار گلایه می‌کنند و می‌گویند برخلاف تصور بازار اسفندماه آن‎گونه که باید پر متقاضی نبوده ‎است.

یکی از مشاوران املاک در مرکز شهر تهران به اقتصادنیوز می‌گوید: همانگونه که هرساله دوماه پایانی سال با معاملات بیشتری همراه می‎شود، امسال این وضعیت آن‎گونه که باید صورت نگرفت و بازار مسکن از رکود خارج نشد. بلکه فقط بخشی از معاملات روزانه و اضطراری منعقد شد.

برخی کارشناسان هم در این زمان مذاکرات هسته‌ای تیر ماه را زمان نجات بازار مسکن از وضعیت رکود عنوان می‌کنند و برخی دیگر تصمیمات دولتی را دخیل می‌دانند. برخی دیگر نیز بازار مسکن در سال آینده را تا اندازه‌ای رکودی و برخی دیگر رونق را برآورد می‌کنند.

اما در کنار همه پیش‎بینی‎ها انگار زنجیره رونق و رکود بازار به پای دولت بسته شده است.

به گفته برخی صاحبنظران بازار مسکن، در حال حاضر هیچ کمبودی در ساخت و ساز مسکن در تهران وجود ندارد و تنها مشکل کمبود قدرت مالی خریدار است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
آن موقع که بنگاههای بی انصاف املاک بخاطر افزایش حق دلالی در تنور گرانی مسکن می دمیدند باید به فکر این می بودند که بالاخره یکی باید باشد که بتواند با این قیمتها خانه بخرد.
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
مسكن باز هم ارزان مي شود. كسي براي خريد عجله نكند. به زودي بساز و بفروش ها مجبور مي شوند از سودهاي كلان خود كم كنند. آمار منتشر شده در خصوص واحدهاي خالي گوياي اين موضوع مي باشد. يكي از راههاي افزايش درآمد دولت اخذ ماليات از واحدهاي خالي مي باشد كه به زودي اجرائي مي شود.
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
بسمه تعالی
مردم اگه پول داشته باشند شکمشان را سیر کنند با این گرانیها دیگر پولی برای خرید محصول بی کیفیت مسکن باقی نمی‌ماند.....