بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
خبرگزاری تسنیم: در حالی گروه شرکت تدبیر انرژی سهامدار پالایشگاه هرمز انتقال این طرح را به جاسک در راستای فرمایشات رهبری عنوان می کند که در قبال تغییر مکان اجرای طرح خواهان ۱۵سال تخفیف در خوراک به دلیل افزایش هزینه هاست.
کد خبر : ۱۴۴۹۴۷

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر در واکنش به خبر «اعتراض نوذری به دستور زنگنه » درباره انتقال پالایشگاه هرمز به جاسک توضیحاتی ارائه داد که متن آن به شرح ذیل است:

"همانگونه که استحضار دارید مقام معظم رهبری در موارد گوناگون نسبت به توسعه سواحل مکران تأکید فرموده‌اند."

گروه توسعه انرژی تدبیر به عنوان سهامدار اصلی اولین پالایشگاه نفت خام‌های سنگین و فوق سنگین کشور در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری انتقال پالایشگاه را از شهرستان بندرعباس به شهرستان جاسک در استان هرمزگان از وزارت نفت درخواست نمود.

با توجه به هزینه‌های اضافی ناشی انتقال پالایشگاه از وزارت نفت درخواست گردید که در مورد تعیین قیمت جدید خوراک پالایشگاه به استناد بند ق تبصره2 قانون بودجه سال 1393 اقدام نماید."

خبرگزاری تسنیملازم می‌داند درمورد توضیحات مدیرعامل شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر نکاتی را بیان کند.

** انتقال طرح پالایشگاه هرمز به منطقه جاسک بر اساس کدام طرح مطالعاتی و دریافت مجوز سهامداران ( مجوز مجمع) انجام شده است؟

** آیا شرکت تدبیر انرژی سهم خود را از 150 میلیارد تومانی که تاکنون برای طرح پالایشگاه هرمز هزینه‌ شده پرداخت کرده است؟ با انتقال طرح تکلیف این هزینه ها و زیر ساخت ها چه خواهد شد؟

** با توجه به این که ساخت بخش‌هایی از پالایشگاه هرمز با پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشترک است، آیا به این موضوع اندیشیده شده است که هزینه‌های طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس با این انتقال افزایش خواهد یافت؟

** در طرح پالایشگاه هرمز سابق یا همان بهمن‌گِنو فعلی الگوی تولید اولیه آن بر اساس فرآورش 300 هزار بشکه نف خام با هدف تولید روزانه 147 هزار بشکه گازوئیل٬ 99 هزار بشکه بنزین و 20 هزار بشکه سوخت جت مطابق با استاندارد های روز دنیا بود که انجام برای مطالعات مکان یابی٬ فنی، اقتصادی٬ اخذ لیسانس و طراحی بنیادی آن هزینه ای بالغ بر 150 میلیارد تومان صرف شد. اکنون با تغییر مکان یابی و الگوی تولید، سهم نفت کوره تولید شده از صفر بشکه به حدود 180 هزار بشکه در روز با محتوای گوگرد نزدیک به 40 هزار قسمت در میلیون و سایر فرآورده های تولیدی آن نیمه نهایی و حتی استاندارد یورو 2 را پوشش نمی دهد!

با توجه به اینکه پالایشگاه‌های قدیمی کشور در صدد هستند تولید نفت‌کوره خود را به دلیل کم ارزش بودن و آثار منفی زیست محیطی این فرآورده نسبت به سایر فرآورده‌ها نفتی تا حد امکان کاهش دهند تا این مطالبه رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و تولید فرآورده‌های با ارزش محقق شود، چگونه شرکت تدبیر انرژی این مطالبه رهبری را نادیده می‌گیرند؟

آیا در سیاست های کلی برنامه ای توسعه ابلاغی از سوی رهبری به تغییر رویکرد از صادرات مواد خام به صادرات فرآورده ها با حداکثر ارزش افزوده و تعهد به توسعه پایدار و رعایت استانداردهای زیست محیطی و تبدیل ثروت های طبیعی به دارایی های مالی و سرمایه ای ملی درازمدت اشاره نشده است و رعایت استانداردهای بین المللی روز و ضوابط زیست محیطی از الزامات برای اخذ موافقت نامه اجرای طرحهای پالایشگاهی نیست؟

چگونه وزارت نفت از دستورالعمل های خود عدول کرده و الگوی سالهای 1960 را پذیرفته و تایید کرده است ؟ آیا اینگونه الگوها مشمول تخصیص و تخفیف خوراک خواهند شد؟

** نکته مهم دیگر این است که مدیر عامل شرکت تدبیر انرژی درحالی علت انتقال پالایشگاه هرمز به جاسک را اجرای فرمایشات رهبری عنوان می‌کند که بر افزایش هزینه‌های ساخت و عملیاتی و بلا استفاده بودن هزینه های انجام شده طرح در صورت جابه‌جایی واقف است و برای جبران این افزایش هزینه‌های خواهان تخفیف 10 درصدی خوراک به مدت 15 سال می‌شود! آیا انتقال پالایشگاه هرمز به جاسک در راستای خام فروشی و درخواست تخفیف با نیت جبران هزینه های تحمیلیِ غیر ضرور نیست؟

در ادامه نامه غلامحسین نوذری به بیژن زنگنه آمده است؛ در این نامه 25 عاملی که موجب افزایش هزینه‌های انتقال از بندعباس به جاسک می‌شود برشمرده شده و در انتها نیز با استناد به این عوامل خواهان تخفیف شده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
در خاطرات ابتهاج رئیس سازمان برنامه و بودجه دهه 50 امده که شاه که به شیراز علاقه زیاد داشت موقع بررسی و تایید نهایی برنامه پنجم به اصرار خواست یکی از چهار پتروشیمی که قرار بود در نواحی ساحلی جنوب با هدف صادارت ساخته بشه به شیراز منتقل بشه. این اتفاق افتاد و غیر فعال بودن اون تا سالها بعد از ساخت در کتاب ایران سراب قدرت توسط گراهام رابرتز گزارش شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
اينكار هزينه ميليارد دلاري براي دولت دارد سهميه كارگرها رواز استان سيستان وبلوچستان وديگر استانهاي ايران افزايش بدهيد جاسك كه هيچ منابع زير زميني نداره ونود درصد منابع زيرزميني ايران درخوزستان هرمزگان و بوشهر است. بسيار غيرعلمي غيراقتصادي وهزينه بر هست . شهربندرعباس به لحاظ امنيت براي سرمايه گذاري در رتبه يك در كشور قراردارد ايا جاسك اينگونه است؟ خيلي احمقانه هست شما در جايي پالايشگاه بزنيد كه فاقد منابع زير زميني هست . براي توسعه ساير استانها بايد هزينه توليد را تا جايي كه مي توانيد پايين بياوريداين كار به شدت هزينه توليد را بالا مي برد امكانات براي اسكان دايمي بيشتر هموطنانمان از سراسر كشور در بندرعباس فراهم كنيد.بندرعباس بهشت سرمايه گذاري است وشهري است كه عنوان تهران دوم يا تهران جنوب را دارد ومردمش بسيار مهمان نواز وميهن پرست هستند ودر هيچ يك از شهرهاي ديگر جنوب به اندازه بندرعباس پتانسيل سرمايه گذاري وجود ندارد.